Permalänk
Medlem

Förhållandet BBB - Skanova urkasst?

Håller på och ska byta från Felia adsl till BBBs 8/1, men problemen verkar aldrig ta slut.

Det började med att vi beställde ADSL från BBB och gav dem fullmakt att säga upp vårt abbonemang hos felia. Allt verkade fungera som det skulle. Vi fick hem ett brev från felia daterat 15/10 där det stod att vårt abbonemang skulle sägas upp om precis en månad (15/11 alltså). Jättebra tänkte jag och meddelade BBB detta för att de skulle kunda göra bytet smidigare.

Har en kompis som skulle göra precis samma byte samtidigt. Han sa att deras feliaabb skulle brytas den 7/11.

Den 7/11 kommer jag hem med gott humör från skolan för att sätta mig vid datorn... Inget internet.... Misstänker att de stängt av det.. Ringer upp felia och mycket riktigt, det sades upp samma dag. Kollar på modemet, line sync-lampan blinkar, alltså är det urkopplat även i stationen. Ringer upp BBB direkt och säger åt dem att de redan ryckt ur felia och ber dem ändra datumet jag gav dem för att inte behöva vänta en vecka extra. Antagligen är det detta som förstört allting.

Jag har fått höra massor med olika saker från dem när jag ringt. Bla att det skulle kopplas in den 17/11 men eftersom att felia inte var urkopplat (de tror fortfarande att det skulle kopplas ur den 15:e kunde ) kunde de inte koppla in det då.

Aja.. Tiden gick och inget hände.. Efter 10 dagar utan bredband med hela familjen kravlandes efter väggarna ringde vi upp BBB. De har inte fått något datum av skanova (de som sköter installationerna) på när vårt bredband ska kopplas in. I det här laget fick jag veta att kompisen blivit inkopplad för flera dagar sedan, men fortfarande inte fått BBB:s startbox (som ska komma 3dagar innan inkopplingen sker).

Nu idag, 2 dagar senare, blir jag uppringd av flextronics.. De säger att de ska bryta telefonen 10 minuter för att koppla in bredbandsbolaget... Jag blir självklart glad... Efter 10 minuter lyser line sync på teliamodemet och det ser inkopplat ut. BBB rings upp och jag säger åt dem att jag precis blivit inkopplad och att de verkligen får skynda på med boxen. De säger att jag enligt deras system inte alls är uppkopplad och att utskickandet av boxar sker automatiskt och de kan inte påverka nånting.

Senare på kvällen provar jag att surfa med teliamodemet. Får upp en ruta för att aktivera BBB-abbonemanget.. Blir jätteglad... Ringer BBB och frågar om jag kan få användarnamn och lösenord för att aktivera. Kundtjänstkillen ger mig detta och säger att det kan fungera. Det gör det inte..

Kopplar upp med min slöa temporära uppkoppling och får veta att kompisen, som försökt aktivera med teliamodemet, efter 1 veckas konstant försökande lyckades aktivera och nu kunde använda sitt BBB helt felfritt med teliamodem. Något som inte alls ska fungera enligt BBB. Jag försökte aktivera 10ggr till men utan resultat

Han berättade att han ringt BBB varje dag angående boxen men de har inte skickat den ännu. BBB kan tydligen inte skicka någon box innan de fått besked från skanova om att inkopplingen är gjord, vilket de inte fått för någon av oss. När kompisen ringer BBB får han höra att hans bredband ska kopplas in den 24 november.. Låter skitbra, verkligen.. Det måste ju betyda att hans startbox kommer den 21:a?

Jag har fortfarande inte fått veta något installationsdatum.. ännu roligare...

Ringde BBB och bönade och bad för att få prata med någon som är ansvarig för boxarna.. Det fick jag inte.. De sa att kontoret ligger i sthlm.. Jag frågade om jag inte kunde åka och hämta boxen, men det fick jag inte ... Kompisen fick höra att samma kontor låg i karlskoga....

Man undrar ju om det är dags för Sverker snart alltså.. Jag som totalt internetberoende klarar fasen inte så här lång tid utan internet, och det ser ju inte ljust ut för att få boxen innan helgen nu heller....

Vem ska man vara mest arg på? Skanova som inte kan leverera några datum till BBB, eller BBB som inte kan skicka ut några boxar trots att deras kunder är inkopplade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet hur det känns, jag fick min startbox och ett datum då jag skulle blivit inkopplad. Allt var frid fröjd tills det inte funkade dagen det skulle det, och de skickade hem en tekniker som konstaterade att allt var ok i mitt hus. Ringer man till BBB så vet dem inte vad de ska göra, utan säger att nån person skulle höra av sig. Hände tvyärr aldrig Jag fick återgå till mitt gamla abbonemang via kabel, Chello.. det funkar iaf alltid

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Fick veta lite mer idag. Aktiveringskoden man får börjar fungera först när BBB får installationsdatum av Skanova... Men BBB har inte fått något sådant datum för vår uppkoppling (ändå är vi redan inkopplade).. Alltså kan jag inte aktivera uppkopplingen med teliamodemet (vilket annars ska fungera perfekt)....

Blir så jäkla trött..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur snabbat surfar din kompis med telia modemet? Jag har för mig att spärren sitter hos telia på 0.5mbit. Då borde väl han kunna surfa i 8mbit eller ?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
hur snabbat surfar din kompis med telia modemet? Jag har för mig att spärren sitter hos telia på 0.5mbit. Då borde väl han kunna surfa i 8mbit eller ?

Ja han får full hastighet med feliamodemet.. 6mbit (han bor lite längre bort)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är skanova/telia som strular som fan!

en liknande sak hände mig, telia skulle koppla ur det gamla adsl-abonnemanget den 13:e men helt plötsligt sliter dom ut kablarna den 30:e så man skulle få vara utan internet i 2 veckor.. jag skriker till på telia och undrar vad fan dom håller på med, deras svar va bara "ja du slipper betala för dom extra dagarna iaf".

om man avbeställer och får ett urkopplingsdatum antar man ju att dom ska hålla på det.

blir en massa strul när skanova ska vara medlaren mellan telia <-> bbb eftersom telia fördröjer och jävlas med alla operatörer.

nu har jag iaf bbb 8/1 och är jävligt nöjd ;>

Permalänk
Medlem

ragnwald:

vad har felia för hemsida ?
och vart ligger företagets huvudkontor ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whazza
ragnwald:

vad har felia för hemsida ?
och vart ligger företagets huvudkontor ?

Har för mig det var din mamma som drev det..

kunde inte låta bli...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ragnwald: Har det löst sig för dig än?

Har lust att jaga Skanova med fackla och högaffel just nu.

Permalänk
Medlem

Jag var med om nästan samma sak när jag skulle byta från felia till en annat adsl levearntör.
RIngde felia, fick veta att jag skulle skicka ett brev, gjorde detta, efter 2 veckor fick jag svar.
Brevet var daterat med datum X, och det stod att urkopplingen skulle ske 1 månad efter. Precis som i ditt fall kom jag hem en dag och internet var dött. Dom hade kopplat ut det 10 dagar för snabbt

Nåväl, jag väntade 10 dagar och sen kopplades mitt nya internet in (kör på samma modem).
Hur som helst, jag tyckte detta var ganska osmidigt, så jag snackade lite med killarna hos min nya isp. Och de sa att innan kunde de sköta allt själva, koppla ut felia, koppla in sitt så att man kunde få det på momangen. (Själva proceduren är tydligen skitenkel och görs på 5 min).

Men nu har felia bestämt sig för att de måste koppla ur sitt, innan någon annan operatör ens kan få tillåtelse att beställa inkoppling, som också måste ske av telia-autoriserad personal eller nåt skit (telias tekniker). Detta får till följd att det blir näst intill omöjligt att få en smidig övergång mellan två isp:s , och i ditt fall har det lett till massor av problem. Det är felias fel, efter som två bolag nu måste samarbeta för att utföra åtgärderna. Och jag kan tänka mig att felia inte bryr sig så mycket om en kund som precis sagt upp sitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRALJ
ragnwald: Har det löst sig för dig än?

Har lust att jaga Skanova med fackla och högaffel just nu.

Det löste sig efter 2,5 vecka. Då kunde jag äntligen köra med teliamodemet.. Det riktiga modemet dröjde över 3 veckor..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Jag var med om nästan samma sak när jag skulle byta från felia till en annat adsl levearntör.
RIngde felia, fick veta att jag skulle skicka ett brev, gjorde detta, efter 2 veckor fick jag svar.
Brevet var daterat med datum X, och det stod att urkopplingen skulle ske 1 månad efter. Precis som i ditt fall kom jag hem en dag och internet var dött. Dom hade kopplat ut det 10 dagar för snabbt

Nåväl, jag väntade 10 dagar och sen kopplades mitt nya internet in (kör på samma modem).
Hur som helst, jag tyckte detta var ganska osmidigt, så jag snackade lite med killarna hos min nya isp. Och de sa att innan kunde de sköta allt själva, koppla ut felia, koppla in sitt så att man kunde få det på momangen. (Själva proceduren är tydligen skitenkel och görs på 5 min).

Men nu har felia bestämt sig för att de måste koppla ur sitt, innan någon annan operatör ens kan få tillåtelse att beställa inkoppling, som också måste ske av telia-autoriserad personal eller nåt skit (telias tekniker). Detta får till följd att det blir näst intill omöjligt att få en smidig övergång mellan två isp:s , och i ditt fall har det lett till massor av problem. Det är felias fel, efter som två bolag nu måste samarbeta för att utföra åtgärderna. Och jag kan tänka mig att felia inte bryr sig så mycket om en kund som precis sagt upp sitt abonnemang.

Ja, det var väl antagligen det jag råkade ut för också.. Fattar inte hur telia kan fortsätta med de översittarfasonerna och fortfarande få behålla nätet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skickade iaf en anmälan mot Telia/Skanova hos Post och Telestyrelsen idag, och om fler gör det kanske det blir nån ändring på den här skiten. Det är ju totalt horribelt.

Den där fullmakten som man skickade till BBB att dom skulle få avsluta abbonemanget åt en hjälpte ju jättemycket att inte skapa ett glapp.

Permalänk
Medlem

Re: Förhållandet BBB - Skanova urkasst?

Jag har själv samma problem med bbb beställde mitt vdsl i juli, fick ett brev med avtal och fullmakt för uppsägning av mitt adsl hos glocalnet. Blev urkopplad 31/10, ringde då upp bbb kundtjänst och frågade hur lång tid det skulle ta att bli inkopplad max 1 vecka sa de då.

1 vecka gick, jag ringde igen och frågade varför det inte blivit inkopplat. De visste inte men om jag väntade 1 vecka till så skulle det nog va inkopplat. När jag ringt nästan varje dag i 4 veckors tid så sa jag till att nu vill jag veta varför det inte blir inkopplat! De sa det blivit fel på beställningen och att jag måste vänta 2 veckor till !!!Nu idag så har det snart gått 7 veckor och jag har fortfarande inget internet....grr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Håller på och ska byta från Felia adsl till BBBs 8/1, men problemen verkar aldrig ta slut.

Det började med att vi beställde ADSL från BBB och gav dem fullmakt att säga upp vårt abbonemang hos felia. Allt verkade fungera som det skulle. Vi fick hem ett brev från felia daterat 15/10 där det stod att vårt abbonemang skulle sägas upp om precis en månad (15/11 alltså). Jättebra tänkte jag och meddelade BBB detta för att de skulle kunda göra bytet smidigare.

Har en kompis som skulle göra precis samma byte samtidigt. Han sa att deras feliaabb skulle brytas den 7/11.

Den 7/11 kommer jag hem med gott humör från skolan för att sätta mig vid datorn... Inget internet.... Misstänker att de stängt av det.. Ringer upp felia och mycket riktigt, det sades upp samma dag. Kollar på modemet, line sync-lampan blinkar, alltså är det urkopplat även i stationen. Ringer upp BBB direkt och säger åt dem att de redan ryckt ur felia och ber dem ändra datumet jag gav dem för att inte behöva vänta en vecka extra. Antagligen är det detta som förstört allting.

Jag har fått höra massor med olika saker från dem när jag ringt. Bla att det skulle kopplas in den 17/11 men eftersom att felia inte var urkopplat (de tror fortfarande att det skulle kopplas ur den 15:e kunde ) kunde de inte koppla in det då.

Aja.. Tiden gick och inget hände.. Efter 10 dagar utan bredband med hela familjen kravlandes efter väggarna ringde vi upp BBB. De har inte fått något datum av skanova (de som sköter installationerna) på när vårt bredband ska kopplas in. I det här laget fick jag veta att kompisen blivit inkopplad för flera dagar sedan, men fortfarande inte fått BBB:s startbox (som ska komma 3dagar innan inkopplingen sker).

Nu idag, 2 dagar senare, blir jag uppringd av flextronics.. De säger att de ska bryta telefonen 10 minuter för att koppla in bredbandsbolaget... Jag blir självklart glad... Efter 10 minuter lyser line sync på teliamodemet och det ser inkopplat ut. BBB rings upp och jag säger åt dem att jag precis blivit inkopplad och att de verkligen får skynda på med boxen. De säger att jag enligt deras system inte alls är uppkopplad och att utskickandet av boxar sker automatiskt och de kan inte påverka nånting.

Senare på kvällen provar jag att surfa med teliamodemet. Får upp en ruta för att aktivera BBB-abbonemanget.. Blir jätteglad... Ringer BBB och frågar om jag kan få användarnamn och lösenord för att aktivera. Kundtjänstkillen ger mig detta och säger att det kan fungera. Det gör det inte..

