Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerebrum
Hej,

Tack för ditt mail.

Enligt närmare kontroll av ditt telefonnummer ser jag att vi tyvärr inte kan
leverera något annat än Scream ADSL upp till 8Mbps till din adress.

Om du har ytterligare frågor angående detta kan du kontakta vår kundtjänst
på telefonnummer 090-2080800.

Med vänliga hälsningar
Anna
Bostream AB

Ni som har stationen HUD i huddinge kolla upp eran status.. jag har 910meter till stationen o kommernu INTE att få VDSL... surt sa räven..

Jag har sagt samma sak många gånger innan på detta forum. BoStream har ljugit för alla som har mer än 750 meter avstånd till stationen när dom sa att vi kommer få VDSL. Tyvärr har jag inte fått det på paper då så det är inte mycke jag kan göra åt det. Som tur är så uppgraderar BBB min station under april månad och då kommer jag med storst sanolikhet att kuna få VDSL från de. Själv har jag också 900 meter avstånd men har pratat med många andra som har haft 750-1000 och nästan inga av de har fått lovad VDSL ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

eh jag har läst igenom avtalet och reglementet så det finns inga rätsliga grund att driva ett rätsligt fall ... De kommer bara att skylla på ledningarna...

"Hur snabb anslutning du kan få beror på hur långt du har till din telestation samt kvaliteten på kopparledningarna från telestationen, se tabell nedan. "
Avstånd Downstream Upstream
<300m Upp till 26 Mbps Upp till 26 Mbps
300-1000m Upp till 13 Mbps Upp till 13 Mbps
>1000m Upp till 8 Mbps Upp till 1 Mbps

urklipp från almänna vilkoren:
13. Ändringar
13.1 Bostream har rätt att ändra Allmänna och Särskilda villkor samt priser. Bostream har även rätt att göra
ändringar i Tjänsten.

2. Tjänstebeskrivning – bas
2.1 Tjänsten avser fast anslutning till Internet via befintligt telefonnät (med Telia-abonnemang). Kapaciteten/
överföringshastigheten i accessnätet är för närvarande upp till 26 Mbps men kan variera baserat på
flera faktorer såsom avstånd till telestationen, kvaliteten på kopparledningarna och andra
nätverksrelaterade faktorer. Angiven kapacitet är ungefärlig och garanteras ej. Överföringshastigheten
påverkas av totalt kapacitetsutnyttjande i nätet från tid till annan, och avser enbart det nät som Bostream
disponerar ("Bostreams nät") – det bör också noteras att andra nät som kan nås via detta kan ha en lägre
kapacitet innebärande att överföringshastigheten kan bli ytterligare lägre.

3.3 Vidare gäller att Abonnentens installationsadress måste befinna sig inom täckningsområde från telestation
för DSL. Med täckningsområde avses det område som har tillräckligt med räckvidd för anslutning av DSL.
Räckvidden baseras på kopparnätets kvalitét och längd. Med telestation för DSL avses att den lokala
telestationen skall ligga inom område för och rent fysiskt skall ha utrymme för och tekniskt vara utrustad
och kopplad för, ifrågavarande DSL Tjänst.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk

Gäller nog desvärre inte bara Huddinge, samma hände för mig med Årsta...

De sade från Juli 2003 ända fram till Januari när jag skulle få ADSL att jag hade 30 meter till centralen fast de från Augusti visste att det var 3200 meter...

Så, samma visa för mig...

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

jag har 529meter och sak få 13/13 har dom sagt. så fort dom får in några modem så skickar dom ut...

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk

Jag har 700m och sist jag pratade med dem(igår) så skulle jag få VDSL...

Permalänk
Medlem

Pratade just med BBB o dom kan leverera VDSL till mig idag.
men inte Boshit..så jävla trött på bostream nu..säga upp o byta är det som gäller nu iallafall..
bye bye bostream

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk

fan jag bor 1016 meter från stationen
blir det 12/9 eller 8/1 för mig då?
vore tragiskt med 8/1 när man bor så nära gränsen

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
fan jag bor 1016 meter från stationen
blir det 12/9 eller 8/1 för mig då?
vore tragiskt med 8/1 när man bor så nära gränsen

det blir 12/9 för dig.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Jag snackade med bostream support idag, och dom sa att mitt Scream modem blev skickat i fredags!

Alltså om dom skickade mitt modem i fredags så måste det ha varit med häst och vagn. För jag har då aldrig hört talas om ett paket skickat i sverige som tagit 4 dagar!

Hoppas det dyker upp snart... Jag har ingen lina alls nu eftersom dom kopplat bort mitt xtream.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
det blir 12/9 för dig.

fan vad härligt! tack för infon!

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

men va nu då...så om jag har 800 meter så får jag inte 13/13 även att bostream lovat det.. så måste man byta till bbb ändå efter allt tjafs..! man blir ju tokig snart

Tycker att Bostreams avtal är lömskt.. dom praktiskt taget lurar in en i deras abbonemang. Hade jag vetat detta förut hade jag ju sagt upp Bostream när dom gav oss möjligheten förra året när februariförseningen utannonserades.. grrr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
fan vad härligt! tack för infon!

om du syftar på bb vdsl såklart.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

jag har 910m till telestationen.
men enligt mail från bostream idag:
Hej!

Tack för ditt mail

Du har blivit installerad på ADSL för att ditt realla avstånd överstiger 1000 meter. I och med att vår utrustning är installerad på stationen ökar ditt avstånd till stationen med motsvarande längd som koppartrådarna förlängs.

Mvh
Carina Bostream

låter rätt sjukt.. aja inte mycke att göra åt det tyvärr..
Hade jag vetat att dom slänger in över 100meter koppartråd extra vid installation av deras utrustning hade jag inte beställt VDSL som jag ville OCH kunde få då.. menmen

Livet går vidare iallafall..Lär ju vara samma problem om man vill ha BBB nu eller hur ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har 910m till telestationen.
men enligt mail från bostream idag:
Hej!

Tack för ditt mail

Du har blivit installerad på ADSL för att ditt realla avstånd överstiger 1000 meter. I och med att vår utrustning är installerad på stationen ökar ditt avstånd till stationen med motsvarande längd som koppartrådarna förlängs.

Mvh
Carina Bostream

låter rätt sjukt.. aja inte mycke att göra åt det tyvärr..
Hade jag vetat att dom slänger in över 100meter koppartråd extra vid installation av deras utrustning hade jag inte beställt VDSL som jag ville OCH kunde få då.. menmen

Livet går vidare iallafall..Lär ju vara samma problem om man vill ha BBB nu eller hur ?

nää du, BBB ljuger inte för kunderna på samma sätt och kan leverera om ledningarna har bra kvalite upp till 1200 meter avstånd ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...låter rätt sjukt.. aja inte mycke att göra åt det tyvärr..

Kan ju iof sig vara sant, eftersom ISP:n kan ha ett eget utrymme en bit ifrån telestationen, men det låter som ett svepskäl för att inte Bostream har tillräckligt me bandbredd för att tillgodose alla VDSL-kunderna. Eller vad det nu kan vara vara för problem, men annars kan dom ju alltid skylla på skanova.
Tror inte det är samma problem med BBB. Har inte hört talas om att någon skulle fått längre avstånd för att dom har blitt inkopplade i telestationen. Det dom gör där är att koppla in trådarna (som redan finns där) in i en switch. Men man vet ju aldrig, om dom behöver mer sladd, kanske dom inte orkar klippa av den från kabeltrumman utan låter den sitta kvar och kopplar direkt.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Vad händer om man inte mailar bostream och frågar om man verkligen kommer få vdsl eller inte...s kiter dom i en då? o bara låter adsl rulla?

Permalänk

De borde ju ha det på "papper" om man ska bli uppgraderad, eller hur? Du kan ju alltid maila dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snackade med en snubbe på dc igår som hade ahaft 13/13 sen i december ! han sa att det funkade ganska hyffsat ! att han låg på run 12 enligt tptest upp o ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Alltså om dom skickade mitt modem i fredags så måste det ha varit med häst och vagn. För jag har då aldrig hört talas om ett paket skickat i sverige som tagit 4 dagar!

