Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Färg på rullnings listen

hej jag e webmaster på www.2x4u.tk (en cs klan som jag e med i.) om ni kollar på sidan så ser ni att den ordinarie rullningslisten (i ie) är grå och vit då är min fråga hur ändrar jag så att dom andra listerna på hemsidan blir i samma färg?? ex medlemmar och nån av oss så kommer den i main framen (den ordinarie alltså) hur ändrar jag den?? ser lite dumt ut med en blå där om man nu har xp..

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

du använder dig av CSS(StyleSheets)... ja har ingen just nu, men ja kan skriva ihop en, återkommer....

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

tack det vore skit snällt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färgade scrolls är inte css.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Färgade scrolls är inte css.

Vad är det då?

Sist jag kollade efter var det:

body { Scrollbar-face-color:#COLOR; scrollbar-arrow-color:#COLOR; scrollbar-track-color:#COLOR; scrollbar-shadow-color:#COLOR; scrollbar-highlight-color:#COLOR; scrollbar-3dlight-color:#COLOR; scrollbar-darkshadow-color:#COLOR; }

Och det är väl iallafall CSS ??

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

tack skit bra asså

Visa signatur

Permalänk
Medlem

scrollbar-attributen tillhör inte CSS-standarden, och är därmed inte CSS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
scrollbar-attributen tillhör inte CSS-standarden, och är därmed inte CSS.

nehe??? och vad är då scrollbar attributerna da?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

scrollbar-face-color osv är attributerna, och testa att validera den kodsnutten hos w3c så ska ni se att de säger not valid, "there is no attribute scollbar-face-color" osv. Alltså - det finns inte, om man går efter standarden, vilket man ska för att det ska funka likadant(iaf i browsers som vet hur man läser standarden, alltså mozilla osv) överallt.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
scrollbar-face-color osv är attributerna, och testa att validera den kodsnutten hos w3c så ska ni se att de säger not valid, "there is no attribute scollbar-face-color" osv. Alltså - det finns inte, om man går efter standarden, vilket man ska för att det ska funka likadant(iaf i browsers som vet hur man läser standarden, alltså mozilla osv) överallt.

mjo. de e klart att om man följer w3c reglerna, men vad spelar de för roll, hur många webbläsare klarar inte av de da?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är endast Internet Explorer som kan hantera scrollbar-attributen.

Så, de flesta webbläsare klarar inte av det

Permalänk
Medlem
Citat:

nu kommer ja inte ihåg vart ja läste de någonstans.men de var här på sweccen, och var de inte typ 87% som hade IE? rätta mig om ja har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vart man kollar. Jag tror att antalet alternativa webbläsare är högre på t.ex. Sweclockers än på andra sidor.

Men jo, en övervägande majoritet använder Internet Explorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror lite på vart man kollar. Jag tror att antalet alternativa webbläsare är högre på t.ex. Sweclockers än på andra sidor.

Men jo, en övervägande majoritet använder Internet Explorer.

okej. men vad använder man om man har typ opera eller nåt, hur fixar man färg på scrolbarsen da?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går inte.

okej da... men de spelar inte nån roll om man har "CSS" på sidan da, de buggar inte i opera lr likn. va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att sidan inte går att validera gör inte så mycket, då sidan blir "snyggare" i IE och för övriga ser man ingen skillnad.
Det skadar ju inte att den blir "snyggare" i IE och inte fullt så snygg i övriga isället för "ful" i alla. Bättre snygg i de flesta än ful i alla.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag scrollfärger borde vara en del av standarden.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

96% IE är en siffra som jag hört som troligtvis stämmer rätt bra om man ser på svenska Internetanvändare överlag. Färgade scrollbars är en trevlig finess som i princip är standard eftersom IE stöder det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Att sidan inte går att validera gör inte så mycket, då sidan blir "snyggare" i IE och för övriga ser man ingen skillnad.
Det skadar ju inte att den blir "snyggare" i IE och inte fullt så snygg i övriga isället för "ful" i alla. Bättre snygg i de flesta än ful i alla.

words!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Personligen tycker jag scrollfärger borde vara en del av standarden.

