Förhållandet BBB - Skanova urkasst?
Håller på och ska byta från Felia adsl till BBBs 8/1, men problemen verkar aldrig ta slut.
Det började med att vi beställde ADSL från BBB och gav dem fullmakt att säga upp vårt abbonemang hos felia. Allt verkade fungera som det skulle. Vi fick hem ett brev från felia daterat 15/10 där det stod att vårt abbonemang skulle sägas upp om precis en månad (15/11 alltså). Jättebra tänkte jag och meddelade BBB detta för att de skulle kunda göra bytet smidigare.
Har en kompis som skulle göra precis samma byte samtidigt. Han sa att deras feliaabb skulle brytas den 7/11.
Den 7/11 kommer jag hem med gott humör från skolan för att sätta mig vid datorn... Inget internet.... Misstänker att de stängt av det.. Ringer upp felia och mycket riktigt, det sades upp samma dag. Kollar på modemet, line sync-lampan blinkar, alltså är det urkopplat även i stationen. Ringer upp BBB direkt och säger åt dem att de redan ryckt ur felia och ber dem ändra datumet jag gav dem för att inte behöva vänta en vecka extra. Antagligen är det detta som förstört allting.
Jag har fått höra massor med olika saker från dem när jag ringt. Bla att det skulle kopplas in den 17/11 men eftersom att felia inte var urkopplat (de tror fortfarande att det skulle kopplas ur den 15:e kunde ) kunde de inte koppla in det då.
Aja.. Tiden gick och inget hände.. Efter 10 dagar utan bredband med hela familjen kravlandes efter väggarna ringde vi upp BBB. De har inte fått något datum av skanova (de som sköter installationerna) på när vårt bredband ska kopplas in. I det här laget fick jag veta att kompisen blivit inkopplad för flera dagar sedan, men fortfarande inte fått BBB:s startbox (som ska komma 3dagar innan inkopplingen sker).
Nu idag, 2 dagar senare, blir jag uppringd av flextronics.. De säger att de ska bryta telefonen 10 minuter för att koppla in bredbandsbolaget... Jag blir självklart glad... Efter 10 minuter lyser line sync på teliamodemet och det ser inkopplat ut. BBB rings upp och jag säger åt dem att jag precis blivit inkopplad och att de verkligen får skynda på med boxen. De säger att jag enligt deras system inte alls är uppkopplad och att utskickandet av boxar sker automatiskt och de kan inte påverka nånting.
Senare på kvällen provar jag att surfa med teliamodemet. Får upp en ruta för att aktivera BBB-abbonemanget.. Blir jätteglad... Ringer BBB och frågar om jag kan få användarnamn och lösenord för att aktivera. Kundtjänstkillen ger mig detta och säger att det kan fungera. Det gör det inte..
Kopplar upp med min slöa temporära uppkoppling och får veta att kompisen, som försökt aktivera med teliamodemet, efter 1 veckas konstant försökande lyckades aktivera och nu kunde använda sitt BBB helt felfritt med teliamodem. Något som inte alls ska fungera enligt BBB. Jag försökte aktivera 10ggr till men utan resultat
Han berättade att han ringt BBB varje dag angående boxen men de har inte skickat den ännu. BBB kan tydligen inte skicka någon box innan de fått besked från skanova om att inkopplingen är gjord, vilket de inte fått för någon av oss. När kompisen ringer BBB får han höra att hans bredband ska kopplas in den 24 november.. Låter skitbra, verkligen.. Det måste ju betyda att hans startbox kommer den 21:a?
Jag har fortfarande inte fått veta något installationsdatum.. ännu roligare...
Ringde BBB och bönade och bad för att få prata med någon som är ansvarig för boxarna.. Det fick jag inte.. De sa att kontoret ligger i sthlm.. Jag frågade om jag inte kunde åka och hämta boxen, men det fick jag inte ... Kompisen fick höra att samma kontor låg i karlskoga....
Man undrar ju om det är dags för Sverker snart alltså.. Jag som totalt internetberoende klarar fasen inte så här lång tid utan internet, och det ser ju inte ljust ut för att få boxen innan helgen nu heller....
Vem ska man vara mest arg på? Skanova som inte kan leverera några datum till BBB, eller BBB som inte kan skicka ut några boxar trots att deras kunder är inkopplade?