Kladd efter gamla processorfläkten (brådis)

Permalänk
Medlem

Kladd efter gamla processorfläkten (brådis)

Min processorfläkt skar ihop imorse, så nu har jag inhandlat en ny men det sitter nån kladd?? på DIE eller vad det nu heter från den gamla fläkten, hur tar man bort det, vad vågar man använda för medel? Det är inte vanlig kylpasta som satt imellan utan nån söndersmält plast som satt klistrat på undersidan av den boxade fläkten, är det solid koppar prylen som nämns som DIE? (är det samma som processorkärna?) Har testat med alsolsprit, det funkade inte

Processorn är en athlon XP2100 med en boxad variant av processorfläkt.

Permalänk
Medlem

nån kladd? vad betyder det?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Re: Kladd efter gamla processorfläkten (brådis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael G
Min processorfläkt skar ihop imorse, så nu har jag inhandlat en ny men det sitter nån kladd?? på DIE eller vad det nu heter från den gamla fläkten, hur tar man bort det, vad vågar man använda för medel? Det är inte vanlig kylpasta som satt imellan utan nån söndersmält plast som satt klistrat på undersidan av den boxade fläkten, är det solid koppar prylen som nämns som DIE? (är det samma som processorkärna?) Har testat med alsolsprit, det funkade inte

Processorn är en athlon XP2100 med en boxad variant av processorfläkt.

Tittar man på baksidan på gamla fläkten så sitter det som en rosa klisterlapp med där mitten ä helt bortsmält där den sutti mot DIE.

Permalänk
Medlem

Men snälla, varför säker folk "fläkt" när de egentligen pratar om processorkylaren.

Säg hellre fläns, kylare osv .. inte - fläkt!

Permalänk
Medlem

När jag köpte kylare till min xp 1900+ för ett år sen eller vad det var så satt det iaf en rosa klisterlapp under kylaren. Den skyddade väl så att det inte skulle bli nåt fett på ytan. Hursomhelst så ska man ta bort den innan man applicerar kylaren på CPU.

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Well det har löst sig nu iaf, kladdet var resterna var tydligen resterna efter nåt som kallades thermal pad, har tydligen samma funktion som kylpasta men är betydligt sämre(framförallt ett helvete att få bort). Har fått dit en ny (a3t lyssna nu) kylare, nöjd nu?

Tack för svaren från er som försökte iaf, jag ledsen att jag inte kan überhacker dataspråket, jag frågar nån annatans nästa gång om det är nåt jag undrar så slipper ni bli snea.

M v h
/
Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael G
Well det har löst sig nu iaf, kladdet var resterna var tydligen resterna efter nåt som kallades thermal pad, har tydligen samma funktion som kylpasta men är betydligt sämre(framförallt ett helvete att få bort). Har fått dit en ny (a3t lyssna nu) kylare, nöjd nu?

Tack för svaren från er som försökte iaf, jag ledsen att jag inte kan überhacker dataspråket, jag frågar nån annatans nästa gång om det är nåt jag undrar så slipper ni bli snea.

M v h
/
Micke

Fråga du var du vill .. men du kan ju veta till nästa gång att du försöker vara lite tydligare så man vet var du menar! right?

Permalänk

Du fattade ju faktiskt vad han menade när han sa processorfläkt så jag tycker faktiskt inte klaga a3t..

Det viktigaste är inte att stava rätt eller nån sånn skit.. viktigaste är att göra sig förstådd..

Permalänk
Medlem

Thermalpad=2komponentslim eller?
Nån idiot i en data affe sa det iaf, som sitter på cpu eller gpufläns från början, härdar o blir stenhårt, föutom att dom hade fuska på mitt radeon 9700 pro så på halva gpun vart de stenhårt o på andra halvan flöt det omkring. därför mitt kort är sönderbränt nu antagerligen, gått på gränsen i 5 mån. men har ju mixtra met så kanske inte tas på garanti, då blir man ledsen

Permalänk
Medlem

Sjukt!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz