Permalänk
Hedersmedlem

Nackdelen med de flesta typer av snabbkopplingar är att de är ju relativt restriktiva, vilket iofs inte gör så mycket med en Iwaki RZ pump men med en eheim så blir det ju inte mycket kvar....

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The
Men smarto... finns nått som kallas UPPFORDRINGSHÖJD och en eheim 1060 har 0l/min vid 3 meter
den Iwaki som hmb skaffat ger 8l/minut vid den höjden
vad säger det då
Jo att med motstånd i systemet så kommer flödet från iwakin att påverkas marginellt medan eheimpumpen som itne är byggd för att pumpa med motstånd tappar i princip allt flöde, ju restriktivare system desto större skillnad, spec en lekpump som 1048... den kommer inte att ge mycket mer än en ränil vid lite motstånd

iwaki spec hittas på www.iwaki.se

Ett slutet system HAR INGEN UPPFODRINGSHÖJD !!!, det enda motståndet som finns är det som kommer från friktion i slangar, block o kylare.......................................................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
Ett slutet system HAR INGEN UPPFODRINGSHÖJD !!!, det enda motståndet som finns är det som kommer från friktion i slangar, block o kylare.......................................................

Men en pump har. Och vi vet vart motståndet kommer ifrån

Edit: Har gjort en liten platta att ha under pumpen då dess befintliga monteringsstöd var relativt små. Bild:

Permalänk
Medlem

fan henke, nu får du ta å bädda me lite snygga sängkläder, ser juh ut som du fastnat på 70-talet

ska du ha distanser eller nått mellan plexi och underlag eller? känns som popnitarna står ut lite?

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

Drillat att pilla in den pumpen. Nu till en fråga: Ljudnivån från pumpen, har du kunnat jämföra mellan pumparna? och ännu bättre har du gjort någon mätning av den(Ljudnivån)? Sen är ju frågan om någon har en fin krets för inkorporering i nätagget, som stänger av stömmingen om det nu skulle vara så att pumpen la av under drift?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Man
fan henke, nu får du ta å bädda me lite snygga sängkläder, ser juh ut som du fastnat på 70-talet

ska du ha distanser eller nått mellan plexi och underlag eller? känns som popnitarna står ut lite?

Hehe, pumpen är fastkruvar i plexiskivan. Ska ha lite dämpmaterial mellan chassit och pumpen sen.

Ninjan: Pumpen låter inte mycket, vibrerar inte heller mycket. Mindre än en 1250 vågar jag nog påstå. Har inte orkat tänka på en automatisk strömbrytare än.

Permalänk
Hedersmedlem

tror det är större risk att nätagget eller datorn i övrigt dör än att pumpen dör när det står iwaki på den

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drillseargent
Menar ni att man klarar sig med en mindre pump än 1250, en sicce t ex?

Ja, så länge du får ett flöde på ett par liter i minuten så ska det räcka utmärkt.
Hur stort flöde du får beror på pumpens styrka och motståndet i systemet. Den absoluta majoriteten av alla system klarar sig sannolikt utmärkt med en av de minsta pumparna.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Hedersmedlem

AmPz konstigt då att av många "hardcore" vattengurus som har betydligt större kunskaper i ämnet vattenkylning/flöde än vad alla vi här har tillsammans anser att 10l/min är optimalt flöde och över det finns ingen vinst när du så fint "bevisat" att 2l/min är bästa som finns

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Sätt lite fart nu HMB och montera ihop allt , vill se lite bilder och resultat på hur det presterar Verkar vara högklassiga komponeter helt igenom så det borde prestera bra.

Permalänk
Medlem

The: Har inte påstått att 2l/min är bästa som finns, men jag har visat att så mycket mer än så inte gör så stor nytta. Jag har även sagt att det finns andra faktorer än värmekapaciteten som spelar in, men eftersom värmekapaciteten är den dominanta faktorn så bör det i praktiken inte skilja sig så värst mycket från teorin.
Jag skulle vara väldigt intresserad av att se ett test där kylförmågan vid olika uppmätta flöden jämförs. Behöver ju inte göras med olika pumpar. Någon kan ju mäta upp sitt flöde och CPU temperatur, sen sätta slangen i kläm för att minska flödet, mäta upp flödet och temperaturen igen, och så vidare...
Det är inte ens nödvändigt att låta datorn stå så värst länge mellan varje mätning eftersom medeltemperaturen i vattnet kommer att vara densamma oavsett flöde. (Orkar inte dra formlerna som förklarar varför det är så just nu.)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Någon som har möjlighet att hosta några bilder? Jag har gjort en fin skiss i solidworks som förklarar pumpen ganska bra :D. Eller i alla fall är det en model av en pump.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Någon som har möjlighet att hosta några bilder? Jag har gjort en fin skiss i solidworks som förklarar pumpen ganska bra :D. Eller i alla fall är det en model av en pump.

http://zaint.no-ip.com/upload.php , http://bestyrd.mine.nu/upload/index.php

Mvh

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

AmPz

Ta en titt på Bill Adams arbete som han gjorde innan han vart anställd på Swiftech. Han har testat både radiatorer och block i olika flöden och har bra utrustning.

Någon som någon helt vanlig person gör är fullt av felaktigheter så det är väl inte så himmla intressant att se det, sen är det så mycket som måste kontrolleras. Det är för dyrt för dom flesta att göra även dom kunniga.

På alla block (mindre på vissa mer på andra) gör det faktiskt märkbar skillnad mellan 2L/min och 10L/min.

http://www.thermal-management-testing.com

Permalänk

Sådärja, ganska onödigt men ni kan kalla det för att jag har för mycket fritid ;).

Edit: Min tanke var att ansluta den direkt till axeln på en dammsugarmotor, snurran (heter det inpeller?) är på 12 cm.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

Nice pump HMB hoppas de blir bra..

lite offtopic;
Denna Criticool PowerPlanttm http://www.dangerden.com/mall/Pumps/Pump_acces.asp

Gör den så att pumpen startar till datorn ? om inte Vilken av dom tre som finns på sidan gör det ..

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

-=(NinCom)=-

Jo det gör den, men det känns vettigare att köpa ett 2-poligt omron relä (artnr:22-3822) för 38kr på classe.

HMB

Upp med lite bilder på det du gjort nu

Permalänk

Så att den startar med datorn alltså !? fattar inte riktigt hur jag ska koppla skiten... finns ju bara en extern molex kontakt, verkar ju lite dumt ?

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
AmPz

Ta en titt på Bill Adams arbete som han gjorde innan han vart anställd på Swiftech. Han har testat både radiatorer och block i olika flöden och har bra utrustning.

Någon som någon helt vanlig person gör är fullt av felaktigheter så det är väl inte så himmla intressant att se det, sen är det så mycket som måste kontrolleras. Det är för dyrt för dom flesta att göra även dom kunniga.

På alla block (mindre på vissa mer på andra) gör det faktiskt märkbar skillnad mellan 2L/min och 10L/min.

http://www.thermal-management-testing.com

Fina tester.
Enligt de där diagramen tjänar man ca 1,5grader på att gå från 2l/m till 10l/min för de bättre blocken, och ca 3,5grader för det sämsta blocket. Vid en värmelast på 70Watt.
Låter hyffsat rimligt.
Block med dålig turbulens stämmer sämre med teorin än block med bra turbulens. (pga. laminärt flöde genom blocket)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=(NinCom)=-
Så att den startar med datorn alltså !? fattar inte riktigt hur jag ska koppla skiten... finns ju bara en extern molex kontakt, verkar ju lite dumt ?

Den externa molexkontakten är bara en extra funktion för en extern fläkt. Har inget med relät att göra.

http://www.dangerden.com/images/pumps/criti_world_lg.jpg
Där ser du den internationella versionen. Där ser du vart du skruvar dit kablarna från pumpen (fas, neutral, jord). Sen är det en vanlig apparatsladd på utsidan för ström till pumpen. Relät styrs väl från PCI-sloten (3.3V).

Finns även instruktioner på http://www.dangerden.com/Instructions/PowerPlant_Install.pdf
Men jag tycker den är lite onödig för att använda som pumprelä. Ett relä och molex hon-kontakt är ju det enda som behövs annars.

Permalänk
Medlem

Ugh, självklart glömde man skaffa destillerat vatten. Blir att skaffa det imorrn så återkommer jag med resultat och bilder å diverse annat krims krams. Trött nu, jobbat nonstop med vattenkylningen i 7 och en halv timme nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Given the appreciable benefit possible due to even moderate coolant flow rates (over low rates), every effort should be expended to identify and select components having low flow resistance. The present emphasis in pump selection on 'flow rate' must shift to an increased awareness of 'head capability'; there is little point in running a pump at 1/5th it's free flow rating because it does not have sufficient pressure capability. Those WCers interested in performance need to accept the need to understand - and use - pump P-Q curves to evaluate what will be most effective. Performance costs money, why would WCing be any different than other 'go fast' activities ?

Where the purpose of WCing is for decreased noise, then the criteria for pump selection shift slightly; but the very same factors will determine the system's performance.

därför väljer man en pump som den som HMB har köpt...

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Bad news. Det var ont om plats att få fast slangklämmor lite här å var i systemet så det slutade med att det läckte som fan Ska köra allt luftkylt ett tag för att se att allt funkar samt fundera på hur jag ska lösa vattenfrågan. Om man kanske skulle satsa på silikonslang med en ID på 10mm kanske. Borde slippa slangklämmor då.

Lite bilder under arbetets gång:

Här skulle radiatorn sitta så den borde få lite luft också.

Lite av verktygen man använde sig av.

Dags att skära lite i toppen.

Efter ha gått på å göra ett hål 10mm stort på direkten så valde jag att börja med små hål först.

Aja, det vart väl inte så farligt ändå.

Kontaken till pumpen på plats.

Nordbryggeblocket fick lite dålig kontakt så jag valde att lappa nordbryggan.

En liten översiktsbild.

Ska fortsätta lite å se om jag får på slangklämmor nu, ciao.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

En liten översiktsbild.
http://www.grendosa.com/dump/vatten8.JPG

Ska fortsätta lite å se om jag får på slangklämmor nu, ciao.

Varför inte montera pumpen som The har gjort?
Annars så måste jag säga att det är lite mesigt med bara en (1) heatercore ;):D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Varför inte montera pumpen som The har gjort?
Annars så måste jag säga att det är lite mesigt med bara en (1) heatercore ;):D

Iom att det är fläktar i fronten så var det lite ont om plats. Två heatercores funderar jag lite på att skaffa. Kan sätta en i fronten oxå. Men då blire å flytta lite på pumpen.

Permalänk
Hedersmedlem

HMB vad har du för slangar, dia altså
jag kör mitt system helt utan klammer utan probs

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Hedersmedlem

För övrigt måste jag säga att det var fan vad din radiator var oxiderad

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The
HMB vad har du för slangar, dia altså
jag kör mitt system helt utan klammer utan probs

Clearflex 60 innerdiameter på 12mm. Tjocka som fan är dom.
Äh, radiatorn ser inte så farlig ut IRL.

Permalänk

Om man lappar nått sånt som en gpu eller en nordbrygga, är det inte risk att man slipar sönder den då? Alltså slipar bort transistorer.
Eller är det något lager ovanför transistorerna och isåfall hur tjockt brukar det vara?

Vad tror ni föresten att man får för flöde på min egendesignade pump om man ansluter den till en 1400w damsugarmotor?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Damsugarmotor inärheten av en dator?

Ja, alla kretsar har självklart någon typ av packning. Hur tjock den är beror på vad det är för IC-krets.