3 st Sun SPARC 5:or införskaffade

Permalänk
Medlem

3 st Sun SPARC 5:or införskaffade

Var på ETA auktionen på Chalmers idag. Köpte en del kul. Bland annat 3 st SPARC 5:or. Har dom hos en kompis just nu eftersom jag var tvungen att ta bussen hem och inte orkade bära dom.
Nån som har några erfarenheter av dessa maskiner? Förslag på vad man kan göra med dom?

Kan ju nämna att jag betalade 110:- för 2 skärmar och tre kompletta datorer med tangentbord och möss.

Permalänk
Medlem

Re: 3 st Sun SPARC 5:or införskaffade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 12"Viking
Var på ETA auktionen på Chalmers idag. Köpte en del kul. Bland annat 3 st SPARC 5:or. Har dom hos en kompis just nu eftersom jag var tvungen att ta bussen hem och inte orkade bära dom.
Nån som har några erfarenheter av dessa maskiner? Förslag på vad man kan göra med dom?

Kan ju nämna att jag betalade 110:- för 2 skärmar och tre kompletta datorer med tangentbord och möss.

Så länge du har ett hyfsat kompetent OS installerat (som t.ex. Debian's sparc-port) kan du ju göra det mesta. Squid-proxy, webbserver m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anti-spam gateway är alltid bra att ha.
http://lawmonkey.org/anti-spam.html

Permalänk
Medlem

Ska också få en SPARC snart. Telia ska byta lokaler....
Lär väl bli FTP/web-server.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Tänke mer på om dessa maskiner har några fräcka finesser som man kanske skulle undersöka.
Att sätta upp en IMAP-server med spamfiltering är något som jag tänkt på, men det kommer nog inte att hända förrän jag får fast uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Med vettiga skärmar funkar de som nätbootande X-terminaler. Med 24-bits framebufferkort är de utmärkta för jobbet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

grymt billigt...
Jag köpte min sunstation (ultra5) för 4000kr i somras, men då ingick inte bildskärm.

Men sen fick jag även DVD utgåvan av sunsolaris9 med all dokumentation. :):):)

Permalänk

Vilka säljer dem? Bara lite intresserad Nån som har ett prestanda test förresten? Och finns de som bärbara?

Permalänk
Citat:

grymt billigt...
Jag köpte min sunstation (ultra5) för 4000kr i somras, men då ingick inte bildskärm.

Ganska stor skillnad på SS5 och Ultra5 i.o.f.s. En Ultra5:a är ju fortfarande användbar på skrivbordet och man kan ju köra senaste Solaris på den och faktiskt få nånting gjort (även om den inte upplevs som blixtrande snabb). SS5 är inte alls rolig att köra en desktopmiljö på.

Permalänk
Medlem

Re: 3 st Sun SPARC 5:or införskaffade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 12"Viking

sälj en till mig dyrt, å mecka upp en X-server på nätverket hemma och sätt upp en WS/GW/FW med den andra?
:D:D:D:D

Visa signatur

[Asus A7N8X Deluxe][AMD XP1800+][768MB PC2100][GF3 Ti200][WD 80GB+Barracuda 200GB][19"]