Permalänk
Medlem

Mds rören lyser inte så bra tycker jag iaf.. räcker säkert gott och väl till en moppe

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har sånt ljus! Men det är inte tillåtet att åka runt med det på, så det får bara vara på när bilen står still (trisst!). Nån gång när han hade glömt stänga av det kunda han dagen efter läsa en insändare i tidningen att en person sett ett ufo. Han tänkte inte så mkt mer på det, men på kvällen kom han på att han själv åkt på den bro som nämnts i insändaren. Lite kul.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har hört så är det lagligt men inte med Rött eller vitt ljus. Absolut inte riktat bakåt. Andra färger som Blå, Grön, osv skall vara lagligt. Detta enligt närpolis i Södra Sandby.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så brukar dom itne bry sig så länge lysrören inte är synliga. Men det kanske bara är jag som fått för mig något skumt... ??

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Avstängd

köp bara ett vanligt sen bygger du ett litet skydd till den av plexiglas både lättast och säkert billigast.
jag orkade inte läsa hela tråden med skitsnack så jag vet inte om killen har fått hjälp men men

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zinoboy
Jo klart du ska neonmodda din moppe! Skulle jag gjort. Du är ju ganska ensam om den modden.

Själv planerar jag att jag ska ha grönt neon under min kommande Honda Civic

ENSAM med neon på moppen?
Knappst typ alla har dt, visst dt e snyggt, men dt är även många som har dt så du blir inte ensam med dt,
btw, så finns dom bästa på MDS...

Skippa dina "dt"-förkortningar, är skitjobbigt att läsa din text...

Permalänk
Avstängd

Jag hade 2 ST blåa neon rör på mi gilera runner .. " Gul)

det blev skit snygg med några kliset märlen på köpet .. typ malssi dakar o.s.v

efter en förminskad budget så gick den lätt i 120 + jag vågade inte köra mer en det . .men jga kände att den orkade mycket mer .

polisn var chanslös mot mig ÄGDE dem totalt .. i stan.. där de inte får köra mer en 60 för då blir de en fara för allmänhetern

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Tycker du det e coolt att köra ifrån polisen?
Gå och få lite uppfostran av dina föräldrar och lär dig litt vett......

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

sök på google kanske?
of topic, det är fakiskt rätt så vanligt med neonljus på mopeder och motorcyklar.

*EDIT* ´jag tror att det är olagligt med rött blått (Polisljus) och vitt och alla andra ljus som redan har en funktion innom trafiken. *EDIT*

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

många av mina kompisar har neon, men jag tror inte jag ska skaffa det.

Alla som har det har haft sönder det minst en gång + att det inte är speciellt snyggt.

Bättre att satsa på en grymm moppe, det är därför man har ditechen

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem

Hur många mopedister kör inte redan olagligt på ett eller annat sätt?
Att dom inte får ha neonröret på rör dom nog inte i ryggen, tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denan
*EDIT* ´jag tror att det är olagligt med rött blått (Polisljus) och vitt och alla andra ljus som redan har en funktion innom trafiken. *EDIT*

Typ röd, vit, orange, grön, gul, blå... Inte så många färger kvar nu...

Jag skulle inte lita på vad folk säger här angående lagen... Kolla med Polisen!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

De på dan mobility fungerar alldeles utmärkt. Det sitter ett plaströr runt själva CCFLet om du köper den som heter "Neonrör". De som heter CCFL är mer känsliga.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

har funderat på att sätta på ett blått eller grönt på min speedfight2 fast ja vette faen ja vet inte va jag ska ha som skydd eller går det endå ?

Permalänk
Medlem

nu tänkte jag posta i min egna gammla tråd igen..

Jag har just nu en piaggio Typhoon. Jag funderar fortfarande på att sätta in neonljus... fick lite pengar på min försäkring, (sedan jag blev misshandlad.) 10800 kr.

så det gör inget ifall det inte blir så bra..
men hur har de som ni känner/du satt fast knappen? är rören fästade i orginalbatteriet eller är det ett till endast för ljuset som sedan aktiveras/kopplas på?

