Permalänk
Medlem

Ny chassifläkt = 84grader?

Jag köpte nyss en ny chassifläkt som jag montera in högt upp i datorn och satte den på utblås. Men då steg temperaturen till 84 och jag fick ett felmeddelande och sedan stängdes datorn av sig. Jag har bara klockat från 1800+ till 2000+ men ändå händer detta? Jag kom också senare på att någon chassifläkt inte behövs eftersom min "burk" temperatur bara ligger på 31-33 grader. Så varför hände detta? Och vad kan jag nu göra för att billigast/lättast kyla ner min proccessor för jag vill ju klocka mer! oh btw, den ligger på 75grader just nu och bara stiger och stiger, fattar 0, kan det ha och gära med min nya grafikkortsfläkt? Den e ju pytteliten? Å den kyler väl?

Visa signatur

updating...

Permalänk
Avstängd

det är nog fel temperatur..gå in i BIOS och stäng av de där som ska stänga av datorn vid en viss temperatur!!

Visa signatur

[-> BBB VDSL <-]

Permalänk

Kolla så du inte kommit emot CPU-kylaren så den halkat snett eller att fläktkontakten halkat ur när du monterade din chassifläkt.

Jag skulle absolut inte följa RemiX råd utan att kolla det först, för så extremt fel visar inte bios.

Permalänk
Medlem

Mina övervakningsprogram har också fått frispel ibland efter jag har installerat chassifläktar + en ny processorfläkt som man kan ändra hastigheten på. Det går bra så länge jag har på samma hastighet, men när jag ändrar hastigheten på fläktarna tar det några timmar sedan börjar programmen skrika och säga att cpu:n är 86 grader varm. Men det är helt omöjligt för vid de tillfällena har jag inte suttit vid datorn så jag har inte rört något och det går till sig bara jag loggar ut ur windows och loggar in igen.
Om någon har en teori varför det blir så här så kan ni gärna dela med er av den.

Permalänk
Medlem

Börja med att känna på flänsen om den verkligen är 84grader då?
Det är väll ändå det mest direkta jag hade tänkt på att göra, sen monetera om kylaren om den verkligen är så varm.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk

Flänsen kommer inte bli varm ifall kylaren halkat snett och får dålig kontakt med processorn. Processorn kommer däremot bli för varm.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av CPUcool för att kolla och när datorn va på 84 så stängde den av sig som sagt! I BIOS stod de också att den va väldigt varm och de måste den har varit eftersom datorn stängde av sej! Jag kom inte åt något och allt funka ju skitbra efter att jag tagot bort fläkten? Fläkten va dock lite för stor (92mm) och skulle ha varit en 80mm:rare, kan det ha med de å göra? Känns ganska otroligt Utan fläkten ligger datorn i c:a 63grader idle, lite överklockad då å de funkar ju bra.. BTW. När datorn flippa och gick upp till 84grader så var detta i IDLE!!!

Visa signatur

updating...