Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk?

Är det nån skillnad mellan Western Digital 160GB 8mb cache, Samsung spinpoint 160GB 8mb cache, seagate barracuda 160GB 8mb cache eller Maxtor DiamondMax 160GB 8mb cache? Alla är S-ATA hårddiskar.

Som sagt är det nån skillnad och i så fall, vilken är bäst?

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Ljudnivå:
Western Digital låter mest, Seagate låter minst, Maxtor låter lite mer än Seagate

Prestanda:
WD är nog snabbast och Seagate e söligast

Jag ska tjacka Maxtor... eller Seagate p.g.a den låga ljudnivån.

Visa signatur

www.imphenzia.com <-- power of club trance

Permalänk
Medlem

Seagate låter inte minst. PATA-versionen av den är låst i söligt/tyst läge medans SATA-versinoen är låst i snabbt/ljudligt. Så den är inte tystast.

Permalänk
Hedersmedlem

Min egna erfarenhet säger att Samsung faktiskt är bäst. Maxtor är inget att rekommendera då de oftast har väldigt hög felfrekvens. Seagate har jag ingen direkt uppfattning om, men om du ska välja bland de diskar du har skrivit skulle jag tag Samsung först och WD som 2a val.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte Hitachi?

Som jag ser det finns det två hårddiskar att välja på i klassen; antingen Hitachi 7K250 om du vill ha det snabbaste, eller en Samsung om du vill ha det tystaste. I båda fallen köper du en kanondisk, köper du Hitachin får du ett riktigt prestandamonster.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Permalänk
Medlem

Innan du köper kolla över garantin på de olika......en del har ju bara 1 år nu medan andra har 3 år...

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem

hade tänkt mig en Maxtor men det verkar som om att ni tycker att den är dålig.

Men vilken har lägst eller iaf lågljudnivå men ändå hög prestanda?

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Maxtor är ruskigt bra men seagate också. Maxtor låter mer men jävligt snabb även seagate är snabb. WD är slöare å låter nå mitt i mellan maxtor å seagate.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubois
hade tänkt mig en Maxtor men det verkar som om att ni tycker att den är dålig.

Men vilken har lägst eller iaf lågljudnivå men ändå hög prestanda?

Samsung Spinpoint P80

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

okej, brukar det va fel på den som nån sa att maxtors hårddiskar brukar va trasiga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubois
okej, brukar det va fel på den som nån sa att maxtors hårddiskar brukar va trasiga?

bara 2st hemma men igen trasig.