Permalänk
Medlem

formatera hårddisk??

Hej

En fråga, måste man formatera hårddisken vid byte av moderkort?? Abit Nf7 s är det ett bra köp?? Har hört att det krånglar för många..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Japp , det måste man.

Har ett nf7 och det funkar bra.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Re: formatera hårddisk??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Hej

En fråga, måste man formatera hårddisken vid byte av moderkort?? Abit Nf7 s är det ett bra köp?? Har hört att det krånglar för många..

jag byte systen helt och jag bara pluggade in min HD och det funkiade =D

Permalänk
Medlem

det lär väl märkas om du blir tvungen...

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solxe
Japp , det måste man.

Har ett nf7 och det funkar bra.

Måste man inte alls. Man behöver i stort sett aldrig formatera disken. Rekommenderas vid allvarliga virusangrepp men annars räcker det alldeles utmärkt att bara installera om operativsystemet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Måste man inte alls. Man behöver i stort sett aldrig formatera disken. Rekommenderas vid allvarliga virusangrepp men annars räcker det alldeles utmärkt att bara installera om operativsystemet.

Försvinner inte alla program osv som man har på hårddisken då??

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Försvinner inte alla program osv som man har på hårddisken då??

Nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Nej

ok, tackar så enormt mycket för denna info.

Visa signatur

helgonet

Permalänk

Kanske ska förtydliga mig lite. Om du väljer att reparera windowsinstallationen kommer du inte att behöva installera om några program. Om du däremot väljer att först ta bort den befintliga installationen kommer du att bli tvungen installera om vissa program för att de ska fungera som avsett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Kanske ska förtydliga mig lite. Om du väljer att reparera windowsinstallationen kommer du inte att behöva installera om några program. Om du däremot väljer att först ta bort den befintliga installationen kommer du att bli tvungen installera om vissa program för att de ska fungera som avsett.

ok jag förstår.:)

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem

Klart du ska formatera..att säga nått annat är väl ...jaa..finner knappt några ord..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Avstängd

jag bytte moderkort, kopplade in allt och har kört sedan dess. Allt funkade klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
jag bytte moderkort, kopplade in allt och har kört sedan dess. Allt funkade klockrent.

Får väl testa, funkar det inte så får jag väl formatera, inte så mycket annat att välja på..:)

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen brukar strula när man byter en sådan fundamental sak som moderkort, är att drivrutinen för IDE-kontrollern, som Windows försöker ladda väldigt tidigt, inte alls fungerar så bra om det är ett helt annat chipset på moderkortet, jämfört med det förra. Innan du byter kan du testa att "uppdatera" drivrutinerna för IDE-kontrollern till "Standard PCI IDE"-drivrutinerna som finns att välja.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Antielefant

Inte bara IDE-drivarna..

Det första som hände när jag skulle köra igång XP när jag bytte till mitt nuvarande kort var 'STOP - NO RAM MEMORY AVAILABLE FOR BOOT'

Skillnad mellan en KT333 minneskontroller och en nForce2 Ultra400 minneskontroller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Frågan har varit uppe tidigare och svaret är fortfarande detsamma - NEJ - men du skall göra på rätt sätt!

Många noobies pratar sk*t i brist på bättre vetande! Få, en är FubbHead vet vad han talar om.

1. Gör iordning en folder på disken med alla drivrutiner som behövs för installation av det nya mobot.

2. Avinstallera alla unika drivrutiner från det gamla systemet som inte finns i det nya.

3. Du behöver en diskett med drivare för diskkontrollern till nya mobot om denna inte finns på Windows CD'n eller är densamma som på gamla kortet. I så fall laddar du denna tidigt efter CD-booten på nya systemet.

4. Flytta disken till nya mobot, för säkerhets skull bygla den på samma sätt (master/slave) och på samma IDE kontakt som det gamla.

5. Stoppa in Windows CD'n och boota det nya systemet. Välj för säkerhets skull reparationsinstallation.

6. Nu kommer Windows vid plug-n-play upptäcka den nya hårdvaran och be dig peka ut dess drivrutiner från den folder du tidigare gjort iordning.

7. Starta om och det mesta borde nu vara på plats. Ev. strul kan du lösa med "safe mode" boot.

Jag har gjort detta ett tjugotal ggr och VET att det funkar.

Moderatorn: Kan du lägga in detta i FAQ. TACK!

Avslutningsvis vill jag råda folk att inte komma med tvivelaktiga och därmed förvirrande råd som leder till en massa onödigt arbete. Vi är med i forat för att sprida kunskap, erfarenheter och underbyggda råd till våra medlemmar.

Att påsta att man måste formattera om och därmed förlora en väldig massa arbete är ansvarslöst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Frågan har varit uppe tidigare och svaret är fortfarande detsamma - NEJ - men du skall göra på rätt sätt!

Många noobies pratar sk*t i brist på bättre vetande! Få, en är FubbHead vet vad han talar om.

1. Gör iordning en folder på disken med alla drivrutiner som behövs för installation av det nya mobot.

2. Avinstallera alla unika drivrutiner från det gamla systemet som inte finns i det nya.

3. Du behöver en diskett med drivare för diskkontrollern till nya mobot om denna inte finns på Windows CD'n eller är densamma som på gamla kortet. I så fall laddar du denna tidigt efter CD-booten på nya systemet.

4. Flytta disken till nya mobot, för säkerhets skull bygla den på samma sätt (master/slave) och på samma IDE kontakt som det gamla.

5. Stoppa in Windows CD'n och boota det nya systemet. Välj för säkerhets skull reparationsinstallation.

6. Nu kommer Windows vid plug-n-play upptäcka den nya hårdvaran och be dig peka ut dess drivrutiner från den folder du tidigare gjort iordning.

7. Starta om och det mesta borde nu vara på plats. Ev. strul kan du lösa med "safe mode" boot.

Jag har gjort detta ett tjugotal ggr och VET att det funkar.

Moderatorn: Kan du lägga in detta i FAQ. TACK!

Avslutningsvis vill jag råda folk att inte komma med tvivelaktiga och därmed förvirrande råd som leder till en massa onödigt arbete. Vi är med i forat för att sprida kunskap, erfarenheter och underbyggda råd till våra medlemmar.

Att påsta att man måste formattera om och därmed förlora en väldig massa arbete är ansvarslöst!

Ok tack så enormt mycket för detta uttömmande svar.

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacha
Klart du ska formatera..att säga nått annat är väl ...jaa..finner knappt några ord..

Att säga nåt annat är väldigt intelligent. TOTALT onödigt att formatera en hårddisk. Enda gången jag gör det är om jag ska skänka bort disken till nån annan. Installerar du om Windows så raderas gamla registerfiler automatiskt. Om du är orolig för att massa skräpfiler blir kvar är det enkelt löst genom att installera Windows i en NY katalog. När installationen är klar är det bara att radera den gamla.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Ja det behövs då absolut inte!
Jag bytte ifrån ett Asus I815e 133fsb SDRAM -> Soltek Nforce2 400fsb DDR(dual)
Och windows 2000 som jag kör hittade bara de nya funktionerna och sen efter omstart så funka allt finfint

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Antielefant

I 9 fall av 10 måste man installera in de moderkortsspecifika drivrutinerna i felsäkert läge, alternativt reparera windows i 2000/XP vilket är att rekommendera då det är enkelt att glömma någon drivrutin själv.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jo det är snat men jag bara körde in de nforce2 drivisarna ifrån nvidia till mitt mobo å det funka då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Jo det är snat men jag bara körde in de nforce2 drivisarna ifrån nvidia till mitt mobo å det funka då

Har installerat det nya grafikkortet och behövde inte formatera det funkar ok ändå..:) Blev "bara" uppdatering av grafikkort tillsvidare avinstallerade de gamla drivrutinerna innan bytet sen installerade jag de nya drivrutinerna till det nya kortet och det spinner på som en katt..

Visa signatur

helgonet

Permalänk

Så bra att det gick bra för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem