Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

height:100% på div?

Hej jag får inte min height:100% att funka i IE 6 och den ser inte ut som den ska i Firefox heller varför?

Här är koden:

div#container { position:absolute; top:70px; width:580px; height:100%; left:50%; margin-left:-290px; background-image:url(gfx/bakgrund4.jpg); background-repeat:repeat-y; }

Permalänk
Medlem

Hur funkar det inte? Kör du quirk eller standard complience mode? Är det i BODY:n eller liggar DIV:en i en annan DIV?

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Blir det nån skillnad om du lägger till

body { height:100%; }

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrin
Hur funkar det inte? Kör du quirk eller standard complience mode? Är det i BODY:n eller liggar DIV:en i en annan DIV?

Ingen aning om jag kör quirk eller standard mode, använder dreamweaver för att skriva in CSS och redigera htmlen.

Diven ligger efter två andra divar.

<div id="loggo"></div> <div id="container"> <-- Denna diven ska vara ända ner till kanten på sidan. <div id="menu"></div> <div id="leftc">Content for id "leftc" Goes Here bla bla l l l l l j nfsa dfs f safsd fdsgfdlsn f d d s f l a h dfsdgndfa </div> <div id="rightc">Content for id "rightc" Goes Here</div> </div>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Blir det nån skillnad om du lägger till

body { height:100%; }

?

Ja det blev det, nu ser den likadan ut i firefox o iE, den går dock för långt ner den scrollar fastän det inte behövs.
Kan det bero på att jag har en div som är 70px hög ovanför?

här kommer hela css koden:

body { margin-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; height:100%; } div#loggo { position:absolute; width:580px; height:70px; top:0px; left:50%; margin-left:-290px; background-image:url(gfx/temp_logga.jpg); } div#container { position:absolute; top:70px; width:580px; height:99%; left:50%; margin-left:-290px; background-image:url(gfx/bakgrund4.jpg); background-repeat:repeat-y; } div#menu { position:relative; width:560px; height:30px; margin-left:9px; background-image:url(gfx/menubg.jpg); background-repeat:repeat-x; } div#leftc { position:relative; width:435px; height:auto; margin-left:10px; } div#rightc { position:absolute; top:30px; margin-left:452px; width:115px; height:auto; }

Permalänk
Medlem

Ja, skriver du att den ska vara 100% så blir den ju 100%. När man i CSS säger 100% så menas 100% av "containern" (i ditt fall är BODY:n container till de båda DIV:arna).

Din nästa fråga blir: Men om jag vill att den ska vara ända ner exkluderat 70px. Hur gör jag det på ett enkelt sätt i alla läsare?

Svaret på den frågan är att det gör du inte på ett enkelt sätt för alla läsare. JavaScript är svaret dock.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, skriver du att den ska vara 100% så blir den ju 100%. När man i CSS säger 100% så menas 100% av "containern" (i ditt fall är BODY:n container till de båda DIV:arna).

Din nästa fråga blir: Men om jag vill att den ska vara ända ner exkluderat 70px. Hur gör jag det på ett enkelt sätt i alla läsare?

Svaret på den frågan är att det gör du inte på ett enkelt sätt för alla läsare. JavaScript är svaret dock.

Jag måste nog säga att jag inte håller helt med dig där :).

Nu när jag satt in 100% på bodyn så satte jag min #container div top:0px med height:100% därifrån och sen satte jag #loggo framför istället. Sen flyttade jag bara ner alla andra divar med top:70px; istället, nu funkar det iafl i Firefox och IE har inte testat opera dock.

Men du hjlpte mig genom att påpeka att bodyn var också en container

Har en annan fråga nu istället: Kan man inte med hjälp av idn #leftc bestämma styles för bestämda taggar inom den diven då?
Alltså jag vill att länkarna inom #leftc ska se ut på ett sätt och länkarna i #rