Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -
Permalänk

Smält kylpasta?!

Jag har haft problem med en dator (Athlon Xp 2000+) som blev för varm (typ 80-85 grader... problemet började efter några månader) och kom fram till att det borde vara kylpastan (den som satt på fläkten från början) som orsakade det (hade lite problem med den när datorn byggdes ihop).
när jag tog bort processorfläkten så såg det ut typ som om kylpastan hade smält och en del hade "runnit iväg" och hamnat bredvid själva chippet, på den gröna (i det här fallet) plattan.

min fråga:
1. jag vet inte hur jag ska lyckas få bort den därifrån så jag undrar om det påverkar att den är där eller om jag kan läta den vara kvar, bara jag byter ut kylpastan uppe på chippet. (kylpastan har inte hamnat på några andra "utstickande komponenter" på processorn utan bara på den gröna ytan.)
2. Om jag borde ta bort den, hur ska jag göra det då för att inte skada processorn?

tacksam för svar...

Permalänk
Avstängd

jag satt på en athlon xp 2000+ och den brann efter 45 grader:S men den var clockad med runt 200 mgz

Visa signatur

AMD2000+@2,3ghz||512DDR||80gb||EPoX||Geforce 4 Ti 4200||Q-Tec 350W||Arctic-Coling CPU Fläkt||Termaltake Chassi||3D mark 01 14033 poäng!||

Permalänk

den här datorn stängde av sig hela tiden (när den blev 85 grader typ, för att inte bränna...), så man var tvungen att sitta med vidöppet fönster så att rummet blev kallt och datorn iallafall blev lite kallare: 75-80

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort resterna av den gamla paden med t.ex. kemisk ren bensin. Rengör både flänsen och cpun ordentligt. Sen tar du på ett tunnt lager bra kylpasta på cpuns kärna och sätter tillbaka flänsen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Välkommen!

Det är bara att du tar nånting mjukt, en bomullspinne typ, och lite oljefri aceton eller kemiskt ren bensin att göra rent med!:D

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Hedersmedlem

En bild säger mer än 1000 ord.

Det är sånt du ska ha. Kostar drygt 10:- flaskan och finns i de flesta livsmedelsaffärer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

måste man ta bort den gamla kylpastan runt cpu kärnan eller funkar det om man bara rengör själva kärnan...

alltså: gör det nått om det sitter gammal kylpasta runtomkring processorkärnan...?

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter det inte i vägen så gör det inte så mycket att det sitter kvar antar jag, men jag skulle nog tagit bort det iaf.

Visa signatur

Permalänk

om man tar sånt där aceton eller nåt bredvid cpu kärnan, kan det skada cpun på nåt sätt då eller? antar att det inte kan det men måste fråga för säkerhets skull

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton kan vara lite farligt för plast, men CPUn ska inte ta någon skada. Det är iofs bäst att inte ta på för mycket, jag brukar ta en indränkt pappersbit och ta bort det värsta, sen en indränkt bommulstops för finputsningen.

Visa signatur

Permalänk

Hmm vad jag har hört så brukar en amd prolle bara klara max 80-85C så hur den har kunnat överleva det e ett mysterium

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon XP 1600+ . 320 Ram . 100 gig . Inno3d GforceFX 5600XT Orginal 234/399 OC 305/516

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra med T-röd samt en bomullströja när jag rengör efter kylpasta. Är det dumt? Sedan applicerar jag den med en gamal gymnastiklicens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
Jag brukar alltid köra med T-röd samt en bomullströja när jag rengör efter kylpasta. Är det dumt? Sedan applicerar jag den med en gamal gymnastiklicens.

T-röd funkar, men det är färgämne i så det finns bättre alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psych0paT
Hmm vad jag har hört så brukar en amd prolle bara klara max 80-85C så hur den har kunnat överleva det e ett mysterium

Rekomenderad kontiluerlig maxtemp ligger på 80 grader, därefter blir det skadligt om man ligger på den temperaturen 24/7. Den klarar temporärt över 100 grader.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

>Hmm vad jag har hört så brukar en amd prolle bara klara max 80-85C så hur den har kunnat överleva det e ett mysterium

orkade inte byta kylpasta så den gick upp till ca 80 varje dag i minst en månad det högsta jag såg den på var 83 tror jag den drog nog ner där nånstans

jag har tatt bort nästan all gammal pasta med aceton och det funkade hel-bra.

när man ska sätta på den nya, ska man sätta den på fläkten (Isåfall: ska man sätta på så att det precis täcker cpun eller ska det gå lite utanför också som det är när man får det på fläkten när man köper den?), cpun eller båda två...

vilket e bäst? är det nåt viktigt som man kan missa när man sätter på kylpasta...?

Permalänk
Medlem

Hmm, bara du smetar på ett tunt, jämt lager så blir det nog bra.
Det ska vara så tunt så att du ser kärnan igenom det, samt inga drivor på vissa ställen

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk

tack....

ska fixa ihop dehär nu....

Permalänk
Medlem

nej det är inte så jättesvårt...om det är typ arctic silver eller nåt sånt som du ska lägga på, så kan du ta litelitelite på coren, och kleta ut mkt tunt med till exempel ett kontokort, eller rakblad och lite försiktighet.

EDIT: Fan vilken action det va i denna tråden då!

Visa signatur

K M K !

Permalänk

hmmmm!!!!

min kylpasta verkar inte va någon kylpasta....

den är i en helvit tub som min farsa köpte på kjell & Company, när jag öppnade den nyss upptäckte jag att den är helt rinnande som en vätska.... (jag antar att inte kylpasta ska vara sån ) och den finns inte på deras hemsida heller....

PANIC!!!!!!!

får ta ett snack med min farsa tror jag...

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA!!!

Föräldrar o elektronik

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk

fick det å funka tillslut datorn går inte upp i 80 grader längre.... bara 60

Permalänk
Medlem

ja silicon pasta har du köpt.
det använder min kompis med.. han sa att det va jätte bra.. ..

Visa signatur

over and out

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mimmosa
ja silicon pasta har du köpt.
det använder min kompis med.. han sa att det va jätte bra.. ..

Just vad den är, bätre än AS3 till och med..

Bevis = http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2540189...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Just vad den är, bätre än AS3 till och med..

Bevis = http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2540189...

Jag skulle inte lita allt för mycket på en enda review ifall jag vore du. Det finns åtskilliga test som visar ett annat resultat. Just kylpastor verkar vara relativt svårt att testa.

Dessutom, hur vet man att det som säljs på Classe är samma som Radio Shack-pastan? Det finns ju en mängd olika varianter av den vanliga vita silikonpastan.

Visa signatur

Permalänk

den som jag hade var nån billig sak för typ 30 kr eller nått så den var nog inte jättebra men den sänkte värmen med 20 grader mot innan iallafall... det får duga så länge så blir det nog ett byte till om ett tag...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag skulle inte lita allt för mycket på en enda review ifall jag vore du. Det finns åtskilliga test som visar ett annat resultat. Just kylpastor verkar vara relativt svårt att testa.

Dessutom, hur vet man att det som säljs på Classe är samma som Radio Shack-pastan? Det finns ju en mängd olika varianter av den vanliga vita silikonpastan.

Nja classe litar jag inte på.. det är som biltema fast med snyggare förpackningar..

Men "Radio Shack" är en benämning av billiga komponenter..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

crc koppar pasta funkr fint går att köpa på Q8 100 gram för 85 kr billigt. fast när tempen går över 85 grader som det gjorde med min duron 1000 mhz så såg det ut den hade smält... stod på förpackningen att den skulle klara 800 grader eller nått på bromsar å så vidare

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

Juckpuck: Den pastan är inte gjord för att kyla processorer, den är t.ex. alldeles för grovkorning.

bomber3: Radio Shack är en affärskedja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Juckpuck: Den pastan är inte gjord för att kyla processorer, den är t.ex. alldeles för grovkorning.

bomber3: Radio Shack är en affärskedja.

Okej, tänkte mer på att det är en elekronik butik som säljer billigt skit.. Men jag kan ha fel ibland också, då vet jag att jag är en människa och ingen dator

Visa signatur

ATI TALIBAN.