Permalänk

Datorn Fryser

Behöver hjälp.. Vet inte vad det är för fel på min dator.. Har nyss köpt en ny cpu. En 2400+ och jag fick med fläckt.. Men när cpu.n blir ca. 43 grader (normalt 39) så fryser datorn. Typ när jag spelar spel. Ortoligt jobbigt.. Någon som vet vad det kan vara för fel??? skulle vara till stor hjälp.. tack på förhand // Grazz

Visa signatur

AMD Athlon

Permalänk
Hedersmedlem

Vid 43 grader ska det inte vara några problem. Händer detta i alla spel?

Lite mer information om datorn kanske? Har du känt på flänsen när du spelar ifall den är varm eller inte? Kan kanske vara ett sensorfel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Testa kolla dina minnen. Jag har själv nyss råkat ut för minnesfel...

Permalänk
Medlem

Re: Datorn Fryser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrassHopper
Behöver hjälp.. Vet inte vad det är för fel på min dator.. Har nyss köpt en ny cpu. En 2400+ och jag fick med fläckt.. Men när cpu.n blir ca. 43 grader (normalt 39) så fryser datorn. Typ när jag spelar spel. Ortoligt jobbigt.. Någon som vet vad det kan vara för fel??? skulle vara till stor hjälp.. tack på förhand // Grazz

Låter som om GPU blir överhettad...;)
Testa att sätta lite bättre kylning till graffet och se om det inte löser sig.:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk

Hur gör jag så att fläckten får fortare då?
Har tankat ner MBM 5 men får inte processor fläckten att gå fortare iallafall...

Det är en AMD Athlon XP2400+ 384 SDRam EliteGroup K7S5A Socket A

Visa signatur

AMD Athlon

Permalänk
Inaktiv

Använd inte SDram...alldeles för långsamma. Det kan ju vara minnen som "snurrar" snabbare än vad dom är ämnade för ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur gör jag så att fläckten får fortare då?

Du får väl veva lite fortare?

Skämt å sido så får du väl skaffa dig en bättre fläkt, eftersom det är svårt att ge en fläkt mer än 12v... Eller det kanske går på nåt sätt, men jag kommer inte ihåg vilka kablar man skulle använda isf.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Re: Datorn Fryser

Citat:

Men när cpu.n blir ca. 43 grader (normalt 39) så fryser datorn.

Veckans pucko-tips: Köp en jacka till datorn så att den inte fryser

Veckans seriösaste tips: Jämför värdena i BIOS och i windows, t ex sisoft sandra eller program som följde med moderkortet. Är det ok så prova att ta bort CPUn och montera den igen. Jag fick ner tempen med 4 grader på en XP2000+ förra veckan med den metoden (någon hade monterat den slarvigt).

EDIT:

Ojdå, såg att du har ECS-moderkort. De är tyvärr inte världens bästa

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.