Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

24

Hejsan, tänkte dela med mig av en liten kul sak jag fick sån på från tv-serien 24.

Alla har vi väl sett de mest häpnadsväckande datorsystem på tv och bio. Snurrande 3d-kuber ser väl säkert fräckt ut men så fungerar det ju inte på riktitgt. Här har 24 iaf gjort ett försök att efterlikna verkligheten, som dock inte räckte fullt ut.

24 är en serie med massvis med teknik och datorer så därför vill dom väl vara ute med den senaste tekniken.

Om ni tittar noga på bilden så ser ni att det bootas, hör och häpna, Unix 2.4.21 och inte Linux 2.4.21. Dock har han ju GCC. Sedan så ser vi att han kör Intel Pentium V, det gäller ju att hålla sig uppdaterad och om man tittar längst ner på bilden så ser man också att han enbart har 16 MB ram till denna maskin, låter inte det lite lite? Men det kan ju vara så att det är något speciellt med Pentium V. Man ser senare att han kör Gnome på denna maskinen vilket i sig är en stor bedrift med enbart 16 MB ram

Permalänk
Medlem

Hehehe, kasst att de gör så när de kan lägga ner en minut på och göra det trovärdigt=)

Tycker ändå den bästa "high tech" saken är i filmen Enemy of the state när de på nsa kan se vad som är i påsen genom att göra en bild till 3d =).

hehe

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Hehehe, kasst att de gör så när de kan lägga ner en minut på och göra det trovärdigt=)

Tycker ändå den bästa "high tech" saken är i filmen Enemy of the state när de på nsa kan se vad som är i påsen genom att göra en bild till 3d =).

hehe

ähh vad säger ni om taxi 3 då? de sätter en sugplopp på skärmen som samlar upp data hehe

Permalänk
Medlem

Det låter ju troligt med sugproppen

Tycker ändå swordfish är fin när han kompilerar/hackar? på sina 5-6 skärmar genom att snurra på 3d-kuber

Permalänk
Medlem

Har de PDP11-emulering i Pentium V (Eller kördes V2 på nån annan)? Direkt snabb verkar den inte vara iaf.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Budgeten tog slut, inte billigt att hyra in presidenten!

Permalänk

Varför sätter de inte bara in en riktigt datorn med Linux eller vad de nu ska använda? Låter ehlt sjukt att sitta och fake:a startmess. ju

Obs kommentaren kommer från en person som inte är det minsta insatt i filmbranchen

Permalänk
Medlem

De är väl rädda att SCO ska komma och stämma dem för att de använder linux utan att pejja SCO för kod som inte finns

Permalänk
Medlem

Respect till Matrix Reloaded när Trinity kör nmap och sedan använder en gammal SSH exploit.
http://images.insecure.org/nmap/images/matrix/nmap-matrix2.pn...
http://images.insecure.org/nmap/images/matrix/nmap-matrix2log...

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Det är så det ska vara.
Förstår inte varför alla datorer ska vara så hypade i filmer, men det jag stör mig på allra mest är alla ljud som datorer blippar ur sig i filmer. T.ex någon öppnar ett dokument, så piper det och tjuter för varje bokstav som printas ut, heltokigt.

Permalänk
Medlem

typ som i en del beck-filmer.. de har lagt till blipp-ljud när de klickar runt i windows :c

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
Det är så det ska vara.
Förstår inte varför alla datorer ska vara så hypade i filmer, men det jag stör mig på allra mest är alla ljud som datorer blippar ur sig i filmer. T.ex någon öppnar ett dokument, så piper det och tjuter för varje bokstav som printas ut, heltokigt.

Använt KDE? :hur-fan-gör-man-rolleay.smileyn?:

Btw, matrix regerar ju

Permalänk
Medlem

4.86 BogoMIPS... ungefär lika "snabb" som en 486 på 5MHz. Den kan göra ingenting lika ofta.

GCC 2.95-3 är förvisso paranoiaversionen för de som absolut inte vågar prova något, men den är inte heller superny.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn

Btw, matrix regerar ju

: rolleyes : :rolleyes::D

Permalänk
Medlem

Inte kritisera 24 nu pojkar och flickor...
"Live by 24, die by 24"

// En fantast...

