Permalänk
Medlem

bästa sätt att göra rent i datorn ?

Vad bör man använda för att rensa upp inuti chassit om det är dammigt ?

Vad är bäst för datorkomponenterna ?

Är dammsugare ett dåligt val, om man inte vidrör komponenterna?

Permalänk
Medlem

alltså dammet i datorn är av den typen som inte går bort när man dammsuger det sånt där pullvrigt damm som fastnar... bästa är därför att köpa en burk med bara tryckluft och spruta så man får ett dammmoln,göra i garaget eller i trädgården eller på balkongen kan vara en bra ide.

Permalänk
Medlem

Sånt har jag hört talas om, men har ingen aning om vart det finns att köpa, vet du vart man kan köpa det någonstans ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protozo
Sånt har jag hört talas om, men har ingen aning om vart det finns att köpa, vet du vart man kan köpa det någonstans ?

Biltema / Clas O har säkert, kan nog finnas på en mack också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tryckluft är väl det bästa. Damsugaren är inget bra val då det bildas statisk elektricitet.

Permalänk
Inaktiv

Tryckluft är bra, men se till att spruta i luften först då kondens kan bildas i slangar och på så sett ser du det innan det är för sent. Luft på burk går också bra, men även här bör man passa sig då det kan komma ut fukt om man sprutar för länge eller om man har skakat burken.
Dammtrasa går också bra och i kombination med Topz kan man rengöra en burk ganska bra. Men detta är tidskrävande. Damsuga kan man göra och det finns speciella munstucken för detta. Men använd inte de vanliga rören, de suger dåligt och man har dålig kontroll på dem.
Men så länge man stänger av strömmen brukar det inte vara någon större risk, men risken finns som sagt alltid men man brukar överdriva den.

Permalänk
Medlem

Tänk FFS på att INTE använda såna där dammtrasor som drar åt sig damm,
dom är fulla av statiskt material. Använd en vanlig dammtrasa.
Använd inte såna där dammvippor heller dom är också statiska.

Själv använder jag tops , ett tips för alla er som vill ha dammfritt i burken:
Köp nån form av tygfilter och sätt innanför fläktarna.
Sen är det bara att ta bort dom och tvätta dom nån gång per år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

tops.... förlåt om jag frågar, men... borde inte det ta rätt lång tid ?
fast... om man bara kör med dom i hålen så...

andvänd somsagt inte dammsugare.

EDIT: ups, hette visst inte damsugare... ^^

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk