Permalänk
Medlem

Handla på eBay?

Någon här som har handlat på eBay? Fungerar det bra?

Jag har kollat runt lite där, men inte köpt något... Finns ju hur mkt som helst där! Ibland till riktigt bra priser...

Men har någon nån erfarenhet av eBay, dela med dig!

Permalänk
Medlem

Jag handlar på eBay regelbundet, och aldrig blivit lurad eller haft krångel vid något köp. Visserligen har det aldrig handlat om saker för mer än ~2000 SEK, men jag tror att om man bara är petig med vem man köper av och kollar upp säljarens feedback noggrannt borde det inte vara några problem.

Permalänk

Det svåra med eBay är ju just att det är så många olika säljare. Det är ju, som du förstår, inte ett företag som säljer en massa prylar, utan det fungerar mer som en torghandel. Det är väldigt svårt att säga hur du kommer att bli bemött. Men som Sokkan säger, kolla upp säljarens feedback, och var lite kritisk när du hittar någonting som verkar "för bra för att vara sant". Det florerar ganska mycket skumma erbjudanden på eBay.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del på eBay de senaste åren. Aldrig haft några problem, aldrig fått eller behövt ge negativ feedback. Var bara noga med att kolla säljarens feedback först.

/Andreas

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Tumregeln är väl som vanligt, om det verkara vara för bra för att vara sant så är det antagligen inte det heller...

/Trigger

Permalänk
Medlem

TriggerHappy, borde det inte vara

Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det antagligen det.

Permalänk

Ni som har handlat på e-bay tidigare kan kanske säga vad frakten brukar kunna hamna på? Brukar det bli tull och massa försäkringskostnader och sånt?

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Medlem

janetsson tullavgift tillkommer om värdet överstiger 500 tror jag det är...är inte helt säker på beloppet men jag vet att det tillkommer...bästa är om du känner nån i usa du kan skicka saken du köpt till å sen skickar han den till dig skriver värdet på paketet runt 40 dollar så klarar du dig från andra avgifter frakten beror såklart på hur tungt det är men jag köpte ett grafikkort nyss frakten på det hamnade på 150 spänn

Permalänk

tack så mycket.

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa logitechs z-680 hägtalarpaket från ebay.com för endast 860:- +frakt och sånt (typ 3700 i sverie). det låter så billigt att man undrar om det verkligen är ett bra köp. skulle ni köpa eller inte?

Visa signatur

:]

Permalänk
Medlem

Skulle vilja lyfta denna tråd lite då jag själv har funderingar på att köpa på Ebay.
Jag har en syster som bor i usa som kan skicka till mig. Men hur vanligt är det att tullen kollar prylarna trots att kontakten i usa skriver att värdet ligger på mindre än 500kr?
Hur ligger det till med begagnade prylar, måste man betala tull för det med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tullverkets kalkylator

Eller klicka dig fram från http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm ..

Där finns det mesta att läsa, t ex att det är olika tullsats på olika varor.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Man blir ju förbannad på dessa avgifter!!
Är ny här på forumet så jag är lite keff på vett och etikett, jag hittade andra äldre trådar som behandlade ämnet.
Bättring nästa gång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående topic: Jag har använt eBay i 3 år utan problem, fast mest för att sälja saker. Som tidigare talare nämnt: kolla feedback noggrant och kontakta säljaren innan du lägger ett bud för att undersöka fraktkostnader.

Angående tull: Sedan kan man ju som privatperson ha tur och slippa betala tullavgifter, Tullverket kan givetvis inte kolla alla paket. Jag köpte ett AIW 9700 Pro på eBay för $300 inklusive frakt (begagnat) och behövde inte betala några avgifter. Frakten kostade $28, men det var ju ett rätt stort paket, massa fina tillbehör till kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tull kan man räkna med i nästan alla fall, har du "tur" så slipper du undan...om man vågar chansa om man tjackar en laptop, eller nått annat dyrt, det är upp till dig

jag hmm, "handlade" en bärbar för 4 år sen på ebay och jag fick pröjsa 4500kr i tullavgift och den kostade 15000kr.

Permalänk
Medlem

Savanne: När din syster skickar paketet från USA måste hon fylla i en liten blankett vad paketet inehåller och värdet. Då kan hon skriva vilket pris och innehåll hon vill. Slå in det i presentpapper också så ser det ännu bättre ut.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare