Permalänk
Medlem

Är dom "upplåsta" från början dom här små bebisarna eller? Ska slänga in en i ett NF7-S snart å kolla va den går för sen får den åka in i gamburken om den klarar finare clocks än Palominon som sitter där nu (gör 143 FSB 1783MHz @1.85core) Hoppas Duronen klarar runt 166x12 i alla fall helst 13 multi =2158(2700+) På de gamla skrot ECS mobo't.
Dom kommer ju lägligt till överclocknings SM också. En Duron 1600@2500MHz blir ju 56% OC

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som vet om Durons från DB är den nya varianten med L2 bryggorna täckta?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Har inte hittat någon sida som påstår att den skulle vara någon skillnad på Appalbred & T-bred kärnorna. Inte heller mellan Thorton och Barton.

Det finns ingen anledning till att AMD skulle slänga ut tiotals miljoner på att designa en ny kärna med samma egenskaper som t-bred, bara för att sedan stänga av en del på den, när dom kan ta en färdigutvecklad t-bred och stänga av en del av den istället.
Och på bilderna jag sett så ser dom precis lika ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har inte hittat någon sida som påstår att den skulle vara någon skillnad på Appalbred & T-bred kärnorna. Inte heller mellan Thorton och Barton.

Det finns ingen anledning till att AMD skulle slänga ut tiotals miljoner på att designa en ny kärna med samma egenskaper som t-bred, bara för att sedan stänga av en del på den, när dom kan ta en färdigutvecklad t-bred och stänga av en del av den istället.
Och på bilderna jag sett så ser dom precis lika ut.

Hmm... Säker? Jag har för mig att det va ett specefikt lager i dom nya kärnorna som gjorde så att dom blev billigare att tillverka för AMD.

Permalänk
Avstängd

Kan någon ge en länk till denna nya duron 1600 t.ex. datorbutiken?

Permalänk
Medlem

Latmask
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DUR1600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Kan någon ge en länk till denna nya duron 1600 t.ex. datorbutiken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Hmm... Säker? Jag har för mig att det va ett specefikt lager i dom nya kärnorna som gjorde så att dom blev billigare att tillverka för AMD.

Det skulle kosta många miljoner extra. Det innebär en kraftig ommöblering av processorn. Och det skulle nog märkas på att det skulle ge ännu högre frekvenser och lägre temperaturer.
Det var ju det som var stora skillnaden mellan T-bird och Palomino. Palomino klarade 333MHz högre standard, på lägre temperaturer.
Det var även det som var enda skillnaden mellan T-bred A och T-bred B Och T-Bred B klarade 450MHz högre.

Men frågan är om det är praktiskt att kunna klämma in ytterligare ett lager i processorn med deras utrustning. Det är dessutom dyrare produktion och ger fler processorer som måste kaseras.

Permalänk
Avstängd

Jag låter nog bli att köpa en duron ändå. "Se framåt, inte bakåt"

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Köpte en 1,6 nu. Kostar 388 på www.stopshop.se . Tror det är .se iaf.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Berätta sedan hur det går:

1. Överklockning, FSB samt temp + benchmarks

2. L2 bryggan och dubblering av cachen

och en ny benchmark efter 2:an.

Permalänk
Medlem

Zcenicx:
nya duron har visst nya kärnor och är inte en nerbantad T-bred.

T-bred har 0.13 mikroms tillverknings prosess
medans nya durom har 0.12 mirkom

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk

På alla de ställen jag kollat så är duron applebred tillverkad med 0.13 mikrons teknik, vart har du sett 0.12?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant att se en jämförelse (poäng i 3DMark eller liknande) mellan två helt identiska datorer _utom_ processorn som i det ena fallet är en exempelvis 2500+ Barton och den andra en Duron 1600.

//A

Permalänk
Avstängd

"It runs Sandra benchmarks at XP3200+ level or better. Total cost in UK pounds for stable 2260Mhz = £31"

Verkar ju vara en prisvärd processor om man säger så: http://forums.extremeoverclocking.com/archive/topic/68315-1.h...

Permalänk
Hedersmedlem

Mod_Mannen: Lyckas du L2 modda den så blir det en Tbred, kolla efter tester med en XP2000+ (?) och en XP2500+ bara..

Självklart kommer Barton processorn vara snabbare, man köper inte en Duron för att få det snabbaste, snarare för att det är skojj att klocka Och billig som fanken är den också..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hej..... Jag undra bara om du kan hjälpa mig med en sak...
jag undra hur man skickar medelande i forum? hur gör man,? det skulle vara skit schysst om du kunde hjälpa mig... baba

Visa signatur

/XtaZy*_blåbäret*

Permalänk
Medlem

2ghz+ verkar nästan vara garanterat med luft.. helt klart prisvärd

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

ingen som vet en daträffär i sthlm som har de nya duron prollarna och hur kollar man enklast att det är de nya?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Mod_Mannen: Lyckas du L2 modda den så blir det en Tbred, kolla efter tester med en XP2000+ (?) och en XP2500+ bara..

Självklart kommer Barton processorn vara snabbare, man köper inte en Duron för att få det snabbaste, snarare för att det är skojj att klocka Och billig som fanken är den också..

Jag har moddat saker men aldrig processorer. Inte ens klockat. Så det vore bra om någon mer erfaren av sådant här kunde testa modden först och visa lite resultat i olika "poängprogram".

//A

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDrom
Zcenicx:
nya duron har visst nya kärnor och är inte en nerbantad T-bred.

T-bred har 0.13 mikroms tillverknings prosess
medans nya durom har 0.12 mirkom

Finns inga processorer som tillverkas i .12 micron. De som används och kommer att användas de närmaste 2-3 åren (efter vad jag vet) är .18, .13, .09, och .07.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zcenicx:

jo insåg det när jag kollade runt lite..

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man kan väl köpa båda med tanke på priset.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att behöva

Visa signatur

☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Ovanstående inlägg fick uppenbarligen tyst på tråden i 2 dagar.

Nu laddar vi om!

1. Var köpte du din Duron 1600?

2. Vilken stepping fick du?

3. Hur gick det att modda L2 cachen?

4. Hur högt har du kommit med överklockningen, Vcore, FSB, temp, PCMark?

Kom igen nu!

Permalänk
Medlem

1. Oneshop.nu

2. Vet inte men tror att de var TPMW 0343 (var i alla fall den dom hade på D1400 jag köpte en D1600 pga multi låsningen)

3. Vet inte än den kommer nog nästa vecka.

4.Vet inte pga 3.

Permalänk
Medlem

1. www.stopshop.se för 388 kr.

2, 3, 4. Ingen aning (får den förhoppningsvis imorrn efter 1 veckas väntan)

Visa signatur

☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Fick min Duron 1600 idag, öppnade kartongen och såg att pcbn var brun, jippi tänkte jag. Sedan jag steppingen det var en "A" , helvete jag bröt ihop, kräver ~1,8 volt i 2ghz. Skulle nöjt mig med min 1700+

Visa signatur

☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Trist, men du måste ju ändå testa att aktivera l2 cachen

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305