Permalänk
Medlem

Hur smörjer man fläktar?

Har 4 st enermax fläktar i chassit o de låter som bara satan.. öpnade burken förra veckan o tog bort de drivor med damm som var på bladen o inne i burken.. men de låter fortfarande. hur får man isär dom o kan smörja lagren i dom.. hjälper det? hur gör ni får att era fläktar inte ska börja låta som s*tan efter ett tag?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

sprutar i lite silikon-spray eller loctite-spray har jag gjort med ett par fula fläktar... (dock större 220v fläktar)

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem

ta bort klisterlappen och lägg en droppe symaskinsolja eller låsolja på axeln

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
ta bort klisterlappen och lägg en droppe symaskinsolja eller låsolja på axeln

Okay! Får testa det för de e grymt störande att de ska låta så inåt h*llvete..

Kan juh inte såva med burken på längre :(, om man inte har en massa musik på dvs :).

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Använd smörjfett det håller mycket längre.
Olja brukar få fläkten att snurra snabbare men oljan torkar (förlorar smörj egenskaperna) efter ett tag och då blir fläkten riktigt varm.
Smörjfett då menar jag typ kyllagerfett kan köpas på bensinmacken.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Smörjde min chipset-fläkt idag, brukar använda någon special hydralolja som brukar användas i finhydralik eller något sånt, hade dock inget att tillgå just nu så jag nöjde mig med en liten droppe 5-56 på fläktaxeln, tyst blev den iaf.
Förövrigt som kom jag att tänka på att 5-56 luktar lite som linement, och började fundera på om fotbollsspelare igentligen är androider som måste smörja sina mekaniska leder för att fungera, fast det är nog inte sant, men vem vet

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

intresant teori...

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

TeflonSpray funkar fint... då får du en bestående hinna

Visa signatur

Epox8K5A3+, XP2100+@1833, 512Mb PC2700 2.0-2-2-5, Ti-4200XP

Permalänk

Man kan itne använda vanlig matolja då?

Permalänk
Medlem

Jorå, du kan ju använda vanlig smörjnings-olja i matlagning, så varför inte?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Jorå, du kan ju använda vanlig smörjnings-olja i matlagning, så varför inte?

Var du ironisk nu eller? Kan ju inget om matlagning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Man kan itne använda vanlig matolja då?

Nä jag tror inte det.
Det har inget vidare bra smörj egenskaper plus att det kpmmer ju att härskna.
Dina vänner kommer nog undra vad du gör vid datorn efter som den kommer att lukta ruttet.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10

Permalänk
Medlem

Jag använde CLP (BreakFree) sist, helt enkelt det som stod närmast till hands. CLP är en syntetisk PTFE-olja som vanligtvis används till vapen, men fungerar utmärkt till lås, gångjärn och annat som kan behöva smörjas och ges ett visst korrosionsskydd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Nä jag tror inte det.
Dina vänner kommer nog undra vad du gör vid datorn efter som den kommer att lukta ruttet.

HAhahahaha :D:D

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Citat:

Nä jag tror inte det.

Får väl hänga upp en wonderbaum i datorn då

Permalänk
Medlem

Okay tack för alla svar... men hur pass mycket tystare blir det då? dumm fråga får väll testa istället

Men hur fixar man damfilter på en chiftech full tower? Va ett par cm damm när jag öppna den.. o det är inte så bra kanske.. Är det bara jag som får in drivor med damm i burken? Damsuger rummet typ 1 ggr i veckan men inte hjälper det. Frår ta o plocka isär alla fläktar o smörja upp dem.. så e det bara

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Okay tack för alla svar... men hur pass mycket tystare blir det då? dumm fråga får väll testa istället

Men hur fixar man damfilter på en chiftech full tower? Va ett par cm damm när jag öppna den.. o det är inte så bra kanske.. Är det bara jag som får in drivor med damm i burken? Damsuger rummet typ 1 ggr i veckan men inte hjälper det. Frår ta o plocka isär alla fläktar o smörja upp dem.. så e det bara

Om du använder kullagerfett och pressar in det i lilla hålet kommer den att bli super tyst.
Fett är nämligen segt och det kommer även att sänka hastigheten lite mot vad den gjorde som orginal men bara till en början.
Orginal 3000 rpm, efter 2800 rpm.
Om du endast kör med symaskinsolja eller liknade tunn olja kommer hastigheten att öka till
ungefär 3200 rpm (oljan försvinner med tiden förlorar smörjegenskaperna).
Så om du vill ha dom som dom var orginal kör en droppe olja och resten fett.
Torka bort allt överflödigt runt om hålet med aceton eller liknande och plassera sedan en tape bit över hålet så att inte allt avdunstar.
Nu kommer dina fläktar att vara super tysta, bättre än vad dom var från början.

Mot damm så dar du en gammal damstrumpa och använder som filter.
Strumpan ska då vara före fläkten så att luften går genom stumpan sedan genom fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du använder kullagerfett och pressar in det i lilla hålet kommer den att bli super tyst.
Fett är nämligen segt och det kommer även att sänka hastigheten lite mot vad den gjorde som orginal men bara till en början.
Orginal 3000 rpm, efter 2800 rpm.
Om du endast kör med symaskinsolja eller liknade tunn olja kommer hastigheten att öka till
Så om du vill ha dom som dom var orginal kör en droppe olja och resten fett.
Torka bort allt överflödigt runt om hålet med aceton eller liknande och plassera sedan en tape bit över hålet så att inte allt avdunstar.
Nu kommer dina fläktar att vara super tysta, bättre än vad dom var från början.

