Permalänk

förstärkare

Min förstärkare verkar laggt av. jag har nu 4 högtalare men ingen förstärkare:o om man ska köpa en ny finns det några bra billiga?
lr borde jag satsa på att laga min gamla "Technics sterio integrated amplefyer SU-Z2"

Visa signatur
Permalänk

Re: förstärkare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeathStar
Min förstärkare verkar laggt av. jag har nu 4 högtalare men ingen förstärkare:o om man ska köpa en ny finns det några bra billiga?
lr borde jag satsa på att laga min gamla "Technics sterio integrated amplefyer SU-Z2"

Är den helt död din gamla förstärkare, eller lyser något?

Permalänk

Hur mycket hade du tenkt att slenga ut på en försärkare i så fall?

Visa signatur

High_linde

Permalänk
Inaktiv

Har en Denon 1603. kanske lite dyr för dej.. men det var den biligaset dom hadde på hifi klubben

Permalänk

ne

den e helt död ska kolla om det gått en säkring.
huvudsaken e att den klarar av 4 högtalare, å e billig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite bara. Jag har en gammal, stor & fet förstärkare, all belysning och alla analoga VU-metrar fungerar när jag kör den.
Det enda problemet som finns är att det vägrar komma något ljud ur högtalarna.
Är detta svårt att laga själv? om ja, hur mycket brukar en reparatör ta för att laga sådana här saker?

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk

Du kan ju börja med att kolla om någon säkring gått. Det ser du genom att den färgats svart. Om det inte är så och du det ändå är en gammal förstärkare så kan man ju skruva upp den och kolla fall nån sladd hoppat av eller att någonting har släppt.
Själv köpte jag en grym förstärkare på rea, jag vill bara säga att märket inte spelar nån roll, huvudsaken är att den håller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ®aZor
Lånar tråden lite bara. Jag har en gammal, stor & fet förstärkare, all belysning och alla analoga VU-metrar fungerar när jag kör den.
Det enda problemet som finns är att det vägrar komma något ljud ur högtalarna.
Är detta svårt att laga själv? om ja, hur mycket brukar en reparatör ta för att laga sådana här saker?

Jag skulle tro att du har något problem med slutstegen, förstärkaren känner detta, och slår inte till utgångsreläet. Det absolut vanligaste felet på gamla förstärkare är kortslutning i slutstegen. Har man tur eller är kvalitetsmedveten som köpare har man diskreta transistorer som slutsteg, annars sitter alltihopa i en enda stor IC-krets.
Är det fel på transistorerna i slutsteget brukar det kunna hamna på kanske 800-1000 kr, har du en IC som slutsteg blir det lätt dyrare.
Men det kan förstås vara något annat fel också, det händer trotts allt att säkringar går bara för att materialet i tråden blivit gammalt och tappat sina förmågor. Men är säkringarna svarta på insidan är det tecken på att de gått en våldsam död till mötes, det vill säga kortslutning i någon komponent.