Hoppas det dyker upp snart... Jag har ingen lina alls nu eftersom dom kopplat bort mitt xtream.

dom hade bara skickat det till min gamla adress. Har nu precis fått mitt Scream modem! Ska hem fort som fan efter jobb och koppla in skiten

Permalänk
Medlem

Jobbigt

Jag maxar bara i 7Mbit och jag bor ju mycket närmare än 2000 meter från telestationen.
Kan någon hjälpa mig, så jag kan fixa 8Mbit på något sätt???

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman
Jobbigt

Jag maxar bara i 7Mbit och jag bor ju mycket närmare än 2000 meter från telestationen.

Tack på förhand

visst kan man testa en massa saker, men avtalen säger bara "upp" till 8 Mbit, ingen garanti för att du får det, beror inte bara på avstånd utan kvaliteten på ledningarna osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ahh, tackar för svaret=)

Permalänk
Medlem

fan jag maxar inte mer än 5Mbit o jag har 910M till stationen..
dåliga ledningr kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Vill bara meddela att jag beställde Scream 8/1 den 30dec 03 och får modemet nu på måndag 16/2...

Bor i Göteborg.

Så det tog ju inte nått halvår att få det.. men det kanske bara gäller de med VDSL.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Tjenare!

Vill bara meddela att jag beställde Scream 8/1 den 30dec 03 och får modemet nu på måndag 16/2...

Bor i Göteborg.

Så det tog ju inte nått halvår att få det.. men det kanske bara gäller de med VDSL.

Jepp, det verkar inte som dom har några problem att leverera ADSL. Väntat på Scream sen 4/6-04

Permalänk
Medlem

Soooftisch !

Hej!

Du är fortfarande aktuell för VDSL

Med vänliga hälsningar,

Carina
Bostream AB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lechill
Soooftisch !

Du är fortfarande aktuell för VDSL

Frågan är när vi är ”aktuella” för VDSL.. är det februari som gäller eller?
Informationen är som vanligt frånvarande från Bostream.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Frågan är när vi är ”aktuella” för VDSL.. är det februari som gäller eller?
Informationen är som vanligt frånvarande från Bostream.

Det här e det enda jag fick som svar på den frågan.

Hej!

Tack för ditt mail.

Vdsl är beräknat att bli utbyggt till slutet på Februari.
Dom kunder som då är berörda kommer att få ut information ang detta.

Med vänliga hälsningar,

Carina
Bostream AB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman
Jobbigt

Tack på förhand

Till Diceman: Det är inte konstigt att du maxar omkring 7Mbit, för det är ungefär där maxgränsen går. Tyvärr är det så att Scream ADSL går över något som heter ATM, vilket äter upp lite av bandbredden. 8Mbit linjehastighet över ATM/ADSL blir alltså längre hastighet hemma hos dig.

En klok kille sa så här i ett annat diskussionsforum:

>> Fråga: Är det någon som fått 8 Mbit/s i nedladningshastighet via Sream ADSL?
>
>
> Per definition kan man inte få det eftersom det är 8 megabit/s ADSL
> ATM-hastighet. I verkligheten får du ca 6.9-7.2 megabit/s IP över
> detta.
>
>
> 0.5Mbit-tjänsten kör ca 550-600 kilobit/s på ADSL/ATM-nivå för att ge 512
> kilobit IP.
>
> VDSL är inte heller ATM, så där finns inte denna 5-10%:iga förlust mellan
> linjehastighet och verklig IP-pakethastighet.
>
> Jag har gjord en del labbande med det här (separat ADSL-utrustning, inget
> som har med bostream att göra egentligen) och max jag fått ut via en
> ADSL-förbindelse är 905 kilobyte/s, mätt i 15sekunders-snitt på switch i
> vardera änden av förbindelsen. Detta är osäkert om det är
> ethernet-prestanda (1518-bytespaket) eller IP-prestanda (1500bytespaket),
> men nånstans där ligger teoretiskt maximum för vad man kan få över 8M
> ADSL.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate