Permalänk
Medlem

-= Response Time =-
5. Currently the fastest LCD's have a 16ms response time (such as the 17" Hitachi CML 174). Expect to see the next generation of Flat Panels to have a 12ms response time. Currently only 17" LCD displays have the 16ms response time, expect larger displays to get this Response time before years end.

Look for any LCD with 16ms or less Response time to avoid ghosting problems in games and DVD movies. Please remember that everyone's eyes are different, and while some people might claim that this or that display (while having a 25ms respons time or less) is ghost free. Often this isn't the case, and depending upon the game played, could be true or false. Just as some people don't have a problem looking at a CRT screen with 75hz refresh rate, others might need 100+ refresh rate to avoid eyestrain, and or headaches. To avoid any doubt, get the lowest response time you can.

New testing (from the Ars Technica Forum http://arstechnica.infopop.net/Open...936913&p=60 ) has shown that some LCD’s with a 25ms speed are actually slower when certain colors are present. An example is the Samsung 191t, which has a 40ms (rough guess) when displaying darker gray-scale colors (found in games like Return to Castle Wolfenstein). This also affects such things as scrolling around in webpages and dragging a window around onscreen. You might also notice streaking with certain colors depending upon the screen you purchased.

Also look for new technologies (Mitsubishi’s “Feed-forward”, LG’s “Overdrive circuit”), which is a Grey-to-Grey response time enhancement (12ms avg. GTG). Here is a good article on the new 16ms LCD’s and some of their drawbacks from PCWorld http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,108237,00.asp and a quote:
”Another caveat: These first fast LCD’s use relatively simple twisted nematic (TN) pixel technology, which does not match the color quality and viewing angles of in-plane switching (IPS) and multidomain vertical alignment. So if speed isn't a concern, you might want to spend your display dollars on a slower but better quality LCD.”

Please don’t confuse Response Time with refresh rates on CRT monitors. Remember, CRT's need to constantly refresh the screen. The CRT electrons (beamed at the screen from an electron gun) hit the phosphors on the screen, making the pixels turn on, and then turn off. So with a CRT you get this: Image - black screen - Image - black screen, etc. With LCD's, pixels don’t turn off, they just change, so you won’t actually see the black screen in between like you would on a CRT. Without the black screens, your eyes won’t get tired (or sore) even at lower refresh rates.

Refresh rates to Response times quick reference.
(CRT refresh rate = LCD Response time):

40Hz = 25ms
60Hz = 17ms
72Hz = 14ms
75Hz = 13ms
85Hz = 12ms
100Hz = 10ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_89
Om jag sitter och lirar nät rätt så krävande spel t.ex. need for speed undergroung, på en 25ms tft skärm kommer det bli nå krupp med grafiken då, asså kommer det se dåligt ut?
Min farsa ska nämligen köpa en 19"tft skärm med 25ms, så jag bara undrar??

Jag kommer att kunna köra på din pappas dator utan problem.

Visst blir det lite utsträckt men jag stör mig i alla fall inte på det. Men det kanske du gör. I vilket fall så är det omöjligt att veta innan du själv har testat.
Och i och med att det verkar som om skärmen är bestämd så kan du inte göra något annat än att vänta (om du inte testar hos nån annan vill säga)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag tror inte DVI ger ut mer än 60Hz "whatsoever"

Okej... troligen därför jag inte märker någon skillnad. Men varför kan jag då välja 75Hz?

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag kommer att kunna köra på din pappas dator utan problem.

Visst blir det lite utsträckt men jag stör mig i alla fall inte på det. Men det kanske du gör. I vilket fall så är det omöjligt att veta innan du själv har testat.
Och i och med att det verkar som om skärmen är bestämd så kan du inte göra något annat än att vänta (om du inte testar hos nån annan vill säga)

Jag är ganska kräsen när det gäller grafik i spel... Så jag hoppas på att det inte kommer se för jävligt ut.

Permalänk

Jag kan iallafall köra min TFT-skärm i 180Hz...inte för att det är någon skillnad på 60Hz och 180Hz men ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandelbaum
Jag kan iallafall köra min TFT-skärm i 180Hz...inte för att det är någon skillnad på 60Hz och 180Hz men ändå

Du vet att det inte spelar någon roll vad du väljer där sålänge du inte har ändrat max frekvensen för skärmen i "bildskärmar"?

Permalänk
Citat:

Du vet att det inte spelar någon roll vad du väljer där sålänge du inte har ändrat max frekvensen för skärmen i "bildskärmar"?

öhm.. hur menar du? Vad jag ville visa var att TFT-skärmar inte använder sig av en uppdateringsfrekvens på samma sätt som CRT-skärmar.

Permalänk
Medlem

echo: Har du kryssat ur "dölj lägen som inte kan bla bla" så kan du använda alla lägen som grafikkortet stödjer...

Jag har testat 200hz på min, och det är ingen skillnad mot 60

Men i bruksanvisningen står det att 75Hz är rekommenderat så det kör jag...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
echo: Har du kryssat ur "dölj lägen som inte kan bla bla" så kan du använda alla lägen som grafikkortet stödjer...

Jag har testat 200hz på min, och det är ingen skillnad mot 60

Men i bruksanvisningen står det att 75Hz är rekommenderat så det kör jag...

Ja, normalt kör jag 60Hz med DVI. Det blir däremot inte lätt att göra så med en CRT-skärm. Klickar man i 180Hz då blir det en fin "frequens out of range".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandelbaum
Ja, normalt kör jag 60Hz med DVI. Det blir däremot inte lätt att göra så med en CRT-skärm. Klickar man i 180Hz då blir det en fin "frequens out of range".

Ja, därför ska du bocka för "Dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa".
Testa att uppdatera frekvensen efter det

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

men...

det jag menar är att man måste gå in på fliken bildskärmar - trycka på den bildksärmen man vill ha och ändra maxfrekvensen som grafikkortet skickar till skärmen.

ATi är lite speciella med det där.

Det spelar ingen roll om du så väljer 100 Hz eller 3 miljoner Hz om maxfrekvensen för grafikkortet fortfarande är på 60 Hz så kommer grafikkortet bara att skicka 60 Hz.

Det är bara att kolla på skärmens inforuta.

Permalänk
Citat:

men...

det jag menar är att man måste gå in på fliken bildskärmar - trycka på den bildksärmen man vill ha och ändra maxfrekvensen som grafikkortet skickar till skärmen.

ATi är lite speciella med det där.

Det spelar ingen roll om du så väljer 100 Hz eller 3 miljoner Hz om maxfrekvensen för grafikkortet fortfarande är på 60 Hz så kommer grafikkortet bara att skicka 60 Hz.

Det är bara att kolla på skärmens inforuta.

Jaså, det visste jag inte... men sen är jag ju rättså trög med

Gott Nytt År iallafall!

Permalänk
Medlem

Vi har denna skärm på en arbetsdator och det är inget jag skulle rekommendera folk till som spelar så kallade snabba spel. Det går ju att spela cs på den och sånt men man märker att skärmen inte riktigt hinner med.

http://www.samtron.com/product/71s_spec.html

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge