Permalänk
Medlem

Konstanter i Excel?

Hej!
Jag undrar om det går att lägga in konstanter i excel så att när man skriver t.ex Pi så ska programmet uppfatta det som 3.14.
/Magnus

Permalänk
Medlem

för att infoga värdet för pi skriv bara

=pi()

Permalänk
Medlem

ok, men tyvär tog jag bara Pi som ett exempel. Jag vill att man själv ska tala vad det ska betyda.
Ett annat exempel kan vara att om jag skriver "1" ska den tolka det som 20(poäng i till exempel en tävling) och om jag skriver "2" ska den tolka det som 19 osv.

Permalänk
Medlem

Om du tex döper en cell till "pi" och i den skriver 3.14, så behöver du bara skriva pi i den andra cellen. Men att döpa en cell till "1" fungerar inte eftersom man inte kan döpa celler till siffror, men "ett" går bra tex.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så heller. Om vi tar exempel betyg.
Om jag har en lista med alla ämnen, hur många poäng det ärm och vilket betyget är

Ex:
___ A____ __B_____C__
1 Ämne__ Poäng__Betyg
2 Matte___100____VG
3 Idrott____50____MVG
4 osv...

Då vill jag att när jag skriver "Vg" som betyg ska den tolka det som "15" och när man räknar B2*C2 ska den räkna 100*15.
Alltså om jag skriver MVG ska den ta det som 20 och G som 10
Förstår du nu vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar (tror jag ). Om du vid sidan av dina celler döper om en cell till "vg" och skriver i talet 15 i den. Sen skriver du bara "=vg" i c2 osv. Borde inte det funka?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Så går det göra och jag har faktiskt redan gjort så och sedan döljer jag den kolumnen, men det är bara det att jag då måste skriva dit 20, 15 eller 10 bredvid varje betyg och eftersom jag är lat vill jag ju hellst slippa det.