Permalänk
Medlem

Tyst hårddisk

ska köpa en ny hårddisk som måste vara tyst, har en skit samsung nu och den piper som fan.

Vilka diskar är tystast?

Tycker ni man ska satsa på en 5400rpm eller 7200rpm, blir det stor skillnad på prestandan och ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Seagates Barracuda serie är grymt tysta, är på 7200 rpm

Permalänk
Medlem

läste på FAQ val av hårddisk att seagates diskar blir väldigt varma, stämmer det eller, måste man isåfall ha extra kylning?

Permalänk
Medlem

du bör ju helst ha en eller 2 fläktar som drar igenom luft, och ja Seagates blir gärna varma.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen fläkt och disken ligger på ungefär 34-35 grader. Hårddisken är det enda som jag inte hör från min dator för tillfället. Grafikkortsfläkten låter mer än hårddisken.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

måste man verkligen sätta in extra fläktar? då kommer man ju få massa buller från dem istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

jag tycker samsung spin point 160gb 5400rpm e skit tyst!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Har en spinpoint 120 Gb 7200rpm den är oxå tyst

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

mailade precis till komplett.se och frågade om det skulle behövas någon extra kylning till Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB, de skrev att "Det ska inte behövas kylning till diskarna, jag använder själv en sådan utan
fläkt." Kan man lita på dem eller?, vill ju inte köpa en disk som riskerar att gå sönder om man inte sätter dit extra kylning

Permalänk
Medlem

om den går sönder efter att de sagt så så får de antingen ersätta dig eller pengarna tillbaka då de gett felaktig info som tydligen är så viktig att hddn kan gå sönder om man inte gör som man ska(extra fläkt).

Permalänk
Inaktiv

Kan inte tänka mig att Seagate släpper diskar som kräver extra/individuell kylning... Har man halvschyst flöde i lådan lär det duga fint! Kan inte heller tänka mig att det står nånstans i bruksanvisningen till dessa hårddiskar "Tänk på att du behöver köpa en ny fläkt och placera den över hårddisken för att den inte ska gå sönder"

Permalänk
Medlem

Ja asså - du kan ju köra bilen med dålig olja också eller köra CPU'n med dålig kylning. Det funkar ...

... men ....

om du kyler grejorna så håller de längre.

Kylning av diskar behöver inte vara särskilt avancerad, kostar 69:- och det är det väl värt om disken håller nåt år längre!

Har du under 37-45C i fullt arbete på disken så är det OK.

I vila/idle är 28-35C OK.

Permalänk
Medlem

jag har ett MSI K7T266 Pro2 moderkort och jag skulle vilja se hur stor hårddisk den klarar av, men jag kan inte hitta det i manualen, kan man se det på nått annat sätt?

Permalänk
Medlem

har 2 st barradudor som sitter nära varandra...har dessutom haft datorn på konstant i 2 år nu...inga problem

ni försöker bara hitta på ursäkter för att få skaffa fler fläktar och dutta...
skitsnack att de kräver kylning. smacka in massa hd:ar och sluta grina nu

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av packyard
läste på FAQ val av hårddisk att seagates diskar blir väldigt varma, stämmer det eller, måste man isåfall ha extra kylning?

Nej, de blir inge varmare än andra diskar som tex Hitachi och Maxtor. Kolla jämförelselistan på http://www.storagereview.com/ så kan du jämföra.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

På tal om tysta diskar.. Är Western Digitl skit eller är min hdd konstig?
Den låter bra mycket mer än min chassifläkt när den är på.
Det är faktiskt ett riktigt högt ljud.
Låter Weeeeeeeeeeeeeee... hela tiden

Ska det verkligen vara så?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
har 2 st barradudor som sitter nära varandra...har dessutom haft datorn på konstant i 2 år nu...inga problem

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Två stycken Cudor i min burk och dem snurrar så fint utan någon kylning. En disk ligger på botten av burken (har dämpmatta där). Har virat två stycken plastslangar runt om disken, så att den kommer några milimeter upp från dämpmattan. Inga som helt problem. Andra disken sitter i en NoVibes.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02

Du får gärna tro så, medan jag vet att mina hårddiskar är 20-25 grader lägre och svettas betydligt mindre

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

är det nån speciell modell av seagate barracuda som är extra tyst, eller håller alla modeller ungefär samma ludnivå? funderar på att köpa en

Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB
IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Permalänk
Medlem

alla är i stort sett lika tysta

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av packyard
jag har ett MSI K7T266 Pro2 moderkort och jag skulle vilja se hur stor hårddisk den klarar av, men jag kan inte hitta det i manualen, kan man se det på nått annat sätt?

Enligt senate bios ska upp till 160GB funka.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calvin
Enligt senate bios ska upp till 160GB funka.

vart har du läst det?

Permalänk
Medlem

Går nog bra att köra en eller 2 hårddiskar utan kylning men om man fyller ett helt rack så är det bra med en fläkt framför.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Satte in en Seagate till 1 cm över den gamla. Tempen ökade inte. Det gick inte att se någon ökning i DTemp. 160GB ligger på 33 och 80GB ligger på 34. Utan några som helst fläktar framför. Den enda fläkten jag har är en 120mm Papst (12V) på baksidan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Satsa på en seagate barracuda. Annars tycker jag min Western Digital är jävligt tyst faktiskt

Permalänk
Medlem

Seagates nya är inte nämnvärt tystare än de andra, köp Hitachi 7k250 så får du bäst prestanda och minimalt högre ljud.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har jämfört mina 7K250, 180GXP och 7200.7 och konstaterar att alla är lika tysta i vila men att 7200.7 smattrar lite hemtrevligt vid stress vilket inte de andra gör. Eftersom jag inte är särskilt känslig så bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Spinpoint P80 (120Gb, 8Mb), och kan inte höra den över mina 3 gummiupphängda fläktar på 5V. Knastrandet på snabbaste läget (disken har acoustic management) är inte hörbart när jag har datorn under skrivbordet.

Snabb och sval är den också!

Visa signatur

...