mjo, skriv till w3c och klaga.!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
96% IE är en siffra som jag hört som troligtvis stämmer rätt bra om man ser på svenska Internetanvändare överlag. Färgade scrollbars är en trevlig finess som i princip är standard eftersom IE stöder det

jo, ja har också läst de någonstans..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Färgade scrollbars är en trevlig finess som i princip är standard eftersom IE stöder det

Bara för att Internet Exploder stöder en sak och det råkar vara vad flest använder så är det ingen standard för det, det är endast en standard om W3C säger att det är det, betala din medlemsavgift till W3C så kan du sen börja jobba för att det ska bli en standard dom brukar inte lyssna så mycket på oss "vanliga" användare, bara dom som har råd att betala medlemsavgiften på ett antal tusen kronor

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jaja, ni icke-standardiserade människor kan ju börja mäta i miles, väga i skålpund och använda mph som hastighetsenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Halvsanning..

"Opera supports CSS scrollbar coloring, but this feature is not enabled by default, nor is the setting available in the UI. The user has to manually add a line to their Opera6.ini file. In the "[User Prefs]" section, the following line should be added on its own line:
Enable Scrollbar Colors=1"

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Medlem

Just det, halvsanning.

Det går, men endast genom att göra en ändring på webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Fan, sluta whinea om Microsoft's "extension to CSS". Det är väl bara kul om man kan göra lite mer för en browser, som trotts allt används ganska frekvent världen över? Så länge det inte pajjar andra web-läsare så är det lugnt enligt mig.

Tycker det är ett bra initiativ av Microsoft faktiskt, sätter lite press på W3C att förnya sin standard lite snabbare. Hur kul hade det varit om alla var tvungna att anpassa sina sidor efter IE 3.0 t.ex.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Tycker det är ett bra initiativ av Microsoft faktiskt, sätter lite press på W3C att förnya sin standard lite snabbare. Hur kul hade det varit om alla var tvungna att anpassa sina sidor efter IE 3.0 t.ex.

Jag vill hellre ha bredare CSS2 stöd i IE än färgade scrollbars... tala om att ligga på efterkälken, det är ju inte som att W3C inte haft mycket för sig de senaste åren. Sen att det inte verkar komma någon ny version förrän Longhorn gör ju inte saken så mycket bättre.

Det är inte så värst roligt att anpassa sina sidor efter IE6.0 heller...

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordT
Jag vill hellre ha bredare CSS2 stöd i IE än färgade scrollbars... tala om att ligga på efterkälken, det är ju inte som att W3C inte haft mycket för sig de senaste åren. Sen att det inte verkar komma någon ny version förrän Longhorn gör ju inte saken så mycket bättre.

Det är inte så värst roligt att anpassa sina sidor efter IE6.0 heller...

Sant iof. Men de har juh alltid varit osynkade, därför det ser ut som det gör idag.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Varför anpassa efter någon browser? Om alla gick efter standarden hade du inte behövt anpassa sidan för någon browser alls, den hade sett likadan ut överallt, så länge alla läser standarden korrekt. Men självklart ska ju Microsoft gå åt andra hållet och göra lite som de vill, vilket ju inte är så svårt när de har monopol. Men det är ju inte så konstigt när de stämmer alla som kommer på något bättre än det de hittat på.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Varför anpassa efter någon browser? Om alla gick efter standarden hade du inte behövt anpassa sidan för någon browser alls, den hade sett likadan ut överallt, så länge alla läser standarden korrekt. Men självklart ska ju Microsoft gå åt andra hållet och göra lite som de vill, vilket ju inte är så svårt när de har monopol. Men det är ju inte så konstigt när de stämmer alla som kommer på något bättre än det de hittat på.

Kunde inte sagt det bättre själv

w3c sätter ju standarder för att det ska se lika ut i alla läsare, men sen skiter ju MSIE i det och allt blir fel, bara för att MSIE ville ha det på det andra viset.

Permalänk

Det kanske är dags för microsoft att sluta gå sin egen väg och betala medlemsavgiften till w3c (om dom inte redan gör det) och försöka påverka vad som kommer med i standarden, då kanske vi får se scrollbar-attributen som en del av css3, css4 eller nåt liknande, vem vet. Microsoft är dumma väldigt ofta när det gäller att följa standarden, men dom kan f-n inte vara så dumma att dom säger nej till en möjlighet att påverka något som betyder så mycket som en internationell standard.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor