Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Seagate 7200.7 knasterljud med ojämna intervaller.

Permalänk
Medlem

Seagate 7200.7 knasterljud med ojämna intervaller.

Hej!
Undrar om nån mer med en Seagate Barracuda 7200.7 upplevt att den knastrar lite smått i ca 3-5sek, följt av ett par "vanliga" skriv/läs-knaster.
Detta kommer i helt ojämna intervaller o ibland dröjer det flera timmar innan det kommer, men när det kommer kan ha göra så typ 5 gånger o sen va tyst ett bra tag igen.

Disken funkar bra annars.

En kompis sa att det kunde vara att den gjorde ett självtest men efter en flukt på seagates supportsidor uppfattade jag det som att den INTE skulle låta på det här viset.

nån fler med liknande erfarenheter?

Visa signatur

[ Barton 2800+ | NF7-S 2.0 ersatt med 8RDA3+ 2.1 | 512MB TwinMOS PC3200 DualChannel | Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR | 400GB Seagate + Samsung | Chieftec BX 360W ]

Permalänk
Medlem

Japp, min låter också underligt, dom är inte alls lika tysta som seagate 4 och 5an.
Jag har alltså samma knaster som du har.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Nu när ni är två om saken måste man väl hänga med tåget.
Upplever samma sak, dock inte alltför störande.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st 7200.7:or. En 160GB och en 80GB som system. 160 varianten är dödstyst, 80 gigaren gör märkliga ljud emellanåt (endast i idle). Det är ett märkligt rasslande som kommer som sagt med ojämna intervaller, skitstörigt. Måste vara något tekniskt fel. Har inte ringt Seagate än men ska göra det asap..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

Samma på min 120gb, men det brukar vara längre, nästan upp mot 10sek, och jag är riktigt besvikgen på ljudnivån,:(

Permalänk
Medlem

Märkligt att vi är så många som upplever samma problem. Mina diskar är SATA, vet inte vad ni andra har. Det måste vara ett konstruktionsfel, min 160GB är dödstyst som sagt, men det är windows disken som låter.. Vet inte om disken gör något i smyg emellanåt som frambringar ljudet.. Får ringa Seagate och höra.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiasen
Får ringa Seagate och höra.

Vore skitbra! Hör gärna av dig här eller till mig via PM sen o meddela om du får ut någon vettig information av dom

Skönt o veta att man inte är ensam om det iaf. Och ja, störande är det. Inte för att det stör min sömn eller nåt, men bara just vetskapen om att det finns där. Ju mer man tänker på det desto mer störande blir det..
men men, diskarna funkar ju iaf som dom ska.
Hade jag vetat detta innan hade jag också satsat på en annan tillverkare tror jag.

Visa signatur

[ Barton 2800+ | NF7-S 2.0 ersatt med 8RDA3+ 2.1 | 512MB TwinMOS PC3200 DualChannel | Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR | 400GB Seagate + Samsung | Chieftec BX 360W ]

Permalänk
Hedersmedlem

Så gör även min...

Ångrar djuuupt att jag inte köpte en Cuda V :/

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ju köpa en den disken i tron om att den är tyst, men nu blir man ju orolig. Någon som har Seagate 7200.7 och Hitachi 7K250 som kan jämföra ljudnivå?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Från Seagate:
"This is not a known issue, Seagate does not do failure analysis.
If the drive has failed we will replace it, if it is under warranty."

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Blir väl att konka till DVD norden och shoppa ett 500pack

Permalänk
Medlem

Min 7200.7 har knastrat lite vid några tillfällen, vid användning som hårddiskar brukar låta annars. Den har alltså aldrig knastrat spontant. Det är heller inget jag störts av eller reagerat över. Och då har jag ändå en väldigt tyst dator och tysta hårddiskar annars. Har en Barracuda IV (tystaste disken hittills) och jag tycker inte 7200.7-hårddisken låter så himla mycket mer.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att min disk kanstrade i morse, gjorde ett hdd test på seagats hemsida
http://www.seagate.com/support/seatools/

kör online testet på hddarna, tar inte mer än 5 min.

Det jag fick upp var att jag har ett problem med disken, så den ska skeppas till amsterdam inom de närmsta dagarna när jag fått ordninge på windows o allt, fan va jobbigt när windows disken måste skickas.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

fick
Self-test routine completed without error.
på bägge diskarna, det var ju rätt skönt iofs.
dock tycker jag knastret bara kommer oftare o oftare o låter skramligare o skramligare, men det kanske är så att jag bara går o tänker på det hela tiden :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt nöjd med min seagate 160gb sata.. Jag fick något konstigt knasterljud när jag var tvungen att ha den inkopplad liggandes på sidan/uppochner.. annars har jag inte märkt av några oljud, förutom att den låter rätt mycket när den väl läser/skriver.
Fast det märker jag knappt av heller, när burken är stängd, har ljudisolerat burken och utanför hörs hårdisken inte ett dugg när den 'idlar', är det helt tyst i rummet så kan man höra hårdisken när den skriver/läser något.

Den hårdisken är nog ett av de bästa köp jag har gjort till min dator någonsin. Tyst, snabb och stor |-)

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är samma "intervall-knaster-ljud" vi alla här upplever, isåfall är det ju uppenbarligen ett konstruktionsfel (antar jag). Min 160GB är som sagt dödstyst, men det kanske är fel att jämföra eftersom OS-disken arbetar på ett annat sätt. Lagringsdisken är ju alltid idle i stort sett.

Märkligt nog hör jag inte rasslet så ofta nuförtiden men det kommer mest när datorn står idle ett tag. Har inte orkat ringa Seagate än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte två st 7200.7 80Gb i våras och fick besked från Inet data att ljudet har med hårddiskens egna kontroll och justeringsmekanism att göra.

Jag lämnade tillbaka dem och köpte två st. IV istället och blev nöjd igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDaxy
Köpte två st 7200.7 80Gb i våras och fick besked från Inet data att ljudet har med hårddiskens egna kontroll och justeringsmekanism att göra.

Tack för informationen, det låter ju faktiskt rimligt att det är något sådant. Undrar om det bara gäller 80GB varianterna eller även andra. Min 160 har ju som sagt inga sådana ljud (iofs är den inte systemdisk).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min lagringsdisk ger ifrån sig samma ljud även om jag befinner mig i t.ex BIOS då det inte bör gå nån som helst trafik till/från nån av diskarna antar jag.
Det knäppa är ju att det kommer o går så inkonsekvent.. hade det körts t.ex runt 13.00-15.00 varje dag hade man kanske kunnat tyckt det vart nån sorts självkontroll.. men nu undrar man ju..

jag kommer iaf snarast försöka göra mig av med disken eller båda om båda låter o köpa nya maxtor eller hitachi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kan försöka felsöka lite..

Ni som har 7200,7 diskar.
Knastrar det?
Är det SATA eller ATA?
Storlek?

Jag har en 7200,7 160 gb SATA och den fungerar riktigt bra och är nog till och med tystare än min Barracuda V disk på 120 gb.
Inget knaster alltså.

EDIT:
Kom på att jag installerat en 7200,7 disk hos en kompis också.

Det var en 80 gb ATA och den knastrade inte heller.

Permalänk
Hedersmedlem

"The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors. Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem.
Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information."

Körde OnLine testet. Skall ladda ner deras program. Jävlar! Orkar inte skicka in den.

Edit: Inte fan klarar jag mig utan disk, har ingen annan. Vad gör man då? Jo - köper en till. Anar en konspirationsteori mellan SMART och hårddisktillverkarna

Visa signatur

Permalänk

Knastrar det verkligen om era? Jag skulle vilja beskriva ljudet som min gör som ett fräsande/väsande. Nästan som när man stänker vatten på en varm platta.

Det verkar ju annars som många av oss med detta problem har SATA-varianten, eller?

Edit: Tror jag slår en signal till Seagate på måndag om dom har något svenskt kontor.

Permalänk
Hedersmedlem

Lyckade få till ett fint kraschljud när jag körde den på S-ATA konvertern och S-ATA kontrollen på MK. Sen funkade inte Windows

Kan än idag inte veta om det senare beror på disken eller virus. Men nu när den hittar lite fina SMART errors kanske ett och annat börjar hamna på plats.

Nu var det dock ett tag sedan den lät så där suspekt. Skulle mera beskriva det som ett läsljud? Svårt som fan att förklara iaf.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har en teori:

Knastret kan vara att läshuvudet kalibrerar sig. Jag hade en IBM disk för x antal år sedan som gjorde ett "swischande" ljud efter någon timme i drift. När jag ringde IBM i Kista så sa dom att detta uppstod när disken blivit varm och skivorna börjar expandera, då behöver läshuvudet kalibrera sig mot någon "mall" som dom kallade det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Nu är då frågan om man vågar köpa 4 st 160gb 7200.7 iom att de verkar vara instabila?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Nu är då frågan om man vågar köpa 4 st 160gb 7200.7 iom att de verkar vara instabila?

Är det raid 1 du har i tankarna så, nej. Då vågar man inte köpa 4 st. 160 gb diskar oavsett märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio

Det tycker jag allt. Det är jäkligt bra diskar. Min 80GB som gjorde det där ljudet har helt plötsligt sluta upp med det. Min 160GB har dock aldrig varit något problem med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är det raid 1 du har i tankarna så, nej. Då vågar man inte köpa 4 st. 160 gb diskar oavsett märke.

Nepp det är inte i någon form av raid. Ska köra med en IDE kontrollerkort.

Jag får kolla upp Maxtordiskarna med. Kanske ser ut som ett säkrare alternativ?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

nån som fått nån mer klarhet om det ska låta så här? känns lite tveksamt nu om man ska slå till på en cuda 160gb sata...

Permalänk
Medlem

Läs här:

http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=12009

Det verkar alltså som om flera har det här problemet. Själv har jag ingen Seagate, men funderar på att köpa en.
Man blir ju lite osäker!

Visa signatur

...