Permalänk
Medlem

kylnings tvist...domare sökes

Har en kompis som en tidig morgon undrade vilken temp jag har på min dator.... jag svarade 42grader.

Han tyckte då detta var högt för han hade endast 27grader med sin vulcano 7+ och sin P4 3ghz. Han skickade en printscreen från Asus probe och den visade 27grader på cpun och 30 i chassit.

Jag undrade om detta var en feltemp pga av bugg i programet men fick då tillsvars att det var kollat med 4temp program och en temperaturmätare lånad från skolan. Killen förklarade med att han fick 17grader om han öppnade chassit.

Snälla! är det ens möjligt att få lägre temp på cpun än chassit med luftkylning och verkar dessa temperaturer rimliga. Är absolut inte expert men jag tycker dom verkar låga.

Kan någon/några hjälpa oss reda ut denna "tvisten" snälla =)'

RED: kan tilläga att TT vulcano 7+ fläkten gick på 2500rpm

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

Med luftkylning kan man inte få lägre temperatur än vad luften i rummet är, har han 17 grader så har han öppet fönster eller nått

Permalänk
Medlem

det spelar väl ingen roll hur många program han testat med om det är sensorn som programmen använder sig av som det är vajsing på...

hur fungerade tempmätaren han lånade från skolan?

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

27 på processor och 30 i chassi. Eftersom processorn vistas i miljö med 30gradig luft så kan den ej bli svalare än 30c(om du då inte använder phase-change eller liknande). Räkna därtill processorns värmeutveckling. Din kompis sensor visar antagligen fel (som de flesta gör).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Det där låter precis som mitt gamla P4S8X, det visade rejält fel och kunde även visa processortemp långt under lufttempen. Verkligen inget att lita på alltså. Iofs så ska man inte lita på tempsensorer öht som det är nu, bara en massa bluff och båg.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Låter inte vidare tillförlitligt, han kan som sagt inte ha en processor som är svalare än rumstemp/chassitemp om han inte har peltier eller liknande.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

"Jag" är denna kompis till naken då, som tyvärr uppfattat vad jag sagt lite fel
Jag kan få 17 grader CPU om jag öppnar sidor-väggen på chassit, och bredvid datorn öppnar ett fönster till huset där det strömmar in iskall luft.
Då har jag uppnått 17 grader vid Idle.

Det som gör att många inte tror mig när jag berättar om hur bra temp jag kan få, är att jag manuellt via en ratt dragen till 5.25 port kan reglera CPUfläkt-RPM mellan 1600-6500RPM.

Kan ju stärka det som naken sa angående kontroll av temperatur med program; Jag har som sagt använt 4 program samt en hårdvaru termometer för dessa ändamål, kostade 800 och fick låna av skolan.
ALLA visar samma temperatur oavsett när jag kollar den!

Kom även på att BIOS har funktion att visa temperatur, och den visar när jag använt datorn flitigt och sen rebootar, temperatur på allt mellan 28-42 grader. Av någon anledning är det en krävande process för CPU att var inne i BIOS då temperaturen stiger efter ett tag märker jag.

Jag kan nu med både hmonitor och Asus PC Probe meddela att mitt chassi har temperaturen:
29 C / 84 F

och min CPU har på RPM-talet 2149 temperaturen:

25 C / 77 F

Tack för mig..

Permalänk
Medlem

hehe jaja

[i][ 09:15:08 ] <@Inanimate> försök bara inse fakta att jag valt ut extremt bra p4 komponenter som håller nere temperaturen.. läste som sagt just att ASUS komponenter ofta håller värmen nere.. osv osv..

Så ni som suktar efter att få denna fina tempen med detta låga varvtalet kanske kan anmäla er till Inanimates pc byggarskola då ni uppenbarligen valt dåliga komponenter innan

Inanimate du är fin i vilket fall som helst.. kanske lite snurrig ;

)

RED: ASUS komponenterna är ett moderkort + grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inanimate: Du Kan inte ha kallare CPU än den omgivande luften, så lätt är det...

Men det kan vara så att din Systemthermistor sitter vid en värmekälla och därför visar högre temp än det egentligen är..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

det där låter ju löjligt. hade han öppnat ett fönster framför ett öppet chassi hade kondens skapats på de varmaste delarna (grafikkort, ramminne nb osv). då hade han inte haft någon temp alls...

en gång kastade jag en snöboll på mina diskar. då vart dom jättekalla. sen gick dem sönder.

EDIT: det jag vill uppnå är att det är omöjligt med sån temp utan vatten. btw jag har 50grader idle på min processor. det är INTE mycket. för den går i 3200+ med 1.625V. p4 är kalla. men inte 17c..

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk

Asg.. naken jag hatar verkligen dina Copy&Paste haha..

bogg: nu använde jag 5e programmet och kollade, CPU temp 27 grader..
Har skruvat upp hela burken som går nu, håller handen bredvidkylflänsen som nuddar CPU, den är fasen inte varm den heller..

Nåt ja kan förstå är att folk misstänker att programmen är missvisande, men när jag från skolan drar hem en 800:- temperaturmätare så visar den PRECIS samma temperaturer, är det mysko att ingen ens böörjar tro mig..

