FreeBSD 5.2 eller 4.9 på en server?

Permalänk
Avstängd

FreeBSD 5.2 eller 4.9 på en server?

Jo, det är så att jag och en kompis ska sätta upp en server, och nu när 5.2 har släppts är jag lite osäker på vad jag ska välja.

Om jag minns rätt ser hårdvaran ut såhär:
2 * Pentium (vet inte om det är pentium I eller II) på 166MHz.
~512MB RAM.
18.2GB SCSI på 10 000rpm (kanske någon extra SCSI för backup, möjligtvis en bandstation)
Den kommer stå på en rätt långsam uppkoppling 3MBit/s ner och 1MBit/s upp.
Det den ska användas till är:
Apache (PHP och MySQL) (en privat sida med få besökare, mest träning)
FTP-server (det handlar om små filer som används sällan, så bandbredden är inga problem här)
DC-hubb (vi har förhoppningar om att den ska bli relativt stor, men i realiteten tror jag inte besökarantalet kommer överstiga 20)
IRC-server (runt 4 användare, det är en liten plojgrej som vi har på vårt servernätverk, det är nästan lika många servrar som användare)
Säkerheten och stabiliteten är ganska lågprioriterat då det inte kommer ligga något viktigt på den, det viktigaste är att den är snabb.

Så vad tror ni skulle passa bäst?
4.8 eller 5.2?

Permalänk
Medlem

Re: FreeBSD 5.2 eller 4.9 på en server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Säkerheten och stabiliteten är ganska lågprioriterat då det inte kommer ligga något viktigt på den, det viktigaste är att den är snabb.

Då det inte låter som nån definition på "produktionsburk" i mina öron, varför inte testa båda, och se vilken du blir mest nöjd med? Dock vet jag att SMP-stödet har ändrats en hel del i 5.x. Till det bättre antar/hoppas jag, och det borde ju ha blivit stabilt vid det här laget..

Permalänk

Re: FreeBSD 5.2 eller 4.9 på en server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om jag minns rätt ser hårdvaran ut såhär:
2 * Pentium (vet inte om det är pentium I eller II) på 166MHz.

Pentium II debuterade i 233 MHz, så det där rör sig om en original-Pentium, med eller utan MMX (166 och 200-modellerna fanns med både och, har jag för mig; 233 MHz-modellen fanns inte utan MMX)

Betänk (om du kör 4.9; vet inte hur 5.2 ser ut i denna aspekt) att du måste kompilera en egen kärna för att dra igång SMP. Det är dock piece of cake, och manualen på hemsidan hjälper dig förmodligen väl. Du kan dessutom i samband med detta skära bort en del onödigheter och minska kernel-bloat ifall det finns features du aldrig någonsin kommer använda; jag skar ner min kärna från 4,2 meg till 2,5, bara på att plocka bort en massa onödigt crap.
(tänk dock på att det finns en del saker man mkt väl kan behöva i rescue-situationer, om du monterar disken i en annan dator etc, så plocka inte bort FÖR mycket )

W

Permalänk
Medlem

om du ska börja pilla bort saker i kerneln läs som sagt på före.
personligen körde jag trail and error metoden i början(har dagliga backups, så det gör inget om/när det pajjar) och tro mig, det pajjar
ganska kul, men helt korkat. har börjat läsa nu, då går det bättre..

btw, är det bara jag som följer råden att köra stable på production server..
Om jag skulle exprimentera JÄTTEMKT så sure, 5.2, men jag räknar mig som
production pga ftp'n som ligger uppe (när jag inte har kernelknasat sönder den stackarn), plus att jag inte gör nått annat på den burken..

Visa signatur

no signature.

Permalänk

Om du vill slippa otrevliga överasskningar, helt klart 4.9.

Citat:

btw, är det bara jag som följer råden att köra stable på production server..

-STABLE? Rådet är att följa -RELEASE.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

-STABLE? Rådet är att följa -RELEASE.

tackar.

Visa signatur

no signature.