Permalänk

Värt att lära sig Linux?

Jag har länge hört på alla goda rykten om linux och har även läst på lite om det. Men har aldrig testat det själv. Förra veckan så började vi äntligen med Linux-kursen i skolan. Nu har vi kommit så långt att det är installerat:) Jag gillar själva kännslan i det, men har inte lärt mig hitta riktigt i det än.

Så nu till saken. Tycker ni som använder Linux att detta är något att verkligen gå in på och lära sig? Vi hinner tyvärr bara med denna första halvårskursen innan skolan är slut, så jag funtar på om man ska ta åt sig så mycket som möjligt av den tiden och sedan fortsätta använda det hemma? Är det tex en bra merit att kunna det när man sedan söker jobb?

Tack på förhand:)

Kan tillägga också att jag har gått Ciscos utbildning i 2 år nu och är redan utbildad pc- och nätverks-tekniker:) Ska även hålla på med kommunikation i lumpen i ett år efteråt också, så jag kommer säkerligen hålla på med datorer en del i framtiden och vill då kunna så mycket som möjligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig lära sig för mycket!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Det behöver inte nödvändigtvis vara någon Linux du lär dig. En UNIX går också bra.

Men i jämförelse med Solaris och *BSD tycker jag att Linux är lättare, så det är Linux jag kör.

Någon gång kommer du ha nytta av det. Förhoppningsvis mer och mer.

Permalänk
Medlem

Att kunna saker är väl aldrig fel, speciellt om du tycker det är kul.

Vad gäller arbetsmarknad så är det väl lite si och så. Om du ska jobba som nätverkstekniker så är chansen stor att du kommer att åka på att drifta Linuxmaskiner. Dessutom är man väl ingen riktig "stolt datanörd" om man inte kan, åtminstone lite, Linux

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Nej, det är sant:) Men det är mycket att lära sig inom Linux för att veta vad man gör och varför. Sådant tar tid att lära sig. Den tiden skulle jag kunna lägga ut på att lära mig något vettigare om det visar sig att Linux inte är så "inne" idag. Fast jag vet att det används mycket, men tänkte kolla upp det endå:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kami
Det behöver inte nödvändigtvis vara någon Linux du lär dig. En UNIX går också bra.

Men i jämförelse med Solaris och *BSD tycker jag att Linux är lättare, så det är Linux jag kör.

Någon gång kommer du ha nytta av det. Förhoppningsvis mer och mer.

Ja, UNIX ska vi förhoppningsvis ta en titt på innan sista terminen är slut också. Det kan jag inget om alls, men Linux är väl byggt på det? Tror att jag har läst det någinstans, rätta mig om jag har fel:) UNIX används tydligen en del idag fortförande i mer eller mindre avancerade servrar och styrning av maskiner etc. Hur skiljer man UNIX och Linux åt? Men får väl se om det blir aktuellt senare också:)

[QUOTE]Att kunna saker är väl aldrig fel, speciellt om du tycker det är kul.

Vad gäller arbetsmarknad så är det väl lite si och så. Om du ska jobba som nätverkstekniker så är chansen stor att du kommer att åka på att drifta Linuxmaskiner. Dessutom är man väl ingen riktig "stolt datanörd" om man inte kan, åtminstone lite, Linux:)

[/QUOTE]

Ja, kul och intressant är det mesta på detta området:) Hehe, jo precis. Linux är ju ett måste att ha lite kunskaper av, men det kommer jag få under denna kursen. Frågan är om jag ska fortsätta och fördjupa mig mer i det efteråt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har just också börjat med linux , på egen tid dock. Jag har upplävt det som mycket snabbare, stabilare och mer pålitligt än windows. Sen är det ju skönt då det finns så massa program som redan är instalerade från start Vilken dist kör ni me i skolan? röd hatt? kör mandrake, testat lite olika men har kommit fram till att mandrake är bäst i början om man inte kan så hiskeligt mycket Så kör på, alltid roligt att lära sig nya saker

mvh,
kim

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

Re: Värt att lära sig Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Kan tillägga också att jag har gått Ciscos utbildning i 2 år nu och är redan utbildad pc- och nätverks-tekniker:) Ska även hålla på med kommunikation i lumpen i ett år efteråt också, så jag kommer säkerligen hålla på med datorer en del i framtiden och vill då kunna så mycket som möjligt.

Där tyckte jag det dök upp en väldigt stark anledning att lära sig mer om linux/unix. de flesta linuxdistar och BSDvarianter är ypperliga nätverksOS. Att syssla med nätverk i windows är för mig en förvirrande plåga, medan det i linux/bsd är en fröjd!

Det os jag hittills fastnat mest för under mitt testande är OpenBSD. Mest är det nog för att man får en känsla av att allt är så klokt strukturerat, välordnat och framför allt väldokumenterat.

Om du ska syssla mycket med nätverk/servrar osv i framtiden är det _mycket_ väl investerad tid att lära sig linux/bsd.

edit: blev lite nyfiken på vad är det ni håller på med i kursen du läser. på vilken nivå är det? vilka os/verktyg använder ni?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyre
Jag har just också börjat med linux , på egen tid dock. Jag har upplävt det som mycket snabbare, stabilare och mer pålitligt än windows. Sen är det ju skönt då det finns så massa program som redan är instalerade från start Vilken dist kör ni me i skolan? röd hatt? kör mandrake, testat lite olika men har kommit fram till att mandrake är bäst i början om man inte kan så hiskeligt mycket Så kör på, alltid roligt att lära sig nya saker

mvh,
kim

Vi kör Röda hatten 7.3 om jag kommer ihåg rätt:) Ja, det är väldigt skön att det finns så mycket man kan installera redan från OS-skivorna. Även att man får välja precis vad man vill ha också. En aning seg installation bara:) Jag får väl börja med Redhat eftersom vi kör det i skolan, sen ska jag naturligtvis prova mig fram bland dom olika distarna också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _3fps

Där tyckte jag det dök upp en väldigt stark anledning att lära sig mer om linux/unix. de flesta linuxdistar och BSDvarianter är ypperliga nätverksOS. Att syssla med nätverk i windows är för mig en förvirrande plåga, medan det i linux/bsd är en fröjd!

Det os jag hittills fastnat mest för under mitt testande är OpenBSD. Mest är det nog för att man får en känsla av att allt är så klokt strukturerat, välordnat och framför allt väldokumenterat.

Om du ska syssla mycket med nätverk/servrar osv i framtiden är det _mycket_ väl investerad tid att lära sig linux/bsd.

edit: blev lite nyfiken på vad är det ni håller på med i kursen du läser. på vilken nivå är det? vilka os/verktyg använder ni?

Mitt gymnasie program är sponsrat av Cisco, eller hur man ska säga. Dom erbjuder 4 termins-kurser för nätverks-tekniker och 2 för PC-tekniker. Allt är på engelska och man får tillgång till deras kursmaterial på deras hemsida. Våra kursprov görs också på deras hemsida. Det är mest basic i början då, så man får lära sig allt från grunden.

Varje kurs i nätverk är uppdelad i 2 delar; Labb och teori. Under teorin så lär läser vi och har genomgångar.
På labben så får vi lära oss att konfigurera Cisco routrar och switchar genom små nätverk som vi lägger upp. Nivån där är nu på slutet rätt så avancerad, iaf för oss gymnasie elever:) Vi lär oss configurationer och uträkningar för subnetting och sådant för OSPF, EIGRP, RIP v1/v2 etc. Allt ska sedan konfigureras i routrarna och switcharna. Vi har tom fått lära oss göra egna nätverkskablar:)

PC-tekniker delen är inte lika avanserad. Då vi bara har 2 termins-kurser i det så hinner vi inte komma in på dom riktiga grejorna:) Första kursen hade vi mest lära om hårdvara, windows 98/2k/XP, drivrutiner, POST, DOS, och hur man bygger ihop datorer. Denna kursen är det Linux vi ska lära oss. Vet inte om hela kursen är om det. Men jag kan kolla upp det där om du vill:)

Certifikat får vi tyvärr inte. Då får vi göra prov hos Cisco inne i stan för runt 1500:-. Skolan betalar iaf det om man får över VG i betyg:) Så jag har några på gång.

Dessa kurser kan tas hos Cisco också har jag för mig. Fast då kostar det ju en slant såklart. Är du intresserad så kan jag fixa en länk med mer info i veckan:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mja skaffa cisco-cerifikat och grejer kanske inte är nån prioritet just nu. var mest nyfiken på vad det är för program, lät ju intressant det där. tråkigt att det inte fanns när jag skulle välja gymnasieutbildning

i vilket fall, om du kan mycket om nätverk och är van vid konfigurering av routrar osv tror jag du kommer tycka det är en fröjd att arbeta med ett OS byggt från grunden för att användas i nätverksmiljö. Ifall du under kursen skulle finna redhat är snårigt, bloatat och ostrukturerat, låt det inte avskräcka dig. Finns mycket annat att välja på.

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Citat:

Så nu till saken. Tycker ni som använder Linux att detta är något att verkligen gå in på och lära sig?

Japp, det tycker jag.

Citat:

Är det tex en bra merit att kunna det när man sedan söker jobb?

Beror ju naturligtvis på vad du jobbar med. Och var.

Linux är på stark frammars inom större företag i Sverige nu, skulle jag vilja påstå (IBM, HP och SUN har alla hoppat på Linux-tåget). Och det lär sprida sig till de mindre företagen så småningom (min gissning). Så jag tycker att det är en bra merit, ja.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Linux är på stark frammars inom större företag i Sverige nu, skulle jag vilja påstå (IBM, HP och SUN har alla hoppat på Linux-tåget). Och det lär sprida sig till de mindre företagen så småningom (min gissning). Så jag tycker att det är en bra merit, ja.

Novell är ännu en stor aktör som har givit sig in i matchen på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

mvh,
kim

Lite off-topic:
Visst är Red Hat & Mandrake bra för nybörjare, men själv så tycker jag att man ska börja med Slackware. Visst är det lite svårare att lära sig i början men har man bara lite dator vana så är det itne alls svårt, kan påpeka att jag började med linux för nån månad sen och börjde direct med slacket 9. Jag lärde mig linux mycket snabbare än jag skulle tro, så specielt svårt är ju linux inte

men Mr. Bravo jag tycker att du absolut ska ta din tid att lära dig lite linux, för med den utbildningen som du får så är det ju inte helt fel att veta endel om linux.

Permalänk
Medlem

När M$ fallit på eget grepp med Palladium och annat trams kommer det vara bra att kunna Linux, även om framtidens distributioner förhoppningsvis är mer "user friendly" än idag.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

jag började oxå med slackware 9.0... i somras nån gång... nu kör jag 9.1 och kernel 2.6.1

tycker jag har lärt mig en del iaf hehe..

Permalänk
Medlem

Heh, Bravo. Jag har läst Ciscos kurs jag med. Läste alla fyra terminerna på två terminer. Har du tänkt på att när man är vanlig användare både på Cisco IOS och i Linux så är prompten $, och när man är "enabled" / super user(root) så har man # som prompt. Kunde man inte koplettera kommandona på routrarna med hjälp av TAB åxå? Minns fan inte...

I början när man kör Linux så kan det kännas frustrerande när man inte fattar ett piss och det kånglar för att man gjort nått fel. Då i början var jag på väg att ge upp. Men när man sen börjar förstå så är det bara kul.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag läser också Cisco :D..
Inne på andra året nu..

Visa signatur

System: - P4 @ 3,2GHz - ATI Radeon X300 @ 400/240 - 512Mb DDR-ram

Permalänk
Medlem

Linux i all ära. Något jag skulle vilja titta närmare på så är det OpenVMS. Det har jag hört mycket bra om. Skall tydligen ha lägre TCO än vad Linux har. Fast det kanske beror på vad man skall göra. Sedan tycker jag linux saknar en hel del finish och behöver kanske putsas lite bättre. Sedan står jag fast vid att Linux är till för servrar och inte har så mycket på Desktop marknaden att göra än.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Sedan står jag fast vid att Linux är till för servrar och inte har så mycket på Desktop marknaden att göra än.