Min dator är ûber helt enkelt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate

Nåt ja kan förstå är att folk misstänker att programmen är missvisande, men när jag från skolan drar hem en 800:- temperaturmätare så visar den PRECIS samma temperaturer, är det mysko att ingen ens böörjar tro mig..

Min dator är ûber helt enkelt..

haha hur mätte du temperaturen med den mätaren?. jag har en lasermätare (som en laserpointer) som kostade 3000:- här.. och jag kommer inte åt coren med den under flänsen. och på min fläns är det 30c.. så jag tror du snackar. eller så är din tempsensor skadad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inanimate: japp, kanske den är...Men det är fysiskt omöjligt att få nått kallare än den omgivande luften med luftkylning

Så antagligen är det din systemp sensor som är felaktig..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Suck, börjar ge upp att försöka förklara..

Kan igen då säga att jag skruvat upp datorn, och låtit temp-mätaren kontrollera temperaturen genom att med icke-påskruvad CPU fläkt (enbart liggandes på) lyckats få in sensorn in under fläns för att mäta.. temperaturen visade då 30 C eftersom kontaktytan mellan fläns och CPU glappade lite..

Permalänk
Avstängd

då borde din dator starta om eller liknande. är det en Wilamette CPU?..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inianimate du kan ju inte snacka om att din cpu är så kall om du nu sitter med fönstret öppet... stäng fönstret och allt.

men säger som alla anndra. du kan inte ha en cpu som är kallare än den luften som omringar den, om du använder luftkylning.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Avstängd

vapochill, vatten+pelt, mach2 borde ge susen. men då har du -50c istället.

Visa signatur

Permalänk

Har en 3.ghz p4 Northwood CPU 800FSB..
Den startar inte om sig om CPU-fläkten lyfts.. inte när jag gjorde allt iaf, stoppade bara in mätaren under och tryckte till lätt..

DreamModder, vet, sa bara det att jag som lägst fått den temperaturen..
Sitter ju inte så för att ja tycker det är kul..

Permalänk
Medlem

Såsom ovanstående personer säger, så kan inte tempen på processorn vara högre än vad flänsen kan avleda, och flänsen kan inte avleda mer än den värme som är överflödig omgivande lufts nivå.

Alltså, flänsen blir kall av att luften om kring är kall; tempen jämnas ut över de två mediumerna (heter det så?). Och när fläsen avleder värme till luften blir ju flänsen svalare än processorn, och således avleder processorn värme till flänsen.
Flänsen kan inte avleda värme till luft som är varmare än flänsen, i så fall går värmen åt andra hållet.
Man kan heller inte dra några garanterade slutsatser av att känna på flänsen och att konstatera att den är sval. Detta beror troligast på att den inte leder prollens värme ordentligt pga dålig pasta motsvarande...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Har en 3.ghz p4 Northwood CPU 800FSB..
Den startar inte om sig om CPU-fläkten lyfts.. inte när jag gjorde allt iaf, stoppade bara in mätaren under och tryckte till lätt..

DreamModder, vet, sa bara det att jag som lägst fått den temperaturen..
Sitter ju inte så för att ja tycker det är kul..

Om du gör så antar jag att cpun "throttlar" dvs. går ner på lägre hastighet för att inte bli överhettad pga av att kontakten mellan cpu-kylfläns inte är 100%.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha en CPUtemp kallare än din systemtemp, så enkelt är det.
Varför ens tvista om det?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

varför bry sig om temperaturen när det viktiga är datorn är stabil?

Permalänk
Medlem

Allså.. hur svårt kan det vara? .. Du måste ju förstå att det är omöjligt att få en proccessor kallare än den omgivande luften med vanlig luftkylning.. lägg ner snacket.. läs på lite innan du uttalar dig ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ja håller me spider...så länge datan fungerar o allt e bra så spelar det väl ingen roll om temp är 17 eller 27 eller 37 ?? har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaftman
Ja håller me spider...så länge datan fungerar o allt e bra så spelar det väl ingen roll om temp är 17 eller 27 eller 37 ?? har jag fel?

sant .. men det var inte det som var frågan... det jag ville ha förklarat för inanimate är att han kan inte ha den tempen....

Visa signatur

Permalänk

Om ni läser era moderkortsmanualer så står det att bios inte är 100% tillförlitligt.. !! Men du skulle itne kunna lägga upp en bild med dina temps ? Jag kör luft kylning och har circus 37 C på processorn, i ett rum på 21C så...

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

Jo jag fatta det men han ger inte upp vet du

Permalänk
Hedersmedlem

Låter mer rimligt med 30 på prollen och 27 på moderkortet...

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att man visst kan nå under rumstemperatur med enbart luftkylning.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag vågar påstå att man visst kan nå under rumstemperatur med enbart luftkylning.

Inte utan airduct eller nån peltierkonstruktion av nått slag .. men nu snackar vi vanlig kylning utan airduct.. i en låda.. det går ej få en varm sak som man kyler, kallare än kylmediumet som i det här fallet är luft..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!