Permalänk
Medlem

Hjälp i Moderkortsdjungeln!

Socket 478 med en P4 2.8 800 busspeed.
Det finns ju en hel drös med mederkort, men jag är lite inne på ASUS eller Abit. Kan man ta bort fläkten på nordbryggan på Abit (de flsta jag sett har det ) och sätta dit en Zalman NB47J, jobbar på att få en tyst dator. eller ska jag skippa Abit och kolla på ASUS?
Skall gärna kunna gå att klocka men det är inte prio 1.
Har inte råd med ett "dyrt kort"
Dessa har jag kollat på.

Abit IS7-E i865PE 849:-
Asus P4P800S i848P 945:-

Eller är det värt att gå på ett lite dyrare kort
typ
Asus P4P800/GD i865PE 1115:-
Abit AI7 i865PE 1135:-
Abit IC7 i875P 1225:-
Asus P4P800 DELUXE i865PE 1395:-

Det är ett STORT pluss om CNPS7000A-ALCU passar på kortet, för det är visst några det inte gör det på.

Jag vet inte vilka "finesser" det finns på moderkorten eller vilka jag behöver. Har ett ASUS p4s533 nu och det klarar jag mig bra med. Behöver nog inte RAID men firewire skulle ju vara trevligt att ha "i fall att" men är inget måste .Lär lätt klara mig med om det "bara" rymms 2 gb i minnet.

Nu kan det hända att jag tagit något AMD moderkort med av misstag, är trött. då får ni gärna säga till.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Alla dom där korten är nog ganska likvärdiga rent prestandamässigt. Men jag har bara bra efarenheter av Asus-kort så jag skulle nog ta något av dom.
Jag vet till vilka moderkort den där kylaren passar till, men den passar i alla fall till mit Asus P4c800 delux. Du kan ju söka och se om någon har skrivit om det och sök även på varje moderkort för att hitta fördelar och nackdelar.