Permalänk

Val av modekort?

Jag står i valet och kvalet nu när jag ska köpa moderkort:

Jag tänker köra:

Barton 2500+ prolle
A-Data winbond BH-5 DDR 400 minne

Som kylning ska jag använda ett Vapochill XE

Jag har tänkt att klocka upp prollen så mycket det bara går.

De moderkort jag överväger är följande:

Abit NF7-S
Abit AN7
DFI Lanparty Nforce 2 Rev B

NF7-S är ju erkänt bra till mitt ändamål, men nu har ju AN7 dykt upp, nån som vet om det är bättre att satsa på det? Sen Lanparty Rev B kortet ska ju visst kunna ge upp till 3.3v till minnena vilket a-data och eftersom a-data minnen gillar höga spänningar överväger jag även detta kort.

Så vilket ska man välja? Kom gärna med för/nackdelar angående korten. Eller om ni tycker jag ska välja något annat moderkort tipsa mig gärna om det men kom med en bra motivation isf.

Permalänk
Medlem

3.3V till minnena låter onekligen bra, men de gamla lanparty-korten var inte överdrivet bra så om nu inte detta är mycket bättre skulle inte jag se det som ett alternativ.

Abit är bra, men jag vet inte om AN7 är bättre. Det är ju nyare iaf. Jag läste att den enda skillnaden är att det har en ny sydbrygga.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Vad var dåligt med de äldre lanpartykorten då?

Permalänk
Medlem

Köp ett Abit NF7-S Rev 2.0, det är ju allmänt känt för att klocka bra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på ett AN7, är samma som NF7 fast med iguru har jag hört

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MalmBilen
Vad var dåligt med de äldre lanpartykorten då?

Det jag minns var problem med RAID-controllersarna. Jag kanske hostade upp det där uttalandet lite väl snabt, pga det just är DFI och inte Abit, Epox eller Asus. Flåt.

Det här nya kortet är kanske riktigt bra, det vet jag som sagt inte. Är väl inte så många som hunnit testa det ännu heller. Det som främst inger hopp om att det ska vara bra för överklockning är de genrösa spänningsmöjligheterna. Det som talar emot är att kort med alltför mycket finesser inte brukar överklocka bra.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju ta ASUS Deluxe kortet. Finns ett mycket bra BIOS till det tydligen, det gör så att du kan kräma på mera volt till minnena och lite andra grejer.
Här kan du läsa plus en länk till vart man akn tanka det.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19507...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Lanparty rev b, spänningarna är faktiskt stabilare än på något av de fyra NF7-S 2.0 kort jag haft och klockar bättre, Förutom 3.3v till minnet kan man även höja volten till nordbryggan till 1.9v.

Fast i slutändan handlar det väl om du får TAIWAN eller KOREA-chip som nordbrygga( för hög FSB alltså). Jag har TAIWAN (se sign för oc). KOREA ska väl vara bättre.
Har även hört rykten om att det skall gå att höja volten lite mer på minne och NB på ABITs AN7. Det är nog värt att kolla in.

Annas rekommendear jag varmt DFI revB förutom att bioset pajade när jag skulle spara första gången. Fick hotflasha det till senaste versionen, sen har det inte varit nå problem. Detta är ju ett typiskt nForce2 ultra strul.

Visa signatur

|AMD2500+@252x9|DFI LANPARTY REV B|9700|2xCORSAIR3500@11-2-2-2|

|AMD2100+@215x10|NF7-S-V2|1xTWINMOS@11-3-2-2|