Permalänk

IBM Deskstar @ 45

Jag använder CPCool, det visar att diskarna ligger på en enligt programmet "kritisk" nivå, c:a 45-46 grader. Är dettta mycket för IBM Deskstar?¿ kan det vara farligt att köra såhär? har nu haft det såhär ungefär en vecka (efter ljudisolering) . . .

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk

Räkna med att livslängden på den disken kommer att blir _mycket_ kortare.. En hdd bör inte ligga över 35Grader för att må bra. Har du någon fläkt riktad mot disken eller?

Permalänk
Medlem

min hd pajja under sommaren pga värme, låg närmare 50 då.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ett problem e att jag inte har plats för någon fläkt framifrån mot diskarna . .. Kanske kan hitta på nått annat sätt att få dit den med blåset däråt .. Har i dagsläget endast 1 (!) fläkt =/ , och med isolerad låda e det rätt varmt, 50 grader CPU, lådan 45 grader ungefär åsså diskarna då 45 . . .
Ett problem är att jag inte verkar ha uttag för mer än en fläkt, helskumt, om jag vill få dit en till måste jag skarva lite å så. Står inget i manualen för mobot (Microstar MS-845e Max 2) heller ... . Får se om jag hittar nån lösning . Thx för hjälpen!

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av original_igor
Räkna med att livslängden på den disken kommer att blir _mycket_ kortare.. En hdd bör inte ligga över 35Grader för att må bra. Har du någon fläkt riktad mot disken eller?

som vanligt överdriver alla, en disk kan ligga vid 55 eller om det var 60c utan att skadas enligt hitachi iaf

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Jo, kanske det. men en Athlon XP prolle ska även klara 90 grader utan att ta skada och det kan jag lova att den inte klarar under längre tid. Och han undrade även om nått kunde hända, och det kan det ju med, fast kanske under något längre sikt än vad det verkade av mitt förra inlägg..

Permalänk
Medlem

min maxtor klarade inte 50 grader iaf

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Tycker själv även att hela systemet blivit segare och att allt tar längre tid att ladda . Tror ni detta e "psykiskt" eller kan det bero på värmen tros?¿

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du skall ha in fler fläktar funkar denna adapter bra

http://www.mycom.se/produkter/431990/

Adapterkabel för fläkt 4-pins ha/ho till 3-pins ha

Permalänk

Du, om du har 45 grader i lådan så är det illa. Du borde definitivt tänka på att skaffa ett par chassifläktar. De ökar inte ljudnivån nämnvärd om du sätter dem med "gummiskruvar" och kostar på en tyst effektiv fläkt. Papst brukar vara bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av original_igor
Jo, kanske det. men en Athlon XP prolle ska även klara 90 grader utan att ta skada och det kan jag lova att den inte klarar under längre tid. Och han undrade även om nått kunde hända, och det kan det ju med, fast kanske under något längre sikt än vad det verkade av mitt förra inlägg..

tja, alla gnäller ju om 50C iaf, men med ondie-sensor i 75-80c är då absolut inga problem, så har jag kört i över ett år nu i servern och den går inte sämre för det, 85c är max den förväntas tåla.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

jag tycker att mina som ligger på 43 grader är aldeles för varmt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite ;)...
min IBM Gxp180 ligger på 31-33, max de är lagom va?

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk

jao, inga problem alls. Just nu ligger 3 av mina på 31 grader och en på 35 så det är ganska lungt, tänk bara på att kolla så det inte stiger eller nått.