Permalänk
Medlem

Extrema prestandaproblem

Jag har riktigt extrema och irriterande problem med prestandan i min MS-burk.
Burken i sig är en:
AMD T-bird 1.0 ghz
512 mb sdram
geforce 2 gt pro 64 mb
80gb maxtor disk
win xp

Själva problemet är att burken är otroligt seg, man kan se hur grafiken hackar sig fram av att bara stänga ner ett fönster. Och innan den har kommit så långt att den börja stänga ner fönstret så har det säkert gått ett par minuter. Om jag ska starta ett program t.ex IExplorer, så tar det minst 1 min innan man kan börja använda det. Ibland så hjälper det med en reboot (vilken i sig tar minst 5min), men inte alltid. Värmen på CPU´n ligger runt 48 grader. Grafikkortet har precis fått sig en ny fläkt och kopparkylfläns. Och själva lådan är en Thermaltakeburk med 5 * 80mm fläktar. Så värmen borde inte vara orsaken till problemet.
Jag har även prövat att installera om hela systemet, men det hjälpte inte ett skvatt.
Att lyssna på musik eller se någon videosekvens kan man bara glömma som det är nu. Det tar längre tid att starta något program än vad man har tålamod att vänta.
Dessutom har burken startat om av sig själv 3 ggr nu, alla gångerna med 60 sekunders varningen...

Så vad tror ni att det beror på? Grafikkortet? En minneskapsel som är dålig? Snart åker storsläggan fram, för man är riktigt irriterad på burken nu.

Tack på förhand

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk

Det beror nog på virus!

Visa signatur

A Change Of Seasons! Ett mästerverk!

Permalänk
Medlem

Tror och hoppas inte på det, jag kör minst 1 gång per vecka en full systemkoll med Norton Antivirus 2003. Och det är LiveUpdate på det oxå, så jag borde inte ha några virus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men måste du inte uppdatera det ändå? det uppdaterar sig väl inte självt?

sen kan du ju scana datorn med ad-aware och spybot

Permalänk
Medlem

Jo, med liveupdate så uppdateras det med automatik. Och jag har kört med ad-aware och spysweeper

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm om du får fram en ruta där det står att datorn stängs om 60 sekunder.. så har du blaster masken ("virus")

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Prova att söka på msblast i din dator

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Nope, det är inte blaster...
Jag har sökt igenom hela burken efter det, både manuellt och med fixblast från symantec.

Det skulle ju kunna vara någon form av hybrid av det, som döljer sig på ett annorlunda sätt. För antivirusproggen hittar det inte heller.

Tack för alla tips iallafall, men tyvärr så har inget hjälpt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafikkortet har precis fått sig en ny fläkt och kopparkylfläns

Har du kanske monterat fläkten och flänsen fel ?

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

Testat med att formatera?

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

jaq skulle dragit hem säkerhetsfixen från microsoft om det inte hjälper förhindrar det i framtidafall iaf

Visa signatur

Till wexio: Ange en annan mailadress i forumet! Du kör en listserver på den adress du nu angett. Du kan vare sig aktivera ditt konto eller få hjälp med det så länge som du inte anger en annan adress. /Castor

Permalänk
Medlem

Fläkten och flänsen är inte problemet, jag hade problem med burken redan innan jag byte ut den gamla. Jag trodde att det kanske kunde hjälpa med lite bättre kylning på grafiken.

Och angående formatering så är inte det heller någon lösning. Jag har precis provat det med (för cirka 2 veckor sedan). Och problemet har jag haft i 1½-2 månader.

Säkerhetsfix från MS här hämtad, tyvärr samma sak här, det hjälpte inte heller.

En lösning kan kanske vara att ploacka ut en minnesmodul i taget och provköra en liten stund. På det viset kan man förhoppningsvis avgöra om det är problem med något av mina minnen. Hur är det med Memtest som ligger här på sidan? Man kanske skulle tanka hem det och testa minnena.

Tror ni det kan vara drivisarna till grafikkortet? Kör med senaste Detonator just nu (52.16), kanske skulle testa en äldre version. Eller kanske med ForceWare...

Visa signatur