Permalänk
Medlem

***Kapad dator***

Hej

Någon har gjort livet surt för mig. Jag lät min dotter läsa sin post och surfa lite. Under tiden fick han komma in, hon släppte in hackaren. Nu är min dator näst intill oanvändbar. Jag har hans IP nummer kan någon hjälpa mig att ta reda på vem det är jag tycker det är sjukt att använda sin kunskap på detta sett.

Nätadres 00E018F8CA47
IP 169.254.217.173

Kan någon hjälpa mig jag är mycket tacksam

Mvh/ljon

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk
Hedersmedlem

ehm, vad hände egentligen? hur blev du hackad och var fick du ip:t ifrån?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Är inte det där en privat ipnummerserie?

Sen är benämningen hackade tvetydig. Originalbeskrivningen på hacker är en person som är datorkunnig och spenderar mycket tid framför datorn och INTE någon som bryter sig in i andras datorsystem.

Men det verkar dom om du fick in virus från någon mailbilaga som din dotter glatt klickade på. Antivirus och brandvägg kanske vore på sin plats?
Det är idag lika själklart som lås på dörren, iavsett om man tycker att det inte ska behövas.

Permalänk
Medlem

IPet är ditt nätverkskorts?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljon
Jag har brandvägg, och antivirus men hon har släppt in honom, via efterfråga. Hon visste inte vad det var för någonting, och har inte frågat tyvär. Han kom in som "administratör" och är på Kontrollpanelen.

Ganska så otrevligt kan jag säga. Någon som har råkat ut för samma Pirat?

VAD är det som är på kontrollpanelen? är det någon som styr din muspekare eller finns det något objekt där som inte brukar vara där eller vad? beskriv exakt vad du ser bara.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Inaktiv

Först:
Hahahahahahahahahahaha

Nu nått mera konstruktivt.
Vad exakt är det som har hänt? Hur menar du att han är i kontrollpanelen? Ser du administratör där bland användare eller?
Det där ip-numret får man väl när man har på automatisk ip-adress och windows sätter en ipadress till datorn?
Dvs din egen dator har "hackat" dig?

Permalänk
Medlem

haha lol verkar som en farlig jävel

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

dra ur sladden till ADSL-modemet kanske?
Om hårddisken jobbar hela tiden är det ju inte omöjligt att någon laddar ner filer från den...

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljon
Ja, det är inte så kul när man själv råkar ut för det. Tidigare hade jag kul med när jag hörde liknande fall.
Jo program har försvunnit, dom var i papperskogen, sen var korgen full med filer typ 1500 som jag skyddat med min egen antivirusprogram. Kämpat som f...n för att få bort dom.
Ikoner forsvann, Photoshop saknade en dll fil och startade inte, samma med excel.

Jag glömde det finns lite mer. Floppy-n gick som en traktor i några minuter. HD-n går som en klocka tickar hela tiden är igång. Det genererar någonting vet inte vad. Sölar ner trafiken helt otroligt på IT.

Jag har Glokalnet ADSL. Här är några som ville komma in.

h240n3fls23o1057.bredband.comhem.se (81.226.202.240)
h245n2fls309o1101.telia.com (81.226.193.245)

Du kan ju börja med att koppla ned/koppla loss modemet/dra ur nätverkskabeln ur datorn/någonting så att hackaren inte kan nå dig.

När du gjort det bör du städa upp systemet med dina verktyg, antivirusprogrammet t.ex.
Sen kan du kolla loggen för din brandvägg och se vilka som varit på besök hos din dator.
Kör du XP bör du kunna köra återställningsverktyget som ligger i Startmenyn någonstans (kör inte XP själv).

Sakta men säkert kan du koppla upp dig mot internet och göra detta:
- Maila telia och rapportera hackarens ip-nummer.
- Ladda ner nya uppdateringar till dina nätsäkerhetsprogram (brandvägg, antivirus m.m.)
- Lära dottern din att inte öppna okända mail.

Permalänk
Medlem

Det där är ett windows-ipnummer ju. Du måste ha fått tag i fel.
Det nummret hittar windows på själv när de inte finns någon DHCP(server som spottar ut IP-adresser) att tillgå.

Alltså är det inte en IP-adress från någon på internet. Har du ett nätverk hemma?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

169.254.x.x är en så kallad APIPA nummerserie. Alltså en ip-adress datorn själv tilldelat sig om den inte fått kontakt med en dhcp-server.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Inaktiv

Ett enkelt säkerhets tips är att döpa om "adriministrator" till nått annat som inte är lika uppenbart, detta ger då en cracker mer arbete.

Andra är att inte ha administrator rättigheter på de konton man lånar ut, istället gör man gäst konton.

Man skaffar ny mail läsare som exempelvis FreeAgent och på så sätt minskar man risken för e-mail virus som autostartar.

Så skyll inte på din dotter när felet är ditt och har du en bravdvägg kann du hindra vissa IP-adresser från att ha tillgång till din dator. Så är det en hacker är det bara att blokera.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag att de tär ganska otroligt att ens dator blir hackad. Om man tänker sig hur många miljoner datorer det finns i världen är riksen otroligt liten att just DU bir utsatt för en hacker om du bara surfar osv. dock är det en helt annan grej om du tex. en webserver. Vad skulle han ha fått just ditt ip-nummer ifrån? Och varför valde han just det? Vad har ahn för nytta av at hacka din persondator?
Jag har flera gånger trott att jag blivit hackad, men aldrig bekräftat den. Till störtsa sanorlikhet har jag inte blivit det.

I say virus.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

har du Remote Desktop (Fjärrskrivbord/Fjärrhjälp) aktiverat?

Knäpp av det isåfall..Högerklicka på Den här datorn, ta egenskaper, fjärranvändning och klicka bort de två rutorna..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Ärligt talat tror jag att de tär ganska otroligt att ens dator blir hackad. Om man tänker sig hur många miljoner datorer det finns i världen är riksen otroligt liten att just DU bir utsatt för en hacker om du bara surfar osv. dock är det en helt annan grej om du tex. en webserver. Vad skulle han ha fått just ditt ip-nummer ifrån? Och varför valde han just det? Vad har ahn för nytta av at hacka din persondator?
Jag har flera gånger trott att jag blivit hackad, men aldrig bekräftat den. Till störtsa sanorlikhet har jag inte blivit det.

I say virus.

Schansen är väl ganska stor eftersom det dygnet runt går massa virus som scannar en massa ipnummer för att sprida sig vidare och sen när det lyckas så meddelar den virusprogrammeraren på nått sätt (mail,irc,whatever) för att han sen ska kunna logga in på datorn och använda den till det han vill. Ex. skicka spam, tunnla sig vidare till andra system och hacka dom.

Så det är sällan nån tänker att "Nu ska vi hacka Börjes dator i Sveg." utan det är mer "Oj, nån dator i sveg har infekterats av vårt virus så nu har vi fri tillgång till den".

Permalänk
Avstängd

Det bästa tipset är att vid den nädvändiga ominstallationen REDERA samtliga partitioner (Då blir man av med ALLA ev. smittade filer) samt installera ett operativsystem med inbyggd säkerhet (typ: Win2K eller XP-Pro & framförallt AKTIVERA säkerheten!!) samtidigt som du skapar nya rena partitioner..

Skall du installera W2K Pro så kan du gratis ladda ner en komplett installationsanvisning (med konfigureringsfiler) som ger dej HÖG SÄKERHET
(så länge du följer anvisningen att logga in som användare & bara loggar in som admin för att installera program etc..)

Då slipper du denna typ av händelser...

Permalänk
Medlem

Jag säger som dom andra. Har du inte så många viktiga filer på datorn kan du ju göra en backup på dom filerna sen formatera. det blir mycket enklare så

Permalänk
Medlem

Ja.. backup, formatera/installera os..
I övrigt så tror jag som tidigare har skrivit: att din dator är nog inte sååå
intressant för en hacker...
Kan det inte va din dotter som strulat till allt?

Visa signatur

Pentium 2.8Ghz (Bus 960Mhz) @3.36 Ghz, P4C800 deluxe, 2 x 512Mb Gail pc 4400 Dual, Radeon 9800 pro 128Mb. 405/350 , 3X 80 Gb Western Digital XL Caviar 8Mb cache. Maxtor SATA 200G. 6455p 3Dmark03

Permalänk

Sätt ett lösenord till administratörkontot så slipper du sånt där.

Visa signatur

db^

Permalänk
Inaktiv

Brandvägg och antivirusprogram. Det enda som behövs. Och ad-aware!

Permalänk
Medlem

hur definerar du attaker? anslutningsförsök? det är normalt.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

att du inte har åtkomst till disken via dos kan vara för att du har NTFS... boota datorn på en win 98 startdiskett eller installationsskiva för win 2000 xp whatever sen tar du bort partitionerna antingen genom fdisk på win 98 startdisketten och gör sen nya eller så formaterar du partitionerna i installationsprogrammet för win 2000 / xp...

EDIT: Hackers, "läs whitehats" tycker jag man ska belöna då det till stor del beror på dessa människor att säkerheten i öppna operativsystem är så hög som den är!

Däremot blackhats,"läs crackers" och scriptkiddies bör stallas på skjutbanan...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man väldigt snabbt kan utesluta att någon "hacker"/"cracker" har hoppat in i din dator och våldfört sig på dina filer osv, snarare så att du har råkat ut för något virus.

Varför skulle någon ens hacka datorn din för att kasta en jädra massa strunt i papperskorgen, samt pajja en massa dll's? Har du en nyinstallerad brandvägg (om det är i form av en extern brandvägg och inte bara mjukvaru-brandvägg) så är det knappast troligt alls att någon fortfarande har åtkomst till datorn din iom att du nog inte har öppnat några portar.

Någon, rätta mig gärna om jag har fel i mina resonemang.