Näe, men allvarligt, tycker det är småaktigt att peta på sådana saker i en annars välgjord serie. De hade trots allt en ganska begränsad budget under första säsongen, så de kunde inte direkt köpa in ett 20-tal vrålburkar bara för trovärdighetens skull. Sedan är det ytterst få tittare som ens ser sådant, så den budgeten kan sparas till annat. Som bataljen när Jack, Kim, Teri och Rick flyr från Gaines... herran, den var inte direkt att leka med. Och vissa scener i säsong 2... men det ska jag inte gå in på, vore spoilers för er som bara kommit halvvägs, själv har man ju hela kalaset på DVD redan

Edit: Klantarsel jag är. Såg just senaste avsnittet, och att det var ganska uppenbart. aja, nobody's perfect

För övrigt: jag kommer dö av förväntan innan nästa onsdag ;P

Visa signatur

Apple PowerBook G4 12" 1GHz // 1260MB DDR-RAM (266MHz) // 80GB 7200RPM HDD
Ghettoburk 7k // Arch Linux 64bit // AMD 64 3000+ // 1024MB DDR // GeForce 4 Ti4800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn

Btw, matrix regerar ju

Ska jag vara helt allvarlig så kör jag KDE. Inge blipp-blipp där vad jag har märkt, ser gärna en förklaring på ditt påstående

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlator

Näe, men allvarligt, tycker det är småaktigt att peta på sådana saker i en annars välgjord serie. De hade trots allt en ganska begränsad budget under för

Skulle vara mycket vettigare med en Pentium III 500MHz med 128MB minne eller något, jämfört med "PENTIUM V" med 16MB, right?
Dessutom så är det lättare att slänga in en "IRL"-dist och köra än att hålla på med fakesaker

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Menade inget illa. Vilken version kör du? Visst de går att stänga av men som standard så är det ljud när man för musen över ikonerna i kicker, när man minimerar, maximerar ett fönster, startar ett program etc etc

Permalänk
Medlem

dom har iaf Cisco IP telefoner (7960 å 7940) i 24.. riktigt high tech..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller helt klart med om att 24 är en stentuff serie, en av de bästa men jag stör mig lite smått på deras system. Dom får allting att vara skitsnyggt och jättesmidigt Sen så laggar det aldrig heller när dom kör videokonferens i fullscreen, det är respekt

En annan sak som är ganska bra gjort är att dom på något underligt sätt lyckas blanda pc och mac på ett väldigt bra sätt. De har något nytt system som fungerar lika smidigt och bra på både pc och mac och ser exakt likadant ut. Sedan att de har en muspekare men aldrig anänder musen utan bara tbordet till allt dom gör är lite fräckt. Måste vara ett bra system att jobba i, framförallt smidigt om precis allt de behöver göra sköts med tbordet på ett snabbt sätt.

Stör mig en del på alla dessa påhittade system från filmer, vill ju ha något sådant själv hemma Tycker det skulle kännts mycket mer trovärdigt om dom verkligen använde någon miljö som existerar och inte något påhittat för att det skall se så fräckt ut som möjligt.

Permalänk

Det är alltid lika roligt i filmer när det piper och har sig från tangentbordet och när dom klickar, som nån nämde tidigare.
Men på mtt jobb så har vi faktiskt några gamla tangentbord som piper eller liksom klickar när man skriver, tror till och med att man kan välja olika ljud

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Kom på att tänka på en reklam som gick för kanske 1-5 månader sen:
Man ser en apple dator, liksom märket och allt, som kör windows xp haha.
Pinsamt

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

det att dom blanadar pc och mac, är för att dom terroristerna och förädarna använder pc
och dom som är goda kör med mac.
Var iallafall lite diskutioner om det på slashdot för ett tag sen.

Permalänk
Medlem

där ser man, du råkar inte ha kvar url? En sökning på 24 på slashdot gav inga resultat :/

Permalänk
Medlem

hittade länken det var i en tråd om microsoft försökte att få coolare image genom tv-shower
länken