Permalänk

OpenBSD-uppgraderingsfråga

Tänkte uppgradera från min OpenBSD 3.4 burk från BASE till STABLE branch, men det är några saker jag undrar över...

Om man har installerade ports på en BASE version vars portsträd även är BASE (såklart) och ska upgradera till STABLE (både system och ports)... Måste man avinstallera sina "gamla" ports innan man uppgraderar hela systemet och installera de uppdaterade ports från STABLE ports-trädet när man har uppgraderat färdigt?

Eller kan man uppgradera sina installerade ports efteråt genom att installera över dem (alltså installera över BASE-ports med STABLE-ports) "gamla" via portssystemet. Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Re: OpenBSD-uppgraderingsfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster25
Eller kan man uppgradera sina installerade ports efteråt genom att installera över dem (alltså installera över BASE-ports med STABLE-ports) "gamla" via portssystemet. Nån som vet?

Det skiljer inte så mycket mellan OPENBSD_3_4_BASE och OPENBSD_3_4 (3.4-stable), så du kan lugnt kolla vilka ports som uppdaterats och uppgradera dessa i efterhand (ports/infrastructure/build/out-of-date är rätt smidigt för detta).

Permalänk

Re: OpenBSD-uppgraderingsfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _3fps
här finns nyttig info
http://www.openbsd.org/faq/upgrade-minifaq.html

Den hade jag läst innan men hade inte hittat mkt ang ports. Jag har iaf hämtat både src och ports från cvs och ska uppgradera. Förr har jag avinstallerat de få ports jag har och installerat om de sen. Men nu var jag lite lat vilket förklarar min ursprungliga fråga.

Tack för hjälpen.

EDIT:
Tänkte passa på att fråga följande:
Nu efter att jag kör 3.4 STABLE så undrar jag om det finns en någon sorts tumregel för hur ofta man ska hämta src via cvs dvs om det har kommit upppdateringar etc. Bör man uppdatera sin src träd via CVS jämt och ständigt eller bör man göra det när det släpps en ny patch som nkluderas i STABLE?

Nu blev frågan lite luddig, hoppas ni förstår va jag menar. Om inte så kan jag formulera om frågan