Permalänk
Medlem

Trasig parapbol.

Såhär ligger det till. I veckan (tror det var måndag) blåste det orerhört mycket här hemma. Då blåste våran antenn ner, och på den satt våran parabol. Parabolen i sig fick ingen smäll, det enda som hände med den var att en av antennkablarna till den drogs ur sitt fäste. För detta krävs inte några stora krafter.

Problemet är nu att parabolen inte längre funkar. Den är en sån modell som har två microvågshuvuden.

Till sattelitmottagaren går bara en antennkabel, men till microvågshuvudena går det två. Det finns då en liten dosa som delar upp kabeln till två. DiseQ-dosa tror jag den heter. När man har igång sattelitmottagaren skickas det ström genom antennkablen till DiseQ-dosan (kallas LBN-ström tror jag), men från dosan till microvågshuvudena går det ingen ström. Ska det göra det?
Behöver dessa microvågshuvuden ström för att fungera?

Vi provade att koppla förbi dosan, och bara gå till ett av microvågshuvudena, men fortfarande funkade det inte.

Så, någon som vet hur sånt här funkar?

Permalänk
Medlem

Hej, jo DiSEqC-switch är korrekt. Från din mottagare går 1 kabel till switchen. Från switchen går sedan en kabel till varje LNB (microvågsuvud), två i ditt fall. Om du kopplar loss kablarna på switch eller LNB när mottagaren är igång så kan det bli kortis och switchen kan t.o.m gå sönder.

Jag tycker ni ska plocka bort kablarna som verkar skadade och kolla dem samt skära nya ändar. Du kan köra förbi switchen men bara med en LNB åt gången ner till mottagaren.

Om ni inte får signal kan ju armen/fästet för LNB blivit lite krökt. Dessutom är det ganska kinkigt med inställningen på en digital parabol jämfört med en analog.

Permalänk
Medlem

Vi har kollat kablarna, och det verkar inte var något fel på någon av dem.

Hm, hur vet man om armet har blivit böjd? Vad ska den ha för vinkel?

Vi får som sagt ingen signal, även om vi hoppar över dosan.

Permalänk
Medlem

Då måste parabolen vara felriktad/skev på något sätt. Du ser om den är böjd.

Permalänk
Medlem

Det syns inget.

Men men, vi for och kollade vad en ny DiSEqC-dosa kostade. Men för bara några hundralappar till fick man en helt ny parabol med LNB huvuden, DiSEqC-dosa, och hela köret. Så vi köpte allt nytt. Får hoppas det funkar nu.