Kopplar upp med min slöa temporära uppkoppling och får veta att kompisen, som försökt aktivera med teliamodemet, efter 1 veckas konstant försökande lyckades aktivera och nu kunde använda sitt BBB helt felfritt med teliamodem. Något som inte alls ska fungera enligt BBB. Jag försökte aktivera 10ggr till men utan resultat

Han berättade att han ringt BBB varje dag angående boxen men de har inte skickat den ännu. BBB kan tydligen inte skicka någon box innan de fått besked från skanova om att inkopplingen är gjord, vilket de inte fått för någon av oss. När kompisen ringer BBB får han höra att hans bredband ska kopplas in den 24 november.. Låter skitbra, verkligen.. Det måste ju betyda att hans startbox kommer den 21:a?

Jag har fortfarande inte fått veta något installationsdatum.. ännu roligare...

Ringde BBB och bönade och bad för att få prata med någon som är ansvarig för boxarna.. Det fick jag inte.. De sa att kontoret ligger i sthlm.. Jag frågade om jag inte kunde åka och hämta boxen, men det fick jag inte ... Kompisen fick höra att samma kontor låg i karlskoga....

Man undrar ju om det är dags för Sverker snart alltså.. Jag som totalt internetberoende klarar fasen inte så här lång tid utan internet, och det ser ju inte ljust ut för att få boxen innan helgen nu heller....

Vem ska man vara mest arg på? Skanova som inte kan leverera några datum till BBB, eller BBB som inte kan skicka ut några boxar trots att deras kunder är inkopplade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRALJ
Jag skickade iaf en anmälan mot Telia/Skanova hos Post och Telestyrelsen idag, och om fler gör det kanske det blir nån ändring på den här skiten. Det är ju totalt horribelt.

Den där fullmakten som man skickade till BBB att dom skulle få avsluta abbonemanget åt en hjälpte ju jättemycket att inte skapa ett glapp.

har redan anmält det för typ 1 månad sen, när de utredde anmälningen teliasonera/skanova har mot sig om atgt de inte byter smidigt.

såg nu på nyheterna att de även fått ett rapp på fingrarna om att de tar för mycket betalt för att släppa in bolag i stationerna, tar för mycket betalt för att andra bolag ska få hyra plats, dessutom tog de olika beroende på vilket bolag som ville in. AJABAJJA, så får man inte göra, 1 månad på sig att fixa det. annars blire mer pisk o fram med stålar :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hmm.. funderade på om man i det läget (att man har fungerande uppkoppling, men inte har någon aktiveringskod) skulle kunna göra en liten avancerad, metodisk, "testning" av lite olika siffror.... borde inte ta så jättelång tid att hitta några siffror som stämmer.... :>

(Givetvis bara i teroin - att göra det i verkligheten vore säkert något brott mot någon lag)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hmm.. funderade på om man i det läget (att man har fungerande uppkoppling, men inte har någon aktiveringskod) skulle kunna göra en liten avancerad, metodisk, "testning" av lite olika siffror.... borde inte ta så jättelång tid att hitta några siffror som stämmer.... :>

(Givetvis bara i teroin - att göra det i verkligheten vore säkert något brott mot någon lag)

Naej.. Det är inte en kod, det är ett username och ett password.. De är dessutom knutna till ens abbonemang så du kan inte använda någon annans..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Förhållandet BBB - Skanova urkasst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald

...
Senare på kvällen provar jag att surfa med teliamodemet. Får upp en ruta för att aktivera BBB-abbonemanget.. Blir jätteglad... Ringer BBB och frågar om jag kan få användarnamn och lösenord för att aktivera. Kundtjänstkillen ger mig detta och säger att det kan fungera. Det gör det inte..
...

Får man upp denna ruta när man har sync mot BBB's koppling. Oberoende av vad man har för startsida i webbläsaren? Jag försökte få ett vettigt svar av killen i BBB's kundtjänst, men han kunde inte förklara.

Jag skall kopplas ur 20/12 från telias 0,5mbit-adsl (på lördag altså, och kommer att ringa telia på direkten om jag har "sync" på lördag. Telias kundtjänst lovade dyrt och heligt att skanova/flextronics jobbar alla dagar och jag kommer att kopplas ur den 20/12.

*hoppas*, men man kanske inte skall ha för stora förhoppningar. Har i varje fall en home.se uppring uppkoppling att använda mig av om jag behöver betala räkningar...

Visa signatur

[Esc]