Permalänk
Medlem

Ixus 400

Har som jag skrev i en tidigare tråd tänkt köpa en kamera och har mest tittat på Olympus mju 400 och Sony DSC-P92. När jag nu har tittat lite på testbilderna på www.cyberphoto.se tycker jag att det ser ut som att Ixus 400 tar bättre bilder än både Sony och Olympus.

Är det någon som har en Ixus som kan säga något om den?

Permalänk
Medlem

två bra siter är:
www.steves-digicams.com och www.dpreview.com

jag är väldigt nöjd med min IXUS 400, man får ett visst färgstick om man fotar när det är halvmörkt utan blixt, men det går ju enkelt att justera utan kvalitetsförsämring.

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Vad menas med färgstick...hur justerar du det?

Den kamera jag har nu har en tendens att göra bilderna lite "gryniga" och om man jämför Ixus 400, mju 400 och P92 så ser ixusen ut att få minst gryniga bilder.

Permalänk
Medlem

Det gryniga är brus som upptår när man fotar med ett högre iso-tal. På många kameror kan man sänka iso-talet men då får man längre slutartider som följd.

Permalänk
Medlem

färgstick kallar jag det när en färg tar överhanden i ett foto, dvs det blir tex gultonat. justeras enkelt efter det att man läst in bilden i datorn genom att justera tonhöjden i något redigeringsprogram.

brus är inget stort problem på nyare digitalkameror av bra kvalité då de allra flesta har justerbar ISO-känslighet, däremot gäller det att vara stadig på hand då den längre slutartiden gör fotograferingen känsligare för vibrationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Ixus 400 nu med 256Mb minne, får hoppas att jag blir nöjd med den.

Tack för era svar

Permalänk
Medlem

det kommer du garanterat att bli, jag velade flera veckor mellan olika kameror men har aldrig ångrat mitt val.

lycka till

Visa signatur

Permalänk

Håller med om att det är en mycket fin kamera. Synd att den e så dyr om man jämför andra kameror. Kvalitén och användar vänligheten är dock oslagbar

Permalänk
Medlem

Weistlynt. Kvalité kostar. fast jag har på känn att man får pynta lite extra för att det står Canon på den också
de ligger trots allt i spjutspetsen vad det gäller digitalfoto

Visa signatur