Permalänk
Inaktiv

Myphpadmin

Jag har nyss installerat in PHP, Apache, MySQL och Myphpadmin, allt funkar fint men när jag går in i Myphpadmin så står det så här när jag är inne

Citat:

Variabeln $cfg['PmaAbsoluteUri'] MÅSTE anges i din konfigurationsfil!

Vilken konfigurationsfil ska jag ange detta i, jag har ingen aning.

Permalänk

Jag antar du menar phpMyAdmin?

Det inget du måste ange, men om du vill så hittar du raden i filen config.inc i din phpmyadmin katalog.

Visa signatur

BröL

Permalänk
Inaktiv

Oj phpMyAdmin visst, det står att man måste lägga till den men då antar jag att den redan är där då

Permalänk

Om du vill få bort medelandet "Variabeln $cfg['PmaAbsoluteUri'] MÅSTE anges i din konfigurationsfil!" så kan du ange ditt ip eller localhost i den raden tex:
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'localhost' eller så tror jag man kan disabla varningen också men kolla i config.inc filen i phpmyadmin katalogen och sök efter raden så står det

Visa signatur

BröL

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket lättare att använda MySQL Control Center, eller MySQL Administrator, som finns på mysql.com förövrigt.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Det är ju mycket lättare att använda MySQL Control Center, eller MySQL Administrator, som finns på mysql.com förövrigt.

Om man kör det på samma dator ja. Annars måste man köra över TCP/IP och krångla.

Permalänk
Inaktiv

En annan fråga som är lite till det här, jag försöker starta upp ett forum phpBB 2 men när jag skall installera det så ska man fylla i de här fälten:

Citat:

Database Server Hostname / DSN:
Your Database Name:
Database Username:
Database Password:
Prefix for tables in database:

Vad ska man skriva vart får man reda på dem, jag vet inte mitt Databas namn och måste man "skapa" en databas innan elelr så för det eller skapar phpBB 2 en, om man måste starta själv, hur gör man?

Edit!
Jag skrev så här och det funkade, säg bara om det jag gjorde var fel och att det kan paja allt

Citat:

Database Server Hostname / DSN: localhost
Your Database Name: mysql
Database Username: mittanvändernick
Database Password:
Prefix for tables in database: phpbb_

Tror det var ungefär så, hittade användar namn i mysql saken, bara säg om det var fel att använda mysql som databas namn tack.

Undrar också om någon kan en länk till en mailserver som fungerar till Windows och som är lätt att använda och gratis, jag behöver en mail server för att folk skall kunna registrera sig.

Permalänk
Medlem

det är helt fel att använda mysql som databasnamn då det är en systemdatabas som håller reda på behörigheter etc.

Visa signatur

AMD Athlon 2200+@1900Mhz, GeForce4 Ti4400, 512MB RAM

Permalänk
Inaktiv

Okej, då undrar jag nu, hur tar man bort phpBB2 därifrån och hur skapar man en ny databas?

Permalänk
Hedersmedlem

ta bort alla tabeller i mysql databasen som har phpbb_ som prefix...
skapa en ny databas som du kallar phpbb istället, men kör punbb istället

edit: på första sidan i phpmyadmin finns det ett textfält, där skriver du in namnet på databasen och trycker på knappen bredvid så skapas en databas med det namnet.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Vad är skillnaden på phpbb och punbb och var kan man ladda hem punbb, är det den länken som jag ser i Kennels signatur?

Permalänk

eller varför inte göra ett forum själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broodhill
Vad är skillnaden på phpbb och punbb och var kan man ladda hem punbb, är det den länken som jag ser i Kennels signatur?

Det vore skummt om det inte är den länken.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
ta bort alla tabeller i mysql databasen som har phpbb_ som prefix...
skapa en ny databas som du kallar phpbb istället, men kör punbb istället

edit: på första sidan i phpmyadmin finns det ett textfält, där skriver du in namnet på databasen och trycker på knappen bredvid så skapas en databas med det namnet.

Det finns inget textfält på första sidan för mig på phpmyadmin, jag använde länken Frågefönster igår och där kunda man skriva in kommando men nu funkar det inte och IE säger att det är ett skript fel, går det att lägga till databas annars i WinMySQLadmin 1.4?

Permalänk
Hedersmedlem

har du inget sådant här fält?

http://home.no/xevz/screens/phpmyadmin.jpg

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Jag är mycket ledsen, måste nog skaffa glasögon igen, missade en sån solklar sak att se ett männskligt fel

Permalänk
Medlem

(n00ben själv)
var tankar man php admin?

Permalänk
Inaktiv

Du kan ladda hem phpMyAdmin från http://www.phpmyadmin.net