Permalänk

Amd Duron 1,6 Ghz och 220 watt

Hej!

Jo det är så att jag är i stånd att bygga en htpc för ringa peng. Jag hade tänkt och använda ett antec minuet chassi och där i sitter en 220 watts nät del.

Så då är frågan hur om 220 watt räcker för den processorn.

Normalt sett kräver väl Amd lite mer watt än Intel men jag har fått för mig att inte det gäller duron i samma utsräckning, eller?

Sen undrar jag också hur mycker värme de nya duron processorerna utvecklar.

Övrig utrusning kommer ungefär att vara ati 9200 64MB, 512 MB ram, 160 GB hd (vet inte S-ata eller IDE), micor-atx nforce 2 moderkort och två pci kort.

MVH Hugo

Permalänk
Medlem

Det låter som om det kommer att vara på gränsen. Är det ett nätagg av bättre kvalitet så lär det klara det fint men är det budget så kanske det ger upp.

Permalänk
Medlem

Borde gå!

Watten fördelas över spänningsuttaget så vill du vara säker blir det till att göra en enkel tabell med vad varje pryl drar i V och A.

W=A*V

Permalänk

Ja, det är ju antec så det borde väl gå...

Permalänk
Medlem

min duron drar ca 35w när jag kör den 1400@1667mhz
det blir nästan ingen värme alls mellan 35 och 39 grader ligger den på då

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Antielefant

Så länge du använder strömsnålare grejor i resten av datorn borde det inte vara nåt problem, men inga dubbla brännare eller bättre grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag skulle se till att köpa Seagate diskar eftersom dom verkar tystast sen kan du clocka ner den lite för att få den att dra mindre watt 1600@1200 borde ju inte dra ett skit och vara svinkall med en halvsunkig kylning

Permalänk
Avstängd

Intel drar i regel mer watt än AMD. Bara så du vet.

Permalänk
Medlem

Jag körde en Athlon 750 på ett 145W nätagg, 3 hårddiskar och en läsare, Geforce 2. Funkade utmärkt. Då Nätagget kom från en gammal Celeron 500 så passade inte det nya moderkortet i towern så vi fick bygga en ny av kartongen till en annan dator. Blev rätt snyggt om jag får säga.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX