Suck...Företagsdator...vad kan man göra ???

Permalänk

Suck...Företagsdator...vad kan man göra ???

Sitter med en Fujitsu Siemens Företags PC...

Moderkort : GA-7VAXFS
CPU : AMD Athlon XP 1800+

Läste nån stans att det går inte att göra mycket med den kombinationen... Stämmer det ???

Iså fall ska jag köpa en ny processor och vilken ???

Sitter och lurar lite på en AMD Athlon Thoroughbred XP 2700+

Nån som har nåt tips vad man kan göra...???

/Christian

Permalänk
Medlem

Det är inte processorn som är spärrad för överklockning (om det nu är det du vill göra) utan det är moderkortet.

Ska du köpa ny processorn så kommer du även behöva ett nytt moderkort, iaf för en 2700+.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan lura fram ett olåst bios från tillverkaren, om det är där skon klämmer.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem

Snurrade runt lite och hittade manual här: http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsuppor... Där står att ditt mb har via kt400 chipset, alltså bör du kunna sätta in en xp2700 utan problem.

Om det nu skulle vara så att moderkakan inte känner igen en 2700 (risken finns ju) så är jag till 99% säker på att moderkortet är något av de som finns under 7xxx på följande länk: http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_NewProd.... Finns dock inget med exakt din beteckning, men det är väl fujitsu special för att krångla till det bara. De har en serie 7vax... så jag skulle förmoda att ditt kort är något av dessa. Enklast är nog att jämföra finesserna på de olika. När du hittat rätt så finns där säkert en uppdaterad bios.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Tack för tipsen...

Jag har kollat som fasen, men GA-7VAX är det närmaste jag kan hitta...Men det räcker inte...
För enligt specen har det kortet gameport...GA-7VAXFS, däremot saknar den...

Funderar på att strippa datorn på alla delar och köpa ett nytt moderkort så jag blir av med skiten...:)

Jag skrinar dom planerna och investerar i en prolle i stället...

AMD Athlon 2700+ TB får det bli...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XP2700

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chris_ctw

Jag har kollat som fasen, men GA-7VAX är det närmaste jag kan hitta...Men det räcker inte...
För enligt specen har det kortet gameport...GA-7VAXFS, däremot saknar den...

Du har inte funderat på att FS i GA-7VAXFS står för Fujitsu Siemens

Så det bör vara ett strippat? GA-7VAX med FS bios! Eller?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Du kan mycket väl ha rätt...

Har inte tänkt på det...

Men jag beställde en AMD Athlon TB 2700+ , igår så det får bli så...

Försökte ställa om från 133 till 166 på moderkortet, men då startade inte skräpet ens...

Permalänk
Inaktiv

Det är ju mycket möjligt att du har en Palomino, eller en processor som bara klockar dåligt, och då startar den helt enkelt inte om du ökar fsbn så mkt. detta blir ~380MHz överklockning. är ju dessutom mkt troligt att det är värdelös kylning på processorn då OEM datorer brukar snåla in på det mesta som går.

Permalänk

Jag har ett MSI 6380 v3.0 som är exakt detsamma som 6380 v.2.0 som är en officiell MSI-version, men version 3 finns inte med på deras hemsida, dock finns den på fujitsu siemens.
Jag har funderat på att flasha om med MSIs BIOS men jag har inte vågat.
Jag har uppdaterat med FS senaste egna bios och det gick problemfritt, men exakt vad riskerar jag när jag flashar med ett annat bios?
Och säg inte bara "Ditt moderkort kan gå sönder." för det vet jag.
Det jag inte vet är varför det kan gå sönder och hur ofta det händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Jag har ett MSI 6380 v3.0 som är exakt detsamma som 6380 v.2.0 som är en officiell MSI-version, men version 3 finns inte med på deras hemsida, dock finns den på fujitsu siemens.
Jag har funderat på att flasha om med MSIs BIOS men jag har inte vågat.
Jag har uppdaterat med FS senaste egna bios och det gick problemfritt, men exakt vad riskerar jag när jag flashar med ett annat bios?
Och säg inte bara "Ditt moderkort kan gå sönder." för det vet jag.
Det jag inte vet är varför det kan gå sönder och hur ofta det händer.

Om du gör det så skriv hur det gick . Flashade till ett 6380 v.3 (FS-bios) men har inte vågat göra det du ska - GO FOR IT!!

Permalänk

Fick min AMD Athlon TB 2700+....Fasen vad det rasslade till i burken...:)

Det gick nu alldeles utmärkt att sätta upp till 166 från 133...

Enda oron är att tempen skuttade upp till 60+ grader nästan direkt...Hur blir det då när man fläskar på med ett spel som tar rejält på prollen...

Blir nog att fixa ny fläkt och lite kylpasta...:)

Tack till alla för bra tips...

Och akta er för företagsdatorer !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och akta er för företagsdatorer !!!

Varför det?? Inget fel på företagsköpen... inget fel på märkesdatorer för den delen iheller.. det hela handlar enbart om priset om man köper datorn som ett sk. företagsköp eller i en datorbutik.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför det?? Inget fel på företagsköpen... inget fel på märkesdatorer för den delen iheller.. det hela handlar enbart om priset om man köper datorn som ett sk. företagsköp eller i en datorbutik.

Får man välja på att köpa en företagsdator för 10.000kr eller att själv plocka ihop en dator för samma summa (förutsatt att man har kunskapen att göra det) så är valet ganska enkelt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Får man välja på att köpa en företagsdator för 10.000kr eller att själv plocka ihop en dator för samma summa (förutsatt att man har kunskapen att göra det) så är valet ganska enkelt.

Är det?
När jag köpte min företagsdator så blir priset för den ca~10.000:- & då bör man tänka på att bara skärmen & G55:an kostade 10.000:- på den tiden. Sen dess har priset på datorerna sjunkit stadigt men jag tror inte att man kan matcha ett bra företagsköp med ett eget ihopaplock på både mjuk & hårdvara.

Köpt för 2år sen. Edit: Naturligtvis inte köpt utan fick den för 2år sen
(saxar in orginal texten)

STATIONÄR MAX - Dell | Dimension

MODELL: Dell Dimension 8200
PROCESSOR: Intel Pentium® 4 - 1,8 GHz
BILDSKÄRM: Dell P991 19” Trinitron
RAM-MINNE: 512MB RDRAM (Samsung pc800)
HÅRDDISK: 60 GB EIDE (WD600BB)
DVD-ROM: 16X Soft-DVD (Samsung SD-616)
CD-RW: 16X/10X/40X (LG 8160B)
DISKETTSTATION: Ja
GRAFIKKORT: 64MB GeForce3 Tv-out (Visiontek)
LJUDKORT: Turtle Beach Santa Cruz, PCI
HÖGTALARE: Altec Lansing ADA885 m. Sub Woofer, 4st högt
FIREWAVE: iEEE1394 + Video Wave III programvara
MODEM: Internt V.90 Data/Fax K56 PCI
NÄTVERKSKORT: Internt Ethernet 10/100Mbit
TANGENTBORD: Dell 105-tangenters Slimline SVENSKT
MUS: Microsoft IntelliMouse®
OPERATIVSYSTEM: Microsoft Windows XP Home
PROGRAMVARA: Microsoft® Office XP Professional
VIRUSPROGRAM: Norton Internet Security Family Edition 2002 ( inkl 3 års uppd.)

DOKUMENTATION: "Kom igång" manual, svenska
INTERNET: Telenordia, 36 månader
ÅSKSKYDD: Ja
SKRIVARE: HP Officejet G55
GARANTI: 36 månader, hämta/lämna service
National NE DVD: National Encyclopedia på DVD Skiva

Visa signatur

Permalänk

Priset är ingen faktor i den frågan för mig...Företagsdator ÄR billigare...Man får mer prylar runt om kring...Annars hade väl inte folk velat ha företagsdatorer...

Min första företagsdator var en IBM Aptiva...den var billig, men ett rent Helsike att uppgradera...Inget ville funka i den...

Den här Fujitsu - Siemens är bättre, men så gott som värdelös om man vill trimma den...

Så vill man mecka med sin dator så SKA man ha ett hemmabygge...Då vet man vad man får och vad man vill ha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Så vill man mecka med sin dator så SKA man ha ett hemmabygge...Då vet man vad man får och vad man vill ha...

Det vet man även med en företagsdator... sen så kan jag byta ut det mesta i min företagsdator utan problem då den innehåller märkeskomponenter från erkända tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det vet man även med en företagsdator... sen så kan jag byta ut det mesta i min företagsdator utan problem då den innehåller märkeskomponenter från erkända tillverkare.

Byter man moderkortet så har man ju i princip en "icke" företagsdator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Byter man moderkortet så har man ju i princip en "icke" företagsdator.

Välkommen till församlingen som förstår hur "märkesdatorer" är uppbyggda nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk

välkommen till mitt lilla problem som uppenbarar sig här på nästkommande rad:

jag sitter med en asgammal dell här just nu. den har ett låst dellbios så det går inte ändra så mycket. så jag tog reda på vad det var för moderkort och hämtade bios från Intel men det gick inte alls bra att flasha. hände ingeting m a o. men nu läste jag att man kunde "lura till sig ett olåst bios från tillverkaren" enligt:Rushdie. det går väl knappast att ringa Dell å be dem skicka ett olåst bios?

EDIT: Ringde precis DELL-supporten och de sade att går det inte att ändra något i BIOS så går det inte.(??????)

Mycket tillmötesgående och vänliga, men något inkompetenta. Till saken hör att jag blev lite smålack.

Permalänk
Medlem

Dom är inte inkompetenta dom har rätt.

Dell har inga "olåsta" bios utan möjligheten att klocka en dell dator via fsb`n i bioset finns inte helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk

inte utan att byta bioschipet eller vafan det heter i alla fall eller?

naa inte inkompetenta. i know iknow.... kan man softklocka dem då?