Permalänk
Medlem

TV-ut flimmer

Håller på att bli galen. Slog på tv-ut tidigare ikväll. Bilden var bra men däremot så var den avskuren i över och underkant. Jag förstod inte vad det kunde bero på och började felsöka i inställningarna. Testade nog att ändra varenda inställning men inget hjälpte. Testade sedan att dra ut och sätta i S-Video kontakten, köra utan scart konverter till tv:n med mera.

Till slut så upptäckte jag att felet dock inte låg där utan i att tv:n av nån anledning ställts om till "smart" istället för "wide" läge.

Så var det problemet löst. Bara det att nu var inte bilden bra längre, vilket den alltid varit tidigare. Dels flimrar den och det går även linjer med lätta färgskiftningar över bilden. Ändrade tillbaka alla inställningar till default men det hjälpte inte. Inte heller hjälpte det att dra ut den vanliga tv-sladden vilket tipsats om i andra trådar.

Någon som har nån idé om vad tusan som kan vara problemet ?

Permalänk
Medlem

har du en sony tv?

Visa signatur

Asus P48X-X P4 2.66 512 PC-2700 Hercules 9800 Pro

Permalänk

Vet inte hu kraftiga dina förgskiftningar är och hur mycket flimmer men för mig var det ett jordat eluttag som spökade. Satte av en slump in datorn och TV'n (Sony) i samma skarvdosa och flimmren försvann!!!

Visa signatur

/ AMD64 3000+ Whinchester, ABIT AV8, 2x256Mb Twinmos DDR PC3200, Radeon 9800Pro, Windows XP

Permalänk
Medlem

Japp, det är en Sony KV-32FX65E. Nåt som brukar hända med Sony ?

Gällande jordat uttag: Både datorn och tv:n är kopplade till ojordade uttag. Om jag inte mins fel till samma uttag men via olika grenuttag.

Testat att ominstallera alla drivisar nu, kollat att inget låg emot kortet i burken samt bytt S-video kabel. Inget resultat

Permalänk
Medlem

Testa att dra ut antennsladden till tv:n och se om det blir bättre. Försvinner problemet så måste du köpa (eller bygga) en antenntransformator, finns bl.a. på Ljudmakarn på drottninggatan.
"Ground Loop" kallas fenomenet...sök på nätet (eller här) så hittar du nog info...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

mm, att dra ut sladden har jag redan testat.

Om det är "Ground Loop", borde det inte hänt redan tidigare då isf ?

Uppdatering: Råkade gå in i Ati's hjälp och skulle ta den vägen till inställningarna för skärmen. Får då upp ett felmeddelande om att desk.cpl inte kan hittas. Efter lite googlande har jag förstått att det är programmet som körs när man ändrar inställning för skärmen. Går jag till inställningarna via den traditionella vägen så blir det dock inga problem. Vet inte om detta kan ha med saken att göra men...

Uppdatering #2: Testade att ställa om från Pal B till NTSC. Flimret försvann, dock svar-vit bild (doh). Testade även samtliga andra Pal-lägen men då med flimmer och taskig färg.

Permalänk
Medlem

hmm på min sony hade jag samma problem men det var bara för att det fanns 2 "lägen" på av kanalen en vanlig, och en s-video. och jag körde på den vanliga o då fick jag sámma problem som du men när jag kom på att det fanns ett s-video läge med så löste det sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oh well, fick bli att ta den enkla vägen ut. Nytt kort inköpt

Permalänk
Medlem

blivit bättre nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp, blev perfekt direkt med nya kortet. Så antingen så måste jag ha skadat tv-utgången eller nåt annat på kortet eller, mindre troligt, så måste nåt i drivisarna för kortet totalt slagit backut och dessutom lagrats någonstans.

Får försöka kränga på gamla kortet till nån som inte använder tv-ut

Stort tack till alla som försökt hjälpa till att hitta en lösning.