NEC ND-1300 och media.

Permalänk
Medlem

NEC ND-1300 och media.

Nu under veckan har jag pluggat på lite angående olika dyes och skivor, det jag har kunnat konstatera är det att är en stor och rörig djungel, därför vänder jag mig till er!
Beställningen av media kommer ske från http://www.digitalpromo.co.uk tillsammans med lite vänner för att slippa betala så hög frakt själv. Dom skivorna jag har kollat på och som ska funka är "High Quality PromoMedia "RITEK G04" Inkjet PRINTABLE 4x Speed - 4.7gb DVD-R Discs." Men dom är lite dyra så jag tänkte beställa så jag kan experimentera lite, det jag nu undrar är vilka av medierna på första sidan som det är specialpris på som även funkar och det på ett tillfredställande sätt. Jag tar emot alla tips jag kan som bygger på egna erfarenheter. Tack på förhand
/M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia där har du massa personers omdömen på alla typer av media. Bara att använda sök funktionen på dom du är intresserade av.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Har redan gjort research där, men det är ganska svårt för så fort dom byter färg på covern så kan det vara annat dye på skivan, därför jag undrade efter Er åsikt. Nån som har erfarenhet av "Unbranded White Top 4x Speed DVD-R ! Azo Dye Type !" på en NEC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig en Pioneer A04 brännare, men jag skulle valt någon form av RitekG04 i första hand och RitekG03 i andra hand. Ritek G03 skivorna är helt OK, bara att man inte kan bränna snabbare än 2X och att man kanske bör lämna 200 MB fritt ytrymme på skivorna när man bränner för säkerhets skull. Ett 50-pack "HIGH Quality Datasafe Media Ritek G03 Dye type" för £29.90 verkar som ett fynd tycker jag.

"Unbranded White top" är ju lika dyra som Datasafe RitekG03 (25-packet är visserligen billigare än 50-pack, men per skiva räknat så blir det samma pris) men tittar man på detaljerna så står ju "NEC ND 1300 ... NOT RECOMMENDED" för white top skivorna så då är det ju dumt att köpa just dessa.

Det verkar vara dyr frakt på den butiken, £26.99+VAT till Sverige men är ni många som delar och det blir mycket skivor sammanlagt kanske det inte blir så farligt mycket per skiva räknat. Jag beställde 50 RitekG04 från cdr-by-mail.co.uk och där blev frakten mycket billigare, £6.46 + 17.5% VAT. Sammanlagt pris £53.59 inklusive frakt och VAT (varav själva skivorna kostade £46). Ca 14 kr per skiva alltså för Ritek G04. De har också Datasafe Ritek G03 om man vill köpa billigare skivor.

Permalänk
Hedersmedlem

Min NEC ND 1300 åkte tillbaka efter 3 dagar, den klarade inga bulkskivor alls. Lyckades bränna en Maxell efter att ha uppdaterat firmware, men sen skickades den som sagt tillbaka *kass*. Jag tog en Pioneer istället som dessutom var 900kr billigare och den har klarat alla skivor hitils, billiga som dyra Vore intressant o höra hur du fick igång din ND-1300?

Vad det gäller skivorna på hemsidan så har jag testat Bulkpaq (4x version?), och de var helt OK. Några på spindeln var såklart defekta men det får man ju räkna med.

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har i och för sig en Pioneer A04 brännare, men jag skulle valt någon form av RitekG04 i första hand och RitekG03 i andra hand. Ritek G03 skivorna är helt OK, bara att man inte kan bränna snabbare än 2X och att man kanske bör lämna 200 MB fritt ytrymme på skivorna när man bränner för säkerhets skull. Ett 50-pack "HIGH Quality Datasafe Media Ritek G03 Dye type" för £29.90 verkar som ett fynd tycker jag.

"Unbranded White top" är ju lika dyra som Datasafe RitekG03 (25-packet är visserligen billigare än 50-pack, men per skiva räknat så blir det samma pris) men tittar man på detaljerna så står ju "NEC ND 1300 ... NOT RECOMMENDED" för white top skivorna så då är det ju dumt att köpa just dessa.

Det verkar vara dyr frakt på den butiken, £26.99+VAT till Sverige men är ni många som delar och det blir mycket skivor sammanlagt kanske det inte blir så farligt mycket per skiva räknat. Jag beställde 50 RitekG04 från cdr-by-mail.co.uk och där blev frakten mycket billigare, £6.46 + 17.5% VAT. Sammanlagt pris £53.59 inklusive frakt och VAT (varav själva skivorna kostade £46). Ca 14 kr per skiva alltså för Ritek G04. De har också Datasafe Ritek G03 om man vill köpa billigare skivor.

Tack för infot, ska säga åt att vi kanske ska titta på just den butiken då den verkar ha fler fördelar, tack igen!
Jag ska köpa en bunt skivor med RitekG04 dye men som sagt dom är lite dyra, dom billigare skivorna lockar självklart. Blir nog en bunt med RitekG04 och en med 03 dye, jag kan i värsta fall sälja skivorna med G03 dye.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Tack för infot, ska säga åt att vi kanske ska titta på just den butiken då den verkar ha fler fördelar, tack igen!
Jag ska köpa en bunt skivor med RitekG04 dye men som sagt dom är lite dyra, dom billigare skivorna lockar självklart. Blir nog en bunt med RitekG04 och en med 03 dye, jag kan i värsta fall sälja skivorna med G03 dye.

Köpte du några ritek printable? Fungerar dom bra i sånna fall och blir det bra tryck på dom?

Permalänk
Medlem

Om det står RITEKG04 så är det nog RITEKG04. Såna funkar alldeles ypperligt i NEC. Är det "unbranded" är det oftast Princo, som numera också funkar utmärkt i NEC:en. Köp lite av varje och testa dig fram.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Sak föresten dela med mig av mitt senaste inköp av ritek g04 diskar, 5 av 25 var bara att kasta. De gick att läsa efter bränning men hade diverse fel.

Kört med 1.05 (Som alltid funkar bra) samt 1.07. Samma resultat, så nu bränner jag i 2x för att det funkar betydligt bättre.
Har alltså en nd1300.

edit: dom där svinbilliga ritek g03 skivorna dom har (Med gul logga) är hur bra som helst, ger t.o.m. bra värden i min nec brännare...lol

Permalänk
Medlem

Datawrite "Red Top"v2.0 4x DVD-R funkar klockrent för mig. Har inte fått kasserat en enda av dom 25 jag köpt.

Permalänk
Medlem

Princo 4x funkar finfint på min NEC1300, har bränt ett antal utan problem!

88:- för 10 stycken på www.datapryl.se

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Ritekg03 är hur bra skivor som helst. När jag skaffade min ND-1300 när den var ny började jag med att testa mig fram och dessa skivor är verkligen otroligt prisvärda. Tänk på att alltid kolla att skivan är 100% läsbar innan ni säger att ett visst medium funkar. Läsaren i ND-1300 är kinkig så den är bra att testa läsbarheten med.

Permalänk
Medlem

Synd att man bara kan bränna i 2x men skulle vara nice med printbara sånna. Asså, 6kr st är ju hur bra som helst...=)
har typ 45 st kvar, borde räcka ngt år...lol