kan man ha mera än 2 hårddiskar utan kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

kan man ha mera än 2 hårddiskar utan kontrollerkort?

Jag funderar på att skaffa mig en ny hårddisk och undrar om man kan ha mer än 2 hårddiskar med samma kabel eller blire nåt strul med primary och secondary då? tack för svar

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Permalänk

Du kan endast ha 2st diskar på en IDE kanal.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Som sagt:
Läs FAQ... & mobo-manualen

men i allmänhet: moderkort har 2st IDE-kanaler.. IDE0 och IDE1..
varje IDE-kanal kan ha 2 hårddiskar: 1 Master & 1 Slave
m.a.o. 4st hårddiskar/cd-enheter på standardiserade moderkort...

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

betyder det att man kan ha en hård disk även där som man egentligen ska en cd läsare? tackar om jag får ett svar på den frågan har grubblat över detta länge och inte velat testa har nämligen 3st hård diskar men inte velat testa bara som en säkerhets åtgärd ärna ifall att något skulle skita sig.

vill ha det som 3st hd och en cd läsare

Visa signatur

noobie

Permalänk
Medlem

Finns la inget som säger att du måste ha en CD-läsare på nåt speciellt ställe?

Generellt sett kopplar du CD'n som slave och hårddisken som master...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Kunde inte hitta var någonstans i FAQ som det finns ett svar på brass fråga, så jag låter tråden vara öppen. men manualen är ju ett hett tips ja.

Det finns hårddiskhållare att köpa till 5.25"-platserna (där cdrom sitter), så bara du har någonstans att plugga in dem är det lungt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du hels_rike...
Mitt inlägg som säger...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duxus
[...]
men i allmänhet: moderkort har 2st IDE-kanaler.. IDE0 och IDE1..
varje IDE-kanal kan ha 2 hårddiskar: 1 Master & 1 Slave
m.a.o. 4st hårddiskar/cd-enheter på standardiserade moderkort...

...svarar på frågan som du ställer SENARE...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hels_rike
betyder det att man kan ha en hård disk även där som man egentligen ska en cd läsare? tackar om jag får ett svar på den frågan har grubblat över detta länge och inte velat testa har nämligen 3st hård diskar men inte velat testa bara som en säkerhets åtgärd ärna ifall att något skulle skita sig.

vill ha det som 3st hd och en cd läsare

JA det är möjligt. (Med informationen du givit hittills, (ingen) så jag garanterar inget.)
Kom igen, lite egen tolkning kan man väl iaf begära? Du kan väl inte förvänta dig att folk ska kunna svara garanterat ja/nej när du inte ens säger exempelvis vilket märke på moderkort du har osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Kunde inte hitta var någonstans i FAQ som det finns ett svar på brass fråga, så jag låter tråden vara öppen. men manualen är ju ett hett tips ja.

När jag ändå skrev ett meddelande... Passar på att säga: Komplimanger till Admins som bryr sig, och inte bara "låser till höger och vänster" som man ibland kan få känslan av. (Inte hänt mig iofs...)

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

Jag har 1 dvd brännare och en 80 gb hd inkopplad på samma kanal,men det går sakta som fan. Hdn har jag som slave ,går det snabbare tror ni om jag kopplar den som master?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doc_martin
Jag har 1 dvd brännare och en 80 gb hd inkopplad på samma kanal,men det går sakta som fan. Hdn har jag som slave ,går det snabbare tror ni om jag kopplar den som master?

Tänk efter lite... har du 2 enheter på EN kanal o en kanal oanvänd?
sätt båda som Master & på olika kanaler...det kommer nog att göra en del...

Angående hur många enheter man kan ha utan kontrollerkort så varierar det, beroende på kortet...
har ett i min P-3 500 som kan hantera 4*2=8 enheter...2 kanaler i ATA-33 och 2 i ATA-66
min arbetsdator har 2 kanaler...dvs 4 platser...men kontrollerkortet är snabbt

Hur det är med SATA har jag inte riktig pejl på

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
Tänk efter lite... har du 2 enheter på EN kanal o en kanal oanvänd?
sätt båda som Master & på olika kanaler...det kommer nog att göra en del...

Angående hur många enheter man kan ha utan kontrollerkort så varierar det, beroende på kortet...
har ett i min P-3 500 som kan hantera 4*2=8 enheter...2 kanaler i ATA-33 och 2 i ATA-66
min arbetsdator har 2 kanaler...dvs 4 platser...men kontrollerkortet är snabbt

Hur det är med SATA har jag inte riktig pejl på

Hur vet du att han inte använder den andra kanalen?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag har 2*250 gb wd diskar på den andra samt 2st 200 gb maxtor sata diskar inkopplade också