Permalänk
Avstängd

Vattenkylning, nackdelar, fördelar.

Har fundrat på ett vattenkylnings system, mest för att få datorn tyst!

hur sköter man vattenkylningen?
behöver man byta ut vattnet ofta elelr fyller man bara på i tanken?
ska man ha i nåe kemikalier som renar?
är detta vattensystem bra?----->http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=883&session=5035471...

ger det stoor skillnad i temperatur? jag ligger på 55C fullload.
idlar på en 45-50C.

Ge mig så mkt tips ni kan!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

vattenkylning är väldigt lätt att sköta. de enda man kan behöva göra är fylla på vatten någon gång ibland.

i vattnet bör man ha någon kemikalie, typp watterwetter, går oxå bra med glykol.

vattnet behövs igentligen aldrig bytas ut om de inte blir väldigt grumligt men då har du antagligen för lite glykol lr dyl. i

tempen kommer du säkerligen att kunna sänka med 10-15 grader.

ang. de system du titta på...är inte att rekommendera, de är väldigt dålig prestanda.
Tycker du ska satsa på ett stabilare system för några hundra spänn mer...typ waterchill lr i liknande prisklass.

Permalänk

ja tycker han ska skippa vattenkylningen.. eftersom han inte kan utnyttja kylningskapaciteten max.. eftersom han förmodligen inte kan klocka sin cpu mer än 100mhz.. Men! han kan däremot få datorn knäpptyst. köra utan fläktar.

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Han har redan klockat den ~225 mhz. Gör säkert 200 till med lite flyt och vattenkylning.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

just nu kan jag bara komma på nackdelar. paja mitt moderkort igår. glömmde sätta på pumpen smälte lexanlocket på Maze3.

Edit: kan ha vart trycket oxå

Permalänk
Avstängd

aj aj aj, blir ju dyrt i längden om sånt händer ofta!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moby_Dick
vattenkylning är väldigt lätt att sköta. de enda man kan behöva göra är fylla på vatten någon gång ibland.

i vattnet bör man ha någon kemikalie, typp watterwetter, går oxå bra med glykol.

vattnet behövs igentligen aldrig bytas ut om de inte blir väldigt grumligt men då har du antagligen för lite glykol lr dyl. i

tempen kommer du säkerligen att kunna sänka med 10-15 grader.

ang. de system du titta på...är inte att rekommendera, de är väldigt dålig prestanda.
Tycker du ska satsa på ett stabilare system för några hundra spänn mer...typ waterchill lr i liknande prisklass.

Varför ska man ha glykol i? Det är väl ingen risk för att vattnet fryser menar jag

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Varför ska man ha glykol i? Det är väl ingen risk för att vattnet fryser menar jag

Det är för att det har algdödande egenskaper.
Annars får du ett grönt vattenkylningssystem ganska fort.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

annars kan man ju köra med avjoniserat vatten t.ex T-Vatten. Det finns att köpa i 4-liters dunk på vilken mack som helst för ca 40 spänn. Man ska däremot ta det förbannat försiktigt med glykol eller någon annan form av alkohol om man har ett waterchill system, plexiglaset i waterchill blocken tål inte alkohol. Det är iaf vad som står i manualen till systemet...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Medlem

jag kör Waterwetter i mitt waterchillsystem! Och mitt plexi i blocken klara det! Alltså tar inte skada! Ni kan se i signen vad jag har för datorsystem! Och jag idlade 45c med luft! nu liger jag på 36-38c. Och jag har kylning på Cpu, NB och Gpun!

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nTa
annars kan man ju köra med avjoniserat vatten t.ex T-Vatten. Det finns att köpa i 4-liters dunk på vilken mack som helst för ca 40 spänn. Man ska däremot ta det förbannat försiktigt med glykol eller någon annan form av alkohol om man har ett waterchill system, plexiglaset i waterchill blocken tål inte alkohol. Det är iaf vad som står i manualen till systemet...

jo men batterivatten är ju avjoniserat för de 1:a! för de andra så blir de tillslut joniserat(till viss del) pga. värmen och metallen i vattenblocken.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ska du köpa ett färdigt kit så bör du köpa detta:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=992&session=fffc8b8...

köp absolut inte koolance eller tt´s skräp lådor

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
just nu kan jag bara komma på nackdelar. paja mitt moderkort igår. glömmde sätta på pumpen smälte lexanlocket på Maze3.

Har man vattenkylning är ju ett 12 voltrelä till pumpen en självklarhet! Inte svårt alls att sätta in heller. köpte mitt på Micro för 20 spänn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde

Det behöver man inte få. Jag känner folk som kör med kranvatten utan att få alger. Batterivatten är dock att föredra. Tricket är att inte ge näring till vattnet. Så gör inte som jag och ha vatten i läsk flaskor.. jag fick alger trots waterwetter och jag hade ändå spolat flaskan med t-röd
Men ha i glykol eller ww för säkerhets skull!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Fördelar: Kan vara mycket tyst, kyler bättre än många luftkylningar på samma DB. Ser fränt ut på lan om du har UVfärg i vattnet

nackdelar: Tar plats, dyrt

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Har man inte relä så se åtminstone till att ha en grenkontakt med på och av knapp så att du inte kan sätta på datorn utan att köra igång pumpen först.

Älskar min vattenkylning, hyffsat tyst, bra tempraturer, ytterst lite underhåll.

Ska du köpa vattenkylningsgrejor så kika n på www.dangerden.com också. Du kan få grymmt bra prylar för ca 1500:- (RBX block, heatercore, pump, slang o.s.v.)

Permalänk
Medlem

Anledningen att det inte har växt alger i kranvattnet är att de tillsätter bakteriedödande, T.ex. Klor, medel innan de skickar ut vattnet i ledningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Fördelar: Kan vara mycket tyst, kyler bättre än många luftkylningar på samma DB. Ser fränt ut på lan om du har UVfärg i vattnet

nackdelar: Tar plats, dyrt

Vilka UV färger ska man köpa isåfall? och vars kan man få tag i dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde

ja men iof så är ju glykolen färgad..:)...skulle nog vilja tillägga att du slipper håriga slangar osv..:)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok

Varför inte koolance?
Hade tänkt köpa ett sånt paket då jag inte har plats i min nuvarande låda..

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk

Hur mycket glycol ska man ha i??
mitt börjar bli lite grönt:D

Visa signatur

♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Bionicstyles©2003
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok

Varför inte koolance....
jag har koolance kylning inget fel på det

Permalänk
Medlem

haha lönt att dra upp en gammal tråd för det?

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha en såndära Sugfisk i vattentanken eller nåt ist för glykol? Jag tänker lixom bara på miljön!!!!!

Permalänk

ska du ha paket:

waterchill MED antarctica blocket istället för det "gamla" waterchill.

sedermera så skulle jag rekommendera egetr bygge, då¨får du bättre pump och kylning för mindre pengar om du fixar en radiator från skroten.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii

Min dator stod på i flera timmar utan att pumpen var igång, farsan skulle bara fixa med en grej och startade itne pumpen, när jag rörde på musne och bilden laggade fram visade MBM 85grader och slet skrikandes ut kabeln

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."