Beror på. Om din definition av en desktop är en maskin med MS Office, IE och andra Windows-specifika program så har du helt rätt.

Om man däremot med "desktop" menar en arbetsstation där man kan få saker gjorda, och man inte bryr sig om det sker i program från MS, Adobe m.fl. Då håller jag inte riktigt med dig. Där är Linux ett alternativ idag anser jag. I första hand på företag (där bristen på spel inte spelar någon roll).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Beror på. Om din definition av en desktop är en maskin med MS Office, IE och andra Windows-specifika program så har du helt rätt.

Om man däremot med "desktop" menar en arbetsstation där man kan få saker gjorda, och man inte bryr sig om det sker i program från MS, Adobe m.fl. Då håller jag inte riktigt med dig. Där är Linux ett alternativ idag anser jag. I första hand på företag (där bristen på spel inte spelar någon roll).

Definera isf "saker gjorda"!

Lycka till att dela dokument med företagspartners.

Permalänk

OO klarar MS Office filer, se kanske det inte är det finaste officepaket man använt.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Lite off-topic:
Visst är Red Hat & Mandrake bra för nybörjare, men själv så tycker jag att man ska börja med Slackware. Visst är det lite svårare att lära sig i början men har man bara lite dator vana så är det itne alls svårt, kan påpeka att jag började med linux för nån månad sen och börjde direct med slacket 9. Jag lärde mig linux mycket snabbare än jag skulle tro, så specielt svårt är ju linux inte

men Mr. Bravo jag tycker att du absolut ska ta din tid att lära dig lite linux, för med den utbildningen som du får så är det ju inte helt fel att veta endel om linux.

Ja visst är det det jag har testat slack, det var det första jag gorde, men det tyckete inte om min laptop, den vill bara köra i 800*600 på upplösningen, så jag körde in mandrake o då funkade d i 1024*768. Tänkte byta till slack på servern som är lite bättre o snabbare, men röd hatt och mandrake är definitift nybörjar distarna

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

Christian, det är väl inge problem. Man kan spara i .doc format i OpenOffice t.ex. Funkar fint för mig i alla fall. Man brukar oftast kunna spara i .rtf i de flesta "skrivprogram", vilket är ett format nästan alla klarar att öppna.

Så du behöver inte oroa dig för det.

Edit: Fedora och Xandros desktop ska väl vara nybörjarvänliga åxå?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig använda ett linuxssystem så räcker inte en kurs på skolan. Jag har läst flera linux/unixkurser på gymnasiet och en på högskolenivå och dessutom använt det för att programmera en del i. Men när jag installerade det hemma och började använda det dagligen så märkte jag snabbt hur lite jag egentligen kunde. Mitt råd är att installera det hemma, få det att fungera med all hårdvara i din dator och använd det så mycket som möjligt. Det enda som egentligen blir ett problem i linux är att spela spel. När jag installerade det hemma (behövde det till lite skolarbete) så tänkte jag att jag skulle ge det en chans men trodde att jag skulle få starta upp windows nästan dagligen. Nu är det över två månader sedan och jag har startat upp windows mindre än 5 gånger på den tiden, och då har det oftast varit för att jag måste ändra i någon fil som låg på en ntfs partition.

Citat:

mvh,
kim

Det där är ju inte riktigt sannt iofs, att det är en massa program installerade från start. Installerar du till exempel debian så finns knappt några program alls installerade. Med andra ord så beror det på disten. Jag tycker iofs om att det inte är något installerat, då får man välja precis vad man vill ha själv och slipper en massa skräp man aldrig använder.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Citat:

Definera isf "saker gjorda"!

Göra det man behöver få gjort.

Citat:

Lycka till att dela dokument med företagspartners.

Finns många alternativ till Word om man vill dela dokument. Och om det kniper går det t.o.m. att köra Word i Linux.

Permalänk
Citat:

Hur skiljer man UNIX och Linux åt?

UNIX är certifierade, dvs de har betalat en slant, dessutom måste de följa vissa fördefinierade standarder. *BSD/Linux däremot har inte betalat någonting, och får därför inte använda ordet UNIX i samband med deras egen produkt, även om dess uppbyggnad följer samma standarder.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Värt att lära sig Linux?

Som andra sagt, man kan aldrig lära sig för mycket =).

Det enda jag har problem med i linux är spel, så jag spelar inte alls så mycket som jag gjorde när jag hade windows, vilket gjort att jag haft tid till annat =): typ lära mig linux eller programera.

Dedär med att Linux inte hör hemma på desktopmarknaden är ju helt och hållet fel..
Visst är det en smaksak, men vad är det som har med ett desktop man inte kan göra/ha i linux?
Finns både otroligt snabba wm och ruskigt snygga wm =), open office, xmms.
Med andra ord kan jag göra allt jag gjorde i windows, utan att spela vissa spel. Jag kan titta på tv, film, lyssna på musik, skriva uppsatser och sånt onödigt =), modelera i 3dprogram (maya etc) och rita i photoshop (med stöd för min wacom platta).

Varför säger folk att linux inte är redo för desktopmarknaden än? Det enda är att det kan i vissa fall vara svårt att fixa vissa saker, men det har inte direkt med saken att göra.

Citat:

Kan tillägga också att jag har gått Ciscos utbildning i 2 år nu och är redan utbildad pc- och nätverks-tekniker:) Ska även hålla på med kommunikation i lumpen i ett år efteråt också, så jag kommer säkerligen hålla på med datorer en del i framtiden och vill då kunna så mycket som möjligt. [/B]

OT: Var och som vad ska du göra lumpen?

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk

Oj, tack för alla svar:) Men ja det blir väl att gå in på Linux när nya disken kommer:)

Men en sak till kan jag passa på att fråga. Hur installerar ni era Linux och windows? Kör ni dual eller använder ni er av program? Fick nämligen ett visst "wmware" (tror jag det hette) av en polare för ett tag sedan som man ska kunna köra Linux genom windows istället. Jag har inte kollat så nära på det än, men tycker ni att jag ska använda mig av det programet eller ska jag köra Linux för sig i dual?

SPENEN: Jag ska ska bli Radiolänkman. Jag har inte läst på så mycket om vad vi kommer få göra riktigt än. Men jag har hört att det blir att sätta upp komunikationsprylar och liknande. Då lär vi nästan gå in på lite av det jag har lärt mig i Cisco nu under åren, med att fixa med kablar, uppkoppling, och kanske tom använda mindre datorer och apparater. Men jag kan ju iof ha helt fel, måste kolla upp det där:)

Det är iaf i S1 Enköping.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men en sak till kan jag passa på att fråga. Hur installerar ni era Linux och windows? Kör ni dual eller använder ni er av program? Fick nämligen ett visst "wmware" (tror jag det hette) av en polare för ett tag sedan som man ska kunna köra Linux genom windows istället. Jag har inte kollat så nära på det än, men tycker ni att jag ska använda mig av det programet eller ska jag köra Linux för sig i dual?

vmware är en x86-emulator. Det är alltså till för att köra Linux-applikationer under Windows (eller tvärtom). Om du är osäker på Linux kan du alltid använda den först, innan du gör en riktig installation.
Och jag tror nog inte han gav dig en vmware-kopia med laglig licens. De kostar $300+ styck

Själv så är jag väl mer en Linux-person, så jag kör ingen dualboot på min burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick nämligen ett visst "wmware" (tror jag det hette) av en polare för ett tag sedan som man ska kunna köra Linux genom windows istället. Jag har inte kollat så nära på det än, men tycker ni att jag ska använda mig av det programet eller ska jag köra Linux för sig i dual?

Jag har använt vmware till lite småsaker, t. ex. testa distriutioner, sätta ihop nån bantad dist osv, men om du ska 'prova linux' är det ingenting jag rekommenderar.
Det går ganska slött, och det är en del extra pillande.
Funkar för att laborera med, men inte mycket mer, enligt mig,

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Tänkte säga det samma, men man kan tillägga att det aldrig är fel att ha erfarenhet av flera OS när man senare i livet skall söka jobb.