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
Jag hade 2 ST blåa neon rör på mi gilera runner .. " Gul)

det blev skit snygg med några kliset märlen på köpet .. typ malssi dakar o.s.v

efter en förminskad budget så gick den lätt i 120 + jag vågade inte köra mer en det . .men jga kände att den orkade mycket mer .

polisn var chanslös mot mig ÄGDE dem totalt .. i stan.. där de inte får köra mer en 60 för då blir de en fara för allmänhetern

Shit, vilken cooling

Tänk om du krockat med någon stackare på gatan? Du hade förmodligen fördärvat både hans och din egen framtid. Värt för att styla på sina kompisar?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denan

Jag kan förstå varför, men om det kommer t.ex. en Ciao med rött och blått ljus under sig skulle jag inte direkt stanna och plocka fram körkortet...

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mottroz
jme/datorbutike/elfa/danmobility/kjell&co/co/
sätt fast en 1000watts glödlampa under moppen istället. då syns du nog mer

hmmm, en moppe motor på 1hkr ger ut 0,81kw asså 810w.

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maghnus
hmmm, en moppe motor på 1hkr ger ut 0,81kw asså 810w.

Är inte en1 hk=0,730kw? Eller är det jag som yrar?

Visa signatur

tomt

Permalänk

+ att dom flesta scootrar har typ 5 ggr den effekten.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

jag köpte neonrör på gtek som jag hade i datorn sen blev jag sugen å sätta dom på moppen så de blev en liten modd på kablarna sen satt dom på moppen hela sommarn i ur å skur fungerar skit fint nu i datorn!!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Medlem

Jag hade också neon på "min" moppe. Det var en Gilera Bullit. Hade grönt ljus i fram (10 cm lång) och ett fett blått lysrör i bak. Moppen har alu-fälgar som är vitmålade och det lös ganska bra. Det som var mindre bra är att den inte hade någon kick, bara el-start, och neon'en slukade en massa ström. Hade en på/av knapp så det blev till att använda vid speciella tillfällen. Skyltade inte så mycket med den heller utan man fick höra alla snacka om någon med neon på moppen och att den gick som fan och det hördes trots orginaldämpare.

Små skojsigt vare faktigst!

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

neonrören från danmobility håller inte för så mycket Nej.
har själv ett under min scooter *tuff*
men som sagt, vattentätt är det ju till -10% har fått tömma mitt på vatten 5ggr även om jag använt _MKT_ silikon som borde ha tätat.
grus och så har jag aldrig haft problem med.

nu har det slockat helt, antagligen vattenfullt igen, orkar inte bry mig längre. moppens tider är över nu snart ändå så

Permalänk
Medlem

Köp ett par sådana här: 75-114-39 @ www.elfa.se (sök på dom). Är inte speciellt dyra, relativt små, och lätta att montera.

Permalänk
Medlem

Enligt punkt 7.1.12.8 i Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 1994:5) får
fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns
angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.
Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt
installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller
EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör) inte är reglerade i dessa
föreskrifter som ett tillåtet ljus är de förbjudna, oavsett färg eller hur
ljusstarka de är. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande
reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en
trafikfarlig anordning.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Enligt punkt 7.1.12.8 i Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 1994:5) får
fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns
angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.
Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt
installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller
EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör) inte är reglerade i dessa
föreskrifter som ett tillåtet ljus är de förbjudna, oavsett färg eller hur
ljusstarka de är. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande
reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en
trafikfarlig anordning.

Hm.
Okej, jag har hört det är olagligt med blåa rör, eftersom de kan liknas med utryckningsfordon.
Det du säger är alltså att det är lagligt så länge ljuskällan inte syns direkt?
Låter iofs ganska logiskt för mig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Blåa är inte olagliga sålänge bilen står still/parkerad..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Blåa är inte olagliga sålänge bilen står still/parkerad..

Det är inte heller olagligt att inte ha nummerplåtar på bilen när den står parkerad, dom kan inte lappa dig utan plåtar ;). Chansen är dock att den blir bärgad till polisen...
Offtopic: Vad är det för moppe?

Permalänk
Hedersmedlem

Huruvida det är lagligt eller inte, därom tvistar de lärde.
Det jag däremot vet är att en person har fått svart på vitt (skriftligt intyg) av farbror blå, att han fick ha neonljus påslagna under färd, sålänge källan inte syntes. Det enda problemet är att alla poliser har olika uppfattningar, så det beror helt enkelt på hur pass grinig polis man träffar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Det är inte heller olagligt att inte ha nummerplåtar på bilen när den står parkerad, dom kan inte lappa dig utan plåtar ;). Chansen är dock att den blir bärgad till polisen...
Ontopic: Vad är det för moppe?

En piaggio Typhoon

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE