Hjälp! Hur överklockar jag min DELL Dimension 8200?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Hur överklockar jag min DELL Dimension 8200?

Är det någon som kan tipsa mig om hur man överklockar min 1,8GHz Pentium som sitter i min DELL Dimension 8200?
Jag kan inte göra det i bios så hur gör jag?

Tacksam för svar!

/Nisse

Permalänk
Medlem

du kanske kan göra det i windows med softfsb elr vad det heter. eller så kan du kanske hitta nytt på bios o flasha om.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Not possible.

Permalänk
Medlem

Hur vet du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Not possible.

Hur vet du det?
Isf varför inte?
/Nisse

Permalänk
Medlem

Re: Hur vet du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nils75
Hur vet du det?
Isf varför inte?
/Nisse

Jag försökte med mina föräldrars Dell rätt många ggr. Tro mig, det går inte.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Jag har haft en överklockad Dell, dock en lite äldre modell. En 600 som gick på 850, den var överklockad av en som jobbade på Dell så jag har ingen aning om hur han gick tillväga tyvärr eller om det är möjligt med nyare modeller.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv på Dell! det går inte pga att vi har byggt våra egna moderkort och designat vårt eget BIOS, därav också då inte laggt till möjligheten till överklockning pga att dett ökar risken för att sakerna går sönder... Och så vitt jag vet är det omöjligt ända ner till XPS serien på D233 alltså 233Mhz... om man inte lyckas köra nån sorts mjukvaru program för överklockning då...

Visa signatur

Dell XPS Gen 3| P4 3.2Ghz @ 3.2Ghz | 1024 DDR2 | 440GB HDD | ATi X800 128Mb | 19" Trinitron Dell | Logitech wirelees kitt |

Permalänk
Medlem

finns nog bios o tanka ner med överclockningsmöjligheter.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

har en sådan dator. har testat vart enda oc program som finns.. det går inte..

enda sättet är att köpa ett nytt moderkort

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Öppnade föräldrarnas Dell för att den startade om hela tiden... Alla fläktar, allting var helt fyllt med damm, fan ducten till processorn var som ett skatbo med damm. Ändå dammsuger morsan 2-3 ggr/vecka. Jag som kör hembyggt och dammsuger 2-3 ggr/månad ligger inte i närheten av de dammmängderna. Undrar om Dell gillar damm

On: Ska man byta moderkort får man nog byta låda oxå, ser inte ut som Dell följer gängse ATX-standard med sina lådor...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Öppnade föräldrarnas Dell för att den startade om hela tiden... Alla fläktar, allting var helt fyllt med damm, fan ducten till processorn var som ett skatbo med damm. Ändå dammsuger morsan 2-3 ggr/vecka. Jag som kör hembyggt och dammsuger 2-3 ggr/månad ligger inte i närheten av de dammmängderna. Undrar om Dell gillar damm

On: Ska man byta moderkort får man nog byta låda oxå, ser inte ut som Dell följer gängse ATX-standard med sina lådor...

HAHAHa min kompis Dell ser exakt likadan ut. Dammigt värre...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Min Dell har jag aldrig behövt dammsuga inte mina hembyggda datorer iheller för den delen!

Hur mycket damm man får in i lådan har med hur effektiv luftgenomströmning lådan har kanske?

OnTopic: Att det inte går att klocka 8200 beror på att funktionen inte finns med i bioset samt att PLL-chippet som sitter på moderkortet inte går att mjukvaruklocka från operativsystemet.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Min Dell har jag aldrig behövt dammsuga inte mina hembyggda datorer iheller för den delen!

Hur mycket damm man får in i lådan har med hur effektiv luftgenomströmning lådan har kanske?

OnTopic: Att det inte går att klocka 8200 beror på att funktionen inte finns med i bioset samt att PLL-chippet som sitter på moderkortet inte går att mjukvaruklocka från operativsystemet.

hur mycket damm man får in tror jag också beror mycket på om man har lådan på golvet eller på skrivbordet.. det var iaf en rejäl skillnad när jag flyttade upp min på skrivbordet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Mor&Fars Dell har 1 stycke insugsfläkt.
Min hembyggda har 2 st insugsfläktar.

Summan av kardemumman måste vara att Dell-burkar är gjorda av dammtilldragande material såsom plåt fabriksgnuggat med kattskinn.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Summan av kardemumman måste vara att Dell-burkar är gjorda av dammtilldragande material såsom plåt fabriksgnuggat med kattskinn.

Nej.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Dette viser bare hvor dumt det er å kjøpe ferdig pc, bygg heller selv da får du nøyaktig hva du ønsker og du kan klokke som du vill, i tillegg er det enkelt å oppgradere maskinen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hmm har en compaq 7000 å jag undrar om chassit stödjer ATX??:/

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snekker`n
Dette viser bare hvor dumt det er å kjøpe ferdig pc, bygg heller selv da får du nøyaktig hva du ønsker og du kan klokke som du vill, i tillegg er det enkelt å oppgradere maskinen

Du har rätt men eftersom jag är student på KomVux så ville ingen av företagen ge mig möjligheten att betala av en sådan maskin som jag ville och behövde ha. Dell var de enda, så det blev de.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snekker`n

Ok.. förklara vad som inte går att uppgradera på en DELL Dimension 8200? För det enda jag kan komma på är att byta ut moderkortet som är väldigt omständigt men inte omöjligt!

Att man köper märkesdator kanske har med priset att göra, undrar vem som är dum!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa märkesdator pga. priset när det är mycket högre? ^^

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Varför skulle man köpa märkesdator pga. priset när det är mycket högre? ^^

Företagsköp grabben företagsköp ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De äldre XPS modellerna (i440BX) gick att överklocka med Soft FSB. Även vissa äldre bärbara. De nyare använder precis som de äldre moderkort från Intels hyllor. Dell har egna BIOS. Det kanske går att klocka vissa, men troligvis är de nya låsta i hårdvara. Kretsarna klarar bara en frekvens.

Dell=prisvärda kontorsdatorer eller för "vanliga" användare. Entusiast=Inte äga Dell.

Permalänk
Medlem

XPS-D med 440LX chippset gick att klocka med softfsb med... & det där med dina liknelser med varför man äger en dell köper jag inte alls!

Har 4st hemmabyggda + 1 dell då är jag ingen entusiast då?

Visa signatur