Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp med beräkning av överföringshastighet

Permalänk
Medlem

Hjälp med beräkning av överföringshastighet

Ett fotografi i formatet 640x480 pixels har reducerats till 256 olika färgnyanser. Fotografiet sparas sedan i detta format okomprimerat i en bildfil.
Du har en Internetanslutning med en bandbredd på 512 kilobit per sekund och under en filöverföring har du tillgång till den maximala överföringshastigheten.

Är det nån som kan visa mig hur långt tid det tar för att överföra bildfilen i idealiska förhållandet, gärna hur man kommer fram till det också, tack på förhand

Permalänk
Medlem

Eftersom det är okomprimerat borde det ta (640*480) / 1024 = 300 kb (plus några byte för färgindexet). Jag tror nämligen att det komprimeringen gör, bland annat, är att kolla hur många gånger en färgnyans upprepas, och istället för att det behövs en rad text som anger rätt färg så räcker det med en referens som tar en försumbar storlek.

300 kb * 8 = 2400 kbit. 2400 / 512 = 4.6875 sekunder.

Jag är dock inte säker; detta är min spontana tanke. Känn er fria att flame:a mig om nödvändigt.

Edit: Förtydligade litet.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

ser ganska korrekt ut

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Instämmer.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Inte riktigt helt!

Med 256 färgnyanser menas att varje färg tar 1 byte (eftersom en byte kan anta värden mellan 0 och 255).

640*480*1 = 307200 bytes => (307200 * 8) = 2457600 bitar

I fallet med överföringhastighet i antal bitar så räknar man alltid med kilo = 1000
512 kilobit/s = 512000 bitar/s

2457600 / 512000 = 4.8 sekunder

Permalänk
Medlem

Ja det där verkar mer logiskt.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton