Permalänk

Iriver: Uppdaterade firmware, blev sämre

Jag har uppdaterat min Iriver ifp-380t till UMS firmware 1.11 (den senaste). Jag fick några nya trevliga funktioner, men nu kan jag bara spela in med 96 kbit/s kvalite!
Innan kunde jag spela in i upp till 320 kbits/s, både genom line-in och radio. Nu är det max 96 på båda. Varför har dom gjort så?

Jag har inte använt UMS firmware innan, är det så på de tidigare UMS firmware:n också?
Vill Iriver straffa de som inte använder Iriver Manager och den vanliga firmwaren genom att ta bort funktioner från UMS-versionen?

Eller var det bara min flash:ning som gick snett så att den blev lite buggig?

Konstigt är det i alla fall...

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

Har inte provat UMS än, men enligt vad jag har läst så är nyaste UMS firmware inte begränsad på så vis. Det måste nästan ha blivit nåt fel vid uppgraderingen.

Besök iRivers forum och fråga där:
http://www.irivernordic.com/forum.php

Och jag kan inte tänka mig att iRiver skulle begränsa inspelningskvaliten med flit, de förlorar ju ingenting på att folk kör UMS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"4.To decrease the distortion of the recorded sounds files (i.e. Voice Recording file, FM Radio file and Line-In Recording), the highest bit rate has been limited to 96Kbps. It will be upgraded through firmware upgrade in the future. " står det i sista meningen i http://www.irivernordic.com/download.php?a=info&f=25

Visa signatur

Walla?

Permalänk

Re: Iriver: Uppdaterade firmware, blev sämre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellewalter
Jag har uppdaterat min Iriver ifp-380t till UMS firmware 1.11 (den senaste). Jag fick några nya trevliga funktioner, men nu kan jag bara spela in med 96 kbit/s kvalite!
Innan kunde jag spela in i upp till 320 kbits/s, både genom line-in och radio. Nu är det max 96 på båda. Varför har dom gjort så?

Jag har inte använt UMS firmware innan, är det så på de tidigare UMS firmware:n också?
Vill Iriver straffa de som inte använder Iriver Manager och den vanliga firmwaren genom att ta bort funktioner från UMS-versionen?

Eller var det bara min flash:ning som gick snett så att den blev lite buggig?

Konstigt är det i alla fall...

Jo, jag förstår varför folk blir irriterade på detta. Men det har inget med UMS Firmware versionen att göra, samma sak gäller för den senaste iRM Firmware versionen också. Förklaringen är, precis som tatay skriver, följande (taget ur en "chat" med en anställd på iRiver):

"Yes, we designed to record it in 96kbps in every recording including line-in. We stated that the limitatin will be higher in the next firmware. the main purpose it to prevent sound distortion."

Tydligen så hade vissa användare problem med detta (distortion), men som sagt i den nya Firmware versionen så ska detta rättas till. Den borde dyka upp snart. Håll ut

Permalänk
Medlem

Illa. De kunde lika gärna ha skippat inspelningen helt. mic -och radioinspelningar går väl bra i 96kbps, men ingen vid sin fulla sinnesbruk kan väl få för sig att rippa en cd i så låg bitrate.

Hoppas verkligen att det fixas snart.

Visa signatur