Permalänk
Medlem

CPU fläkt vilken rek.....

hej jag undrar vilken cpu fläkt , som man ska ha för lite bättre överklockning , har 2.6 @ 2.8 Ghz me original fläkt , idlar på ca: 30-35 full ca: 40-50. Å nu har jag tänkt överklocka lite mer! till 2.8 - 3.2 Ghz runt omkring där! , vilken fläkt rekommenderar ni ?. Hört att vissa tycker denna är bra -->

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=0a1adb...

men va e det för skillnad mellan denna och den ovan ? förutom att den e silvrig :p-->

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1125&session=0a1adb...

Och när man överklockar ska man låsa agp och pci ? ramm slotsen med ? , och hur låser man . Är det volten man ska låsa lr vad är det. Mvh 1Ce @ c0rn fl3xx//

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

CU, den övre, kyler bätre men är också tyngre. Koppar leder värme och kyla bätre än aluminium. Finns spökhistorier om att CU:n knäcker moderkortet pga av sin tyngd. Men det är mycket sällan, och om du ska på LAN så ta det försiktigt och lägg den med fläckten uppåt.

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

Har min dator i en väska från classe så mobot ligger ner. får vara försiktig om jag nu köper den lr fixar mej en fin blå lcd!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

En polare till mig har den övre fläkten. Den e riktigt bra tydligen. Den väger en hel del och kostar på lite dock. Polarn kör sin Barton 2500+ i 2536 mhz och har ca 40-45 i temp. Det har då kostat honom 400:- att köpa fläkten.

Jag kör min Duron 1600 i 2005 mhz, har en temp. på 38-42 grader med en Spire Whiperrock IV a 89:-

Jag som är lite mer prismedveten(för att jag är fattig) anser ju att whisperrocken är ett bättre alternativ, vet inte vad den heter till p4 dock men det finns en likadam till den CPU:n. Sen hör ju till saken att jag inte kan ha Zalmanfläkten då mitt Mobo inte har dom fyra fästhålen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

läs FAQ:n
där står det mycket trevligt.
den övre är helt i koppar och den undre är i koppar och aluminium.
Den övre kyler marginelt bättre och väger mycket mer.
flyttar man inte burken så mycket är väl den övre det bättre alternativet, jag skulle kört på den med aluminium i vilket fall som helst.