Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

data till tv.

Tjaba vet att det finn mijoner trådar om de här men jag hittar inget om hur man får bäst bild på en gammal tv.. kan man köra s-video på nå vis s de inte blir svartvitt??

Permalänk
Medlem

Gammal TV klarar oftast inte Svideo alls, kolla om du har en s-kanal på den. Har du inte det är det tyvärr komposit som gäller.

Permalänk
Medlem

DATOR!!

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

datan dator spela roll de e ju data jag vill visa på tv:n eller hur

och tack för svaret

de finns ju lösa scartkontakter att köpa som har först tre rca honor dessutom en s-video ingån, om man använder den så kanske man får bättre eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Gammal TV klarar oftast inte Svideo alls, kolla om du har en s-kanal på den. Har du inte det är det tyvärr komposit som gäller.

Tyvärr? Vad är det för fel på komposit? Jag är total nybörjare med en rätt gammal teve som jag tänkte koppla datorn till. Grafikkortet har tv-ut men jag får det också bara svartvitt och fult när jag kopplar med kablarna som följde med kortet. Vart kan man köpa kompositgrejor och vad behöver man?

Tacksam för svar

Permalänk

komposit ger dålig bild så man måste sitta lika nära tv:n som skärmen för att kunna läsa va som står och då är ju hela meningen me de förstört =(

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som rodespig så snälla hjälp oss

Permalänk
Medlem

Era tv apparater klara inte av S-video
Så ni får köra med komposit till tv:n,
Om ni har ett Radeon kort ska det komma med en konverter till komposit

Permalänk

såvitt jag förståt behöver man ingen specifik sladd utan de räcker me att de e rca kontakter i båda ändarna.. om du kör me komposit så borde du inte ha svartvitt men jag e ju rätt färsk på ämnet jag me... en kompis ti mig höllpå att ladda ner massa program för att få färg på eländet men jag tror de var s-video sladd han körde me

Permalänk
Medlem

Om man får s/v bild med en kompositkabel kan det vara att kortet är inställt på NTSC och inte PAL ut. Finns nånstans i inställningarna.

Många halvgamla och nyare TV kan hantera både 50 och 60HZ bild så NTSC visas korrekt men färgen ligger modulerad på olika frekvenser och därför blir det s/v.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, vad menar ni med en 'gammal tv'?
Har en tv som nog är runt en 6 år gammal, fungerar fin fint i färg tillsammans med min dator, sålänge man har rätt 'av' kanal.
iochförsig klarar den av både NTSC och PAL utan alltförstora problem(darrig bild med NTSC) men det enda problem jag någonsin haft med att en tv har vissat en svart-vitt bild från en dator är när man använder sig av fel av kanaler, men som sagt, har inte testat på någon riktigt gammal tv och jag hoppas som bara f*n för er att det inte är fel av kanal som ni har valt
Ivilketfall som helst gällande NTSC och PAL ut så tror jag inte att det finns många grafikkort som inte kan hantera PAL.

Permalänk
Medlem

Det finns S-Video till Kompostit konveterare. Finns på t.ex. Biltema och likande affärer. En polare och jag köpte en sådan till hans bärbara så vi skulle kunna koppla den till TV på lägret, men den bärbara fucka sig och laggade på TV :/ Bra bild vart det iaf.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

okey fan va schysst! ska kolla upp de tack för tippset rille!

Permalänk
Medlem

eller så köper man en Gemini DVD från NetOnNet så slipper man alla kablar från datorn. (om det är data i form av filmer som ska visas)

Visa signatur
Permalänk

de kan man ju göra men jag vill surfa på tvn och slippa bränna filmer... jag hittar inget om PAl eller NTSC i mina inställningar har ett asus geforce fx5700.. de heter nveiw där man kan ädra skärm.. nån som vet??

Permalänk
Medlem

inte ens med Svideo blir det vidare bra bild att surfa på om du inte har en ny 100Hz tv.. rätta mig om jag har fel

Visa signatur
Permalänk

nä de e ju sant... men lite bättre än komposit borde de ju bli. Kom på en smart grej, tror jag iaf.... finns de dvd eller nått liknande me s-video ingång som man kan streama igenom?? vet att man kan göra de me xbox men då måste man hålla på och löda å greja å de orkar jag inte =(

Permalänk
Medlem

Ryden inte ens på en 100hz blir det så bra bild...
Isf behövs det en tv som stöder vga

Permalänk

finns de sånna?? asså vanlig tv inte plasama eller projektor

vad tror ni om en sån här

http://www.direktronik.se/index.asp?page=http://www.direktron...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

Jag har byggt en egen S-video till komposit-adapter...

Kommer inte ihåg kopplingsschemat exakt, men den enda komponent som behövdes var i alla fall en kondensator... Funkar finfint...

Edit:
http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html

Jag använde en 430 pF-kapacitans istället, då det var det närmsta jag hittade när jag letade runt i en gammal video efter komponenter...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

okey ficke me nån sladd me s-video kontakt i ena änden och komposit i andra natar att de e typ samma sak... eller?? men adaptern jag länkade gör inget annat än din adapter asså??

Permalänk
Medlem

Eller så kan man bygga en VGA till SCART kabel, med den ska man kunna få ut RGB i tv:n, då kan man snacka bra bild...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Lite tips som kanske hjälper:
http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=66615

Du vill ha bort han från sweclockers va ? hahaha

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Du vill ha bort han från sweclockers va ? hahaha

Hehe! Nä tyckte bara länken handlade precis om det han skrev om, åsså är det på Svenska.

Visa signatur