Muskampen 2025: Segraren korad!

Vanligt med död/hot/stuck pixel på digitalkamerafoton?

Permalänk
Medlem

Vanligt med död/hot/stuck pixel på digitalkamerafoton?

Jag köpte i veckan en Canon IXUS i-digitalkamera som jag varit överförtjust i tills jag nyss lade märke till en liten röd pixel på samma plats på alla foton jag tagit. Har spanat lite på nätet och sett att det tydligen kallas "hot" eller "stuck pixel". Jag talar alltså inte om en död pixel på TFT-displayen, utan på fotona vilket man märker när man fört över dem till datorn och spanar på dem i ett bildvisningsprogram.

Nu funderar jag på om det är lönt att reklamera kameran pga pixeln eller om detta är ett vanligt fenomen vid digitalkamerafotografering. Är det många av er som använt digitalkameror som råkat ut för döda pixlar? Och hur funkar det isf med reklamation? Visst kan jag höra med Netonnet där jag köpte kameran, men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag ringer dit. Har sökt här på forumet och hittat nån tråd om död pixel på TFT-displayen, men jag är mer nyfiken på hur vanligt det är på CCD:n.

Edit: Här är ett (beskuret 2272x1704) foto som innehåller den heta/döda pixeln. Den ligger i mitten i den svarta delen av tavelramen:

http://mnilsson.webhostme.com/images/red-pixel.jpg

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Har för mig att Canon har någon "död pixel-garanti"...
Kolla garantisedeln.

Permalänk
Medlem

klart det inte ska va en hot-pixel. Lämna tillbaks och kräv en ny eller pengarna. Troligen har du fortfarande öppetköp och kan då strunta i allt vad garanti heter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har diskuterats på fotosidan.se tror att det är så att man som kund måste aceptera ett visst antal döda pixlar. endast 1 räcker inte för att få en ny kamera.

Permalänk

Jag skulle lämnat tillbaka.

Permalänk
Medlem

Xitac: Ja, jag fick kameran förra måndagen, så öppet köp gäller än. Eftersom jag beställde den via nätet (Netonnet) är det dock ganska meckigt att byta ut kameran, så jag får se hur jag gör. Det vore smidigare om man kunde åtgärda felet hos ett Canon-service center, eller nåt.

dahlgren: Du menar alltså att detta även gäller döda CCD-pixlar och inte bara TFT-pixlar?

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Inaktiv

Nästan alla kameror har dåliga eller döda pixlar. Man kan hitta dessa genom att ställa in läng slutartid (och hög ISO om kameran klarar det) och sedan täcka för objektivet och ta en bild. Nu får man en svart bild där alla dåliga pixlar suns som färd skiftningar och döda pixlar nära på lyser.

Vet man vart döda pixlar finns så bode det lätt kunnas göras ett filter som fixar till detta till ritprogram, och det finns to.m kameror som har en liknande funktion inbyggd då dåda pixlar kan uppkomma efter en tids användning.

Men titta om Cannon har en garanti för döda pixlar och be då att få byta, för tillverkningen börjar bli så bra att man skall kunna ha en liknande garanti. Men dåliga pixlat finns på alla CCD just nu.

Permalänk
Medlem

kenny_lex: Men om det finns dåliga pixlar på alla CCD är det väl knappt lönt att byta? Risken finns ju att man får mer än en död pixel eller att det istället är TFT-skärmen som innehåller en död pixel.

Jag är visserligen ganska petig med sånt här, men jag funderar ändå på hur om jag ska reklamera kameran eller ej. Eftersom jag förminskar alla de foto jag laddar ner till datorn från 2272x1704 till 800x600 märks inte den döda pixeln på dessa foto. Pixeln syns alltså tydligast vid full fotoupplösning. Det jag istället oroar mig för är att pixeln kommer att märkas på de foto jag framkallar (från 2272x1704).

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag genast reklamerat kameran. Har aldrig haft någon trasig pixel på CCDn på någon kamera, då har jag haft 7st samtliga Canon, men i LCD skärmen och har fått dessa utbytta. Jag har nolltolerans när det gäller pixelfel på CCDn och skulle jag råka få en så kommer jag kräva att den byts.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasN
kenny_lex: Men om det finns dåliga pixlar på alla CCD är det väl knappt lönt att byta? Risken finns ju att man får mer än en död pixel eller att det istället är TFT-skärmen som innehåller en död pixel.

Jag är visserligen ganska petig med sånt här, men jag funderar ändå på hur om jag ska reklamera kameran eller ej. Eftersom jag förminskar alla de foto jag laddar ner till datorn från 2272x1704 till 800x600 märks inte den döda pixeln på dessa foto. Pixeln syns alltså tydligast vid full fotoupplösning. Det jag istället oroar mig för är att pixeln kommer att märkas på de foto jag framkallar (från 2272x1704).

Dåliga pixlar är inte det samma som döda pixlar. En dödpixel luser alltid i en och sanna särg medans en dålig pixel kanske inte ger rätt färgton eller blir för mörk eller för ljus. Dåliga pixlar kan bero på att man som mig råkade fotografera motljus när man skulle ta en bildserie. Jag brände nått och får nu alltid en ljuslila rand på alla bilder jag tar.

Men om du gör som jag sade och fotodraferar i ett kolsvart rum och sedan tittar på bilden får du se. Är det perfekt skall du få en jämnt svart bild, men det får man sällan, fissa punkter blir ljusare några ser gröna ut medans andra har rödaktig ton. Samma sak kan man ofta se om man fotograferar en jämn vit yta, pixlar som inte blir vita utan varierar i färg. Tar man flera bilder och saplar dessa på varandra så ser man snabbt vilka pixlar som alltig gör samma fel och det är dessa som kallas för dåliga pixlar.

Permalänk
Medlem

kenny_lex: Jag har tagit foto på svart bakgrund och det är en pixel (den jag nämnt ovan) som lyser. Har hittat ett program - Frame out - som på ett enkelt sätt identifierar dåliga pixlar och sedan tar bort dem, men utbytet av pixlar vid denna process är dock inte helt klockren.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är inte att ta ett kort på en svart bakgrund då kan det alltid bli lite färgade pixlar som kenny_lex säger. Slå av blixten istället och sätt handen för objektivet så det blir tätt och knäpp av. Då skall bilden bli helt svart.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Wizard: Den kassa pixeln jag talar om finns där oberoende om jag fotograferar mot svart eller annan bakgrund. Att jag tog mot svart bakgrund var bara för att se om det fanns fler skumma pixlar, men det verkar inte så. Blixten var för övrigt avstängd när jag tog det svarta fotot.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Re: Vanligt med död/hot/stuck pixel på digitalkamerafoton?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasN
Jag köpte i veckan en Canon IXUS i-digitalkamera som jag varit överförtjust i tills jag nyss lade märke till en liten röd pixel på samma plats på alla foton jag tagit. Har spanat lite på nätet och sett att det tydligen kallas "hot" eller "stuck pixel". Jag talar alltså inte om en död pixel på TFT-displayen, utan på fotona vilket man märker när man fört över dem till datorn och spanar på dem i ett bildvisningsprogram.

Nu funderar jag på om det är lönt att reklamera kameran pga pixeln eller om detta är ett vanligt fenomen vid digitalkamerafotografering. Är det många av er som använt digitalkameror som råkat ut för döda pixlar? Och hur funkar det isf med reklamation? Visst kan jag höra med Netonnet där jag köpte kameran, men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag ringer dit. Har sökt här på forumet och hittat nån tråd om död pixel på TFT-displayen, men jag är mer nyfiken på hur vanligt det är på CCD:n.

Edit: Här är ett (beskuret 2272x1704) foto som innehåller den heta/döda pixeln. Den ligger i mitten i den svarta delen av tavelramen:

http://mnilsson.webhostme.com/images/red-pixel.jpg

hm, ser ingen död pixel på bilden =/

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jeefy: Mycket konstigt. Det kanske beror på att du låter Internet Explorer förminska bilden så den passar din skärmyta, men å andra sidan är ju fotot inte så stort, så det verkar inte helt troligt. Prova att högerklicka och välja "Save picture as..." och öppna den i nåt bildbehandlingsprogram. Pricken finns ungefär mitt på fotot i sidled och lite längre upp än halva fotot på höjden.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har en Canon ixus i som är helt ny. Den har en pixel på skärmen som är konstant vit.
Det syns inget på fotona. Jag reklamerade till Canon och fick följande svar.

"
Incident # ******

Takk for din henvendelse til Canon helpdesk.

I din brukermanual som fulgte kameraet står det helt i starten "om
LCD skärmen". Canon garanterer at 99,9% av pixlene på LCD fungerer
(felprosent på 0,01%). LCD skärmen har 78000,- bildepunkter (pixler) på
100% dekning av LCD. Det vil si at LCD`en kan ha 7,8 antall pixler døde
og kameraet vil alikevel være innenfor spesifikasjoner.

Hvis ditt kamera har mindre enn 7,8 pixler döde så får du tyvärr ikke byttet
det til et nytt kamera eller få utfört en garantireparasjon.
Skulle ditt kamera ha mere enn 7,8 så får du kontakte Canon helpdesk igjen
slik at ditt kamera blir sendt inn og en tekniker får se på det.

Skulle du ha ytterligere spörsmål så er du velkommen til å kontakte Canon
helpdesk igjen.

Med vennlig hilsen
Canon
"

Vet inte varför det är på danska. Jag har köpt kameran från Dustin.

Permalänk
Medlem

Zollo: Det var tyvärr ett ganska väntat svar eftersom det är så pass vanligt med döda/lysande pixlar på TFT-displayer/skärmar att tillverkarna inte kan garantera en felfri display. Jag fick också en lysande (röd) pixel på min första utbyteskamera, vilket jag störde mig på i början, men när jag haft den några dagar så brydde jag mig inte mer. Iofs visste jag då att jag skulle få byta ut den (pga ännu en felaktig CCD-pixel) men huvudsaken är ju att det inte är några felaktiga pixlar på fotografierna.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Hehe, en vild gissning från min sida, men jag skulle tro att jag är den kräsnaste kunden på hela Sweclockers. Är det inget fel på det jag köper så sitter jag och letar väldigt noga ända tills jag hittar nåt att irritera mig på, och är det möjligt försöker jag byta eller få det fixat, även om jag bättrat mig lite senaste tiden (tror jag lol).

Trots det tror jag faktiskt inte jag skulle bry mig särskilt mycket om någon död pixel på displayen på en kamera, det har liksom ingen betydelse alls. En sån där död pixel på CCD'n skulle dock förstöra hela kameran för mig. Jag skulle sitta och detaljstudera varenda kort jag tagit och leta efter den, skulle jag inte få byta kameran skulle jag va helt förstörd.

Men vad snackar ni för skit förresten om öppet köp???
Stor chans att man får köpa en kamera och leka med en vecka och sedan lämna tillbaks.
Inte ens OnOff tillåter det, och jag har svårt att tänka mig någon butik överhuvudtaget som kör öppet köp på en kamera lol.
Hoppas inte Cyberphoto har det för då kan dom glömma att jag köper därifrån....jag vill ha en NY kamera, inte nån begagnad!

Och angående att någon här inne hade bränt sönder nånting i kameran, är det så att man måste passa sig när man fotar solnedgångar tex för att man kan bränna sönder optik eller CCD eller nåt?
Hade jag ingen aning om i så fall....borde ju fan stå feta varningstexter i alla manualer då, fast det kanske det gör, har inte direkt läst manualen till min gamla automatiska skräpkamera (som förresten har några döda pixlar tror jag, men den är så gammal också)

Permalänk
Medlem

Jag har en kamera som jag fått reparerad två gånger pga pixelfel på ccd:n.

Står det inget om pixelfel när dom säljer kameran så skall man anta att det inte finns några sådana. Finns pixelfel utan att man blivit upplyst om att det hör till så räknas det som ett fel på kameran. Har detta fel funnits sen köpet har man rätt enligt konsumentköplagen att reklamera kameran. Åtgärd blir i första hand att dom reparerar kameran, vägrar dom har du rätt att häva köpet.

kolla gärna vad som står i konsumentköplagen, står mycket intressant där
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/Jo15_files/ordbok.g...

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag har en kamera som jag fått reparerad två gånger pga pixelfel på ccd:n.

Står det inget om pixelfel när dom säljer kameran så skall man anta att det inte finns några sådana. Finns pixelfel utan att man blivit upplyst om att det hör till så räknas det som ett fel på kameran. Har detta fel funnits sen köpet har man rätt enligt konsumentköplagen att reklamera kameran. Åtgärd blir i första hand att dom reparerar kameran, vägrar dom har du rätt att häva köpet.

kolla gärna vad som står i konsumentköplagen, står mycket intressant där
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/Jo15_files/ordbok.g...

tänkte just säga det :D, konsumentköplagen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Cyberphoto skriver på sin hemsida:

"Pixelfel på färgskärmen räknas som fel om det är tre pixel eller fler som är felaktiga. Pixelfel på bildsensorn räknas alltid som fel."

Ska läsa vidare och försöka ta reda på om dom har öppet köp, men det kan jag aldrig tänka mig att dom har lol, eller ja, öppet köp är väl förresten när varan ej är uppackad, men det lät på någon ovan som det var vanligt att man kunde leka med kameran en vecka och sen skicka tillbaka den. Hoppas och tror inte man kan det från Cyberphoto...hoppas det står nåt om det iallafall.

Permalänk

Tillbaka med kameran, inte fan skall det vara döda pixlar på CCD:n!

Permalänk
Medlem

Den trasiga pixeln på min kamera lyser vit, mycket iriterande.
Dustin säger att dom inte kan hjälpa mig och hänvisar till Canon.

Permalänk
Medlem

Zollo: Du fortsätter prata om din display, vilket är en död pixel på LCD/TFT-displayen...MattiasN snackar om en död pixelsensor på sin CCD inuti kameran..

MattiasN: Det är inte acceptabelt, snacka med dom, den där ska du kunna byta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Zollo: Du fortsätter prata om din display, vilket är en död pixel på LCD/TFT-displayen...MattiasN snackar om en död pixelsensor på sin CCD inuti kameran..

MattiasN: Det är inte acceptabelt, snacka med dom, den där ska du kunna byta

Jag förstår.
Ska jag acceptera den döda pixeln på LCD/TFT-displayen eller ska jag fortsätta bråka med Dustin/Canon.

Permalänk
Medlem

Du ska acceptera din döda pixel på LCD/TFT-displayen...

Men MattiasN, som skapade tråden, skall inte acceptera sin döda pixel på sin CCD-sensor

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg: Jag accepterade inte min döda pixel utan kontaktade Canon som gick med på en DOA (Dead on arrival) och skickade retursedel för byte av kamera. Även min andra IXUSi-kamera var tyvärr drabbad av en lysande CCD-pixel, så även den fick jag returnera. Min tredje kamera verkar emellertid felfri.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Oj jäklar, är det så vanligt....eller hade du kanske bara maximal otur
Men som jag citerade tidigare från Cyberphotos regler, död pixel på CCD är tydligen ingenting man ska acceptera.
På displayen verkar det dock va en annan sak och det förstår jag för en eller två dåliga pixlar där gör ju inte så mycket egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag har en röd prick på alla bilder jag tar med min SE T630! Irriterande!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på det gamla knepet "kunden har alltid rätt", dvs. att om det är den minsta lilla skavank på varan så byter man den till en ny. Har man då tur i vissa fall så får man en nyare modell av den.

Gå och byt, säg som det är. Jag gillar inte kameror som inte fungerar som de ska.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD