hur ofta formaterar ni era hårddiskar?

Permalänk

hur ofta formaterar ni era hårddiskar?

hur ofta formaterar ni era hårddiskar & stoppar in nytt os för att datorn blir slö el dyl?

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Bara när jag byter OS/hårdvara som kräver formatering :).

Permalänk
Medlem

Vad är detta för himla tramsigt Windows-påfund egentligen? Som Macanvändare har man aldrig riktigt fattat det... eller är det bara så att "ni" accepterar att ett OS degreras till den grad att det krävs en ominstallation?

Edit: Formaterar när det ska säljas

Permalänk
Medlem

anledning till att så många formaterar ofta är (tror jag) att man formaterar så fort man inte klarar av att lösa problemet själv. Tex. vid ett fel av installerade drivrutiner till ett grafikkort eller liknande. Många tycker då att det är lättare och snabbare att ominstallera allt en gång till och sen lägg in drivrutiner.

Jag är inte den typen, man lär sej mer av att sitta och pula lite med problemet och sen lösa det. För nästa gång man stöter på samma problem så går det INTE snabbare att formatera

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En gång i halvåret kanske. Mest för att det känns bra att städa lite.
Att formatera så fort det dyker upp ett problem ser jag ingen mening med.

Permalänk
Medlem

Aldrig finns ju inte med.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

När jag byter hårdvara (moderkort/processor t ex). Har hänt någon gång utan det också dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag ska formatera hårddisken när jag säljer datorn.

Det verkar finnas en formateringshysteri på detta forum som jag har svårt att förstå. Vid minsta fel så får man tipset att formatera hårddisken.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk

Bara om jag byter någon viktig hårdvara eller om jag har samlat på mig så mycket skit så jag inte orkar städa upp.

Permalänk

Det är ju trevligt när man kan lösa problemen men när t.ex. TCP/IP protokollet går sönder (brukar hända när man går ur en domän utan att domäncontrollern är i nätverket, eller något sådant, har hänt två gånger för mig..) så är det inte så mycket att göra. TCP/IP går inte avinstallera pga det är en kärnkomponent i OSet, finns dock något slags ominstallationsprogram som någon m$ nisse gjorde för han hade samma problem troligtvis, det fungerar dock inte, då måste man formattera. Annars gillar jag att försöka lösa problemen själv jag med..

Permalänk
Medlem

"En gång varannan månad".

Tycker om att hålla min dator "ren", därför installerar jag bara det allra nödvändigaste och håller koll på vad jag installerat. Blir dock lite mycket skräp ibland, så då mår datorn bra av en formatering.

Tänk om jag bara kunde ta hand om kroppen på samma sätt också

Permalänk

Ska formattera inom den närmaste tiden (en vecka), har inte gjort det på runt 2 år och nu krånglar väldigt många saker (brännaren, grafikkortet mm). Vill även få ett mer rent system och nästan bara använda win till spel. Dessutom ska jag förändra partitioneringen till det bättre och göra en dualboot med FreeBSD.

Permalänk
Medlem

"En gång var 8:e månad"

Nåt sånt brukar det bli.
Men jag försöker rensa/klara av problemet, så gott det går.
Sista (oftast bästa) utvägen är en omformatering.

Blir dock alltid lika förvånad hur bra datorn går efter en formatering.

Permalänk
Medlem

Windows: En formatering varje månad. Blir så mycket skit som installeras även fast man är försiktig.

Linux: Blir väll emerge --unmerge om det är något skit som ska bort. Annars rullar Gentoo på utan att behvas omformateras.

Permalänk

När jag lyckas sabba min dator, vilket sker ungefär en gång i halvåret.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

När halva burken brinner upp (läs: hårddiskarrayer krashar eller diskar krashar), eller när byte av moderkort sker.
Visst går det att fortsätta och köra Windose om man bytt moderkort, men med nytt chipset, ny IDE-kontroller, nya nic / ljudkort osv så känns det gott att installera om.

Annars så gör jag det aldrig. Så det brukar väl bli en gång per år eller så.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag brukar formatera min OS hd ca 2 ggr/år. Men det är oftast bara för att den börjar strula och sånt.

Sist jag formaterade den var när hela NTFS-filsystemet lade av. Det var INTE kul, då jag hade mycket viktiga filer på den.

Permalänk
Medlem

Varannan månad.

Dock så behöver jag byta grafikkort för mitt gf4 klarar inte installationen till XP, skärmen blir bara svart. Sen så har mitt tangentbord pajjat, så F1-F12 funkar inte, så jag kan inte acceptera licensavtalet när jag bootar från min xp-skiva.

Men jag är tvungen att formatera varannan månad, datorn blir så seg annars.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Ja formaterar min C:\ när ja tycker det e för mycket skit på den, massa codecs som ligger överallt osv osv osv osv

Minns inte vad ja röstade nu iofs ....

Permalänk
Medlem

Nångång om året kanske, när jag slänger in nytt grafikkort eller nåt annat, tycker det känns skönt att börja om på ny kula ibland.

Permalänk

Det är ofta inte pga problem eller så. Utan för att vi ska lämna in den eller byta hårdvara. Formaterade om för någon vecka sedan, böt grafikkort och den ville registrera sig men det gick inte.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

På XP-burkarna ca2ggr/år . På Macarna, verkar det ej finnas något sådant behov (ca 14 månader).

Permalänk
Medlem

för ofta

Permalänk
Medlem

Brukar rensa en gång per år. Mest för att just windows geggar ner sig effter ett tag. Så får man en anlednig att uppdatera varenda grej och gå igenom alla filer man har.

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Hedersmedlem

När nöden kräver det, alltså om jag bytt hårdvara och absolut inte får igång windows (senast klarade jag mig med en repair). Eller när windows ger upp helt. Fungerar det så låter jag det vara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När hjärt-lungräddning inte hjälper, dvs bara i yttersta nödfall. Jag customizar mitt OS så mycket att det skulle ta flera veckor att ställa tillbaka allt.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!