Mot damm så dar du en gammal damstrumpa och använder som filter.
Strumpan ska då vara före fläkten så att luften går genom stumpan sedan genom fläkten.

Mycket tack.. finderar på o bygga om chassit frammtill o sätta "riktiga" dammfilter. Tycler ändå det är konstigt att så få har det.. eller? kollar man in alla chassin här så är det inte vad jag vet nån som e dammig :\.. fast det är väll ingen som vi visa upp en dammig dator

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem

Smörjde upp mina papst fläktar med vaselin för runt ett år sedan. Har fortfarande inte märkt nåt lustigt med dem sedan dess. Vet dock inte om det är det mest optimala att smörja med, men tyst blev det.
Vaselin har dock den nackdelen att det är ganska så oflytande och därmed svårt att få ner i lagren. Körde därför fläktarna på 24v (12v fläktar) en stund tills vaselinet smälte ner i lagren.
Kanske lite väl riskabelt, men funkar gör det.

5-56 borde väl funka annars. Eller?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Smörjde upp mina papst fläktar med vaselin för runt ett år sedan. Har fortfarande inte märkt nåt lustigt med dem sedan dess. Vet dock inte om det är det mest optimala att smörja med, men tyst blev det.
Vaselin har dock den nackdelen att det är ganska så oflytande och därmed svårt att få ner i lagren. Körde därför fläktarna på 24v (12v fläktar) en stund tills vaselinet smälte ner i lagren.
Kanske lite väl riskabelt, men funkar gör det.

5-56 borde väl funka annars. Eller?

kan man inte hetta upp vaselinet innan då? så de rinner in i lagret..? borde väll funka.. eller?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

vaselin andvänds till en sak, och inte fan är det fläktar!!!

Visa signatur

A7N8X-Deluxe rev1.xx(XP2800 BÄRTON@2300Mhz)(2x256Mb PC2700)(9700pro)

Permalänk
Medlem
Citat:

Just nu har jag bara symaskinsolja:)
Kommer fläktarna att låta mer om jag lägger i en droppe med det?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Nästan så man borde samla allt bra från denna tråd o fixa en sticky...

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket tack.. finderar på o bygga om chassit frammtill o sätta "riktiga" dammfilter. Tycler ändå det är konstigt att så få har det.. eller? kollar man in alla chassin här så är det inte vad jag vet nån som e dammig :\.. fast det är väll ingen som vi visa upp en dammig dator

Det är för att alla här plockar isär sina burkar stup i kvarten för att stoppa i nya grejer, och då passar på att blåsa rent lite

Komprimerad luft på burk är bra för att rensa ut damm.

Mitt Antec-chassi har dammfilter för alla insugsfläktarna, har dock inte haft det rillräckligt länge för att se hur bra det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

kan man inte hetta upp vaselinet innan då? så de rinner in i lagret..? borde väll funka.. eller?

Borde man kunna göra, men det var enklare att dra på fullt på likspännigsagget en stund istället för att kleta runt med en massa halvflytande vaselin.
Fungerar säkert på 12v också, men då krävs nog mera tid. Efter ungefär en minut så hade vaselinet smält ner i lagren och fläkten blev tyst.

WarLove:
Du menar gnisslande gångjärn va?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Just nu har jag bara symaskinsolja:)
Kommer fläktarna att låta mer om jag lägger i en droppe med det?

Ja den kommer att låta mer för att fläkten snurrar fortare.
Men du kommer inte att ha några missljud från fläkten endast lite mer vinande av luften som slås sönder av fläktbladen.
Men jag rekomenderar dig att använda fett för inom ett par månader kommer oljan att vara slut.
Den är så lättflyktig och kommer att försvinna, senare kommer fläkten börja låta igen.
Risken med att anväda olja är när den försvinner kan fläkten börja gå trögt i sina lager och utveckla värme vilket i sin tur kommer att orsaka ett större glapp i lagren.
Oftast är det ju så att när en fläkt har börjat låta "vibrera" (vanligt på grafikkortfläktar), så har det redan blivit ett glapp i lagren därför ar ju just fett som är den bästa lösningen.
Kolla på en ny fläkt så ser du att det inte är olja där utan någonting som liknar en blandning av fett och vasselin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska skaffa filter till burken med.. och funderar på o ändå bugga om fronten på burken. Är det nån som har något bra förslag på filter? Hört att strumpbyxor är bra en de blir bara krångligt.. vill gjärna ha filter till 120mm fläktar då mitt chassi ska byggas om ganska snart.. Chiftech chassina är så fruktansvärt dåligt planerade.. men de blir nog betydligt bättre när man satt dremmeln i den :).. Ska piffa upp den litegranna.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Använd krytox olja. Håller garanterat länge och väl, dock canserogent (stavning) om man får det på händerna och är rökare.
Nä men seriöst så använder företaget jag jobbar på det till detaljer som är i rörelse i stort sett hela tiden och är hyfsat varma, ungefär som i en dator.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Kostar bara 3000:-/litern........

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Kostar bara 3000:-/litern........

Ajfan bäst att norpa lite från jobbet då!
Sen att du bara behöver ett par droppar är en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240