Permalänk
Medlem

Räcker 300W eller behöver jag mer?

Jag har en 300W Nätagg i min burk och det är en "no-name" tror jag (det stod inte nån märke lr liknande på den).

Jag ska överklocka min CPU, minne och 3d-kort o allt som behöver klockas.

Räcker det med en 300W eller behöver jag en 420W lr liknande?

Jag har postat en liknande tråd innan, jag poster om detta för att jag ska nog beställa nya grejer om 2 dagar och jag måste bestämma mig och jag behöver råd/hjälp.

Ifall nätagget inte skulle räcka till vad skulle hända då?
Att datorn inte startar?

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Du behöver nog ett bättre om du tänkt klocka, ja... köp bara inte qtec Om du har råd så ska du köpa ett antec...

Permalänk
Medlem

Antec TruePower eller Enermax rekommenderar jag i så fall.

Här kan du se olika alternativ.
http://kylning.com/index.php?cPath=100

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Du klarar dig fint på 350W tror jag... Har själv (och polare) överklockat för fulla muggar på 300W, och det e med 3 HDs + krävande graffekort, 1 DVD-+R, USB prylar etc.

Jag ska själv köpa nytt PSU för mitt har pajjat, och jag kommer lätt att prioritera tysthet över pris nu Men ett bra 350W e säkert bättre än halvkeffa 400 -->

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka behövs nog minst 400w med fet Ampere, typ på kylning.com står väll allt!

Mitt Chieftech 340 & Aopen 350w slog i botten på en gång!

Permalänk
Inaktiv

Jag hör mycket prat om att man måste ha 400+ för överklockning, men jag vill återligen påpeka att jag aldring varit med om att ett problem uppstått i överklockning om man använder 300-350W PSU (av kvalitet! - då menar jag inte Q-Tec, Chieftech etc.)

Permalänk
Medlem

Precis som kenny_lex skriver. Det krävs inga monsternätaggregat för att överklocka.
Vad har ni fått det ifrån? Man klarar sig på ett 300w nätaggregat som inte är skit om man vill klocka.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir väldigt förvirrad, Jag har ju fått olika svar, en säger att det krävs en 420W med Fet ampere och en säger att det räcker med 300W...

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

hej .. det kommer säkert att fungera med 300W. Men ju mer saker du hänger på .. tex. 2st hårddiskar, cdbrännare , dvd etc etc.. så lastar det ner ditt nättaggregat.

Grundregeln är att ju starkare nätaggregat du köper desto stabilare överklockning kommer du att få. När du maxar en 300W nätdel så kan den börja att svaja i spänninger vilket medför konstiga häng i windows, eller att spel hänger sig när det kräver extra mycket kraft.

Så mitt råd är om du redan har en 300W så se om det fungerar till ditt behov, om det strular och hänger sig osv. köp nåt kraftigare .. tex. Enermax 431W, den är prisvärd och ger grymt stabil spänning till moderkortet.

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 1 HDD och 1 brännare och 1 floppy + 1 chassi fläkt.

Det är inte allt för mycket tycker jag, så har jag ganska mycket ström över nu eller???

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

hej.. då borde det inte vara några problem, men det kan bero på kvalitén på ditt nätaggregat.. man kan inte bara jämföra watt och watt.. ett enermax 300W nätaggregat kan vara mycket strömstarkare än ett 450W "noname" nätaggregat. Men i ditt fall skadar det inget att testa att överklocka, datorn går inte sönder ifall ditt nätaggregat inte pallar att leverera stabil spänning, det enda som händer är hängningar i windows osv.. (att tillägga är att datorn kan ju även hänga sig av många andra orsaker t.ex. CPU´n blir för varm eller att du har för dålig kylning.

A och O vid överklockning är ett stabilt nätaggregat och bra kylning.

Ju sämre prylar du har desto mindre skall du vänta dig.

Men testa på och lycka till !

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk

Tänk på volten till prollen om du inte har ett stabilt agg, ja har lyckats bränt 2 agg! pga detta!

Så om du vill va riktigt seriös! så räcker inte 300-350 watt till!
Specielt inte om du kör me 9700-9800 pro lr något liknande
Precis som någon påpekade så får du en bra mycket säkrare och stabilare oc m bra kvalite på agget
Jag kan inte öka volten mer en 1,85 v i 2,4ghz bara ett snäpp över så startar den om efter bara cirka 10 min i prime sänker jag till runt 2,3 kan jag ösa på 2 volt hur länge som helst!

Alltså så ligger det till för mig vet inte hur det är med er andra, Det är iaf mina erfarenheter, Antec är ett mycket bra alternativ!

Trevlig oc!

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft en hel del problem vid överklockning förut, och varje gång har det visat sig inte vara PSU trots många påståenden. Det har oftast varit problem med att minnen inte klarade hastighet, trasigt moderkort (L2 cache), trasiga minneskretsar, defekta CPUer, etc. Håller dock med de senare posterna, ska man köpa nytt PSU kan man kanske gå högre än 300--350, "just in case" - men tänk på att ta med ljudfaktorn om du vill ha en tyst dator.

Hoppas det går bra Men det gör det säkert!

Permalänk
Medlem

Nice, tack för hjälpen allihopa, jag har bestämt mig för att köpa mig ett Hiper 420W.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=984&session=dd17783...

Jag har läst två recesntioner och dom har jämnfört det med Enermax PSU. Det är samma fabrikat som på Enermax.
Och enligt recenstionerna så är det i princip lika bra som Enermax 420W.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra

Permalänk
Medlem

i mitt fall körde jag med ett Chieftec 360W nätagg. Jag klarade utan problem att klocka min dator från 2.6 till 3.25Ghz utan problem. Men efter ett tags användande så startade datorn om, helt spontant. Inte SÅÅ kul. Köpte ett 431W agg från Enermax. Efter detta så har jag inga problem överhuvudtaget. Jag fick även ett tystare nätagg på köpet.

Min grundregel är, testa hur snabbt du kan klocka datorn innan den kajkar ur, sen sänker du något eller nåra steg, då är du garanterad en stabil överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jag hör mycket prat om att man måste ha 400+ för överklockning, men jag vill återligen påpeka att jag aldring varit med om att ett problem uppstått i överklockning om man använder 300-350W PSU (av kvalitet! - då menar jag inte Q-Tec, Chieftech etc.)

gör chieftech skitagg? hadde för mig att det var kvalitet...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

nja.. chieftec gör bra aggregat i förhållande till pengarna,
men i mitt fall har jag 4st hårddiskar och en hel del annat skoj, så i mitt fall var deras
nätaggregat inte strömstarkt nog.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

I förhållande till pengarna ja kanske, men när man säger kvalitetsagg e det ju inte direkt med på listan som Enermax, Zalman osv. Sen har jag ingen personlig erfarenhet av chieftech, men har hört att dom inte e så tysta heller? kan ha fel

Permalänk
Medlem

hej igen, nej de låter en hel del, samt en del knäpper mystiskt, men det är inget fel på dom.

Det är egentligen vanlig sund förnuft som gäller. Chieftecs aggregat är bättre än de flesta chassin där nätdel ingår.

Lite räkne exempel:

En Chieftec Låda med 360W nätagg kostar runt 1100kr.

Ett chieftec nätagg kostar runt 500kr.

Ett enermax 431W kostar runt 900kr.

Ett Q-tec 450W kostar runt 350kr.

Dvs. man får lite vad man betalar för...

Visa signatur