Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ni som har BBB VDSL och flera datorer...

Permalänk
Medlem

Ni som har BBB VDSL och flera datorer...

Hej, BBB VDSL levereras till mig i slutet av nov.
Finns det nån där ute som fått sin tjänst inkopplad och har flera datorer via en router eller switch kopplad till sitt VDSL? Isåfall vad har ni för hårdvara och vad får ni för hastighet?
Saken är att jag har en dlink 804 sunkrouter som tyvärr bara klarar max 1.2MB/s mellan datorerna här på mitt lilla lan, då den teoretiska maxhastigheten för VDSL från BBB är högre än detta funderar jag på att köpa nya prylar, men vad?

Vad ska jag ha för router alt. switch för att kunna nytja BBB och mitt lan fullt ut?
Vad kör BBB med för inloggningsförfarande, nu har jag Glocalnet och de kör pppoe?

Rekommendationer på hårdvara tack!

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Ingen inloggning, köp en router med 100mbit på WAN porten samt inbyggd switch så ska du vara tryggad om du vill köra med NAT annars köp vilken 100mbits switch som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Ingen inloggning, köp en router med 100mbit på WAN porten samt inbyggd switch så ska du vara tryggad om du vill köra med NAT annars köp vilken 100mbits switch som helst.

Du bör nog kolla genomströmmningen på routern också, att den klarar 100Mbps på Wanporten betyder tyvär inte att den har motsvarande genomströmmning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ni som har BBB VDSL och flera datorer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eran
...dlink 804 sunkrouter som tyvärr bara klarar max 1.2MB/s mellan datorerna här på mitt lilla lan

Det är 100 Mbit switch i DI-804, att det går segt mellan dina datorer beror troligtvis på att du har konfigurerat dina nätverkskort fel eller helt enkelt inte har 100 Mbit-kort utan endast 10 Mbit.

Om du vill använda alla dina publika ip-nummer du får av BBB är det bara att stänga av DHCP-servern i dlinken. Koppla sladden från modemet till en vanlig kontakt på dlinken, dvs. inte i WAN-porten. Koppla sedan in de andra datorerna som vanligt. Du ska då kunna uppnå maximal hastighet, dvs. dlinken ska inte vara någon flaskhals.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ni som har BBB VDSL och flera datorer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Om du vill använda alla dina publika ip-nummer du får av BBB är det bara att stänga av DHCP-servern i dlinken. Koppla sladden från modemet till en vanlig kontakt på dlinken, dvs. inte i WAN-porten. Koppla sedan in de andra datorerna som vanligt. Du ska då kunna uppnå maximal hastighet, dvs. dlinken ska inte vara någon flaskhals.

Gör du detta bör du tänka igenom hur du skall ordna säkerheten, datorerna och allt du delar ut på dom exponeras dirket ut på Internet.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...precis, jag vill inte dela ut mina filer till alla, utan ha ett eget litet lan där inne som inte är beroende övriga internet.
Så vad jag söker är en router som klarar mer än 10 mbit routad trafik... vilket dlinken inte gör. Hörde siffran 15 Mbit genomströmning på WAN-porten för en dlink-604 som sägs ha en 100 Mbit WAN!? Vad är verklighet och vad är dikt? Eller är det jag som inte kan sära på begreppen?
Samtidigt kunde det ju vara intressant om man kunde få ärliga siffror av tillverkaren istället för en massa drömskattade siffror och rosa moln.
Kollade lite på switchar här om dagen och på dessa fanns specat vilken genomströmningshastighet de hade, men för att hitta samma siffror för en router verkar värre.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Att man anger 10/100Mbit på Wanporten betyder bara att den kanslutas till annan utrustning med antingen 10- eller 100Mbit portar, inget om hur stor genomströmning den har. Har hört både 15Mbps och 8Mbps för 604an. Har sett en router av något för mig okänt märke som uppgav en genomströmning på, har jag för mig, 26Mbps. Men det är enda gånge jag sett en tillverkare uppge denna siffra (nu talar vi om SOHO-routrar). Vore väldigt intresant att se mätnnigar på detta.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Jag har en router som jag inte vet namnet på. På baksidan står det dock: IP Sharing+EtherSwitch for Cable Modem/xDSL.

Den har 4 localportar, samt en "internetport" (WAN?). När jag kopplar från modemet till LocalPort 1, samt datorerna på 2 och 3 så funkar det inte. Jag får upp ip:n 192...1/192...2, alltså lokala ip:n.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, jag ger upp.
Jag köper en switch istället. Någon av dessa bör väl fungera bra:

http://www.mycom.se/produkter/81294/
http://www.mycom.se/produkter/774511/
http://www.mycom.se/produkter/434513/

Spelar det ngn roll vilken av dem jag köper rent prestandamässigt, eller är det bara att slå till på vilken som helst av dem?

Har som sagt BBB Vdsl...

Permalänk
Medlem

ok, så kontentan är att man i dagens läge utan att lägga 4000:- på en vettig "gateway" är tvungen att köra med en switch till BBB VDSL, och samtidigt bli av med hela den smidigheten att kunna dela skrivare och filer på sitt Lan som man gjort med 450:- produkter när man haft sunkigt adsl?

Ni som har tjänsten o flera datorer, hur löser ni fildeling och skrivardelning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör BBB vdsl och jag har satt upp en linux-burk med två nic som brandvägg/router/dhcpserver... kopplade sedan på en 3comswitch där jag kör Lanet med datorer, skrivare, xbox :)... funkar klockrent.

Linuxburken är en gammal PII 350Mhz, som jag fick från en polare... enda som kostade var alltså switchen för typ 300:-

Permalänk
Medlem

Jag har BBB VDSL.

Sitter just nu på en D-Link DI-704 router.

Download via router ger ca 4Mbit/s

Download med PC direkt på modemet ger 11Mbit/s

Är det bara att inse att det inte går att köra med 704:an?

Permalänk
Medlem

Intressanta siffror, KottenR.

Ska testa direkt mot mitt NIC å se vad jag kan komma upp i för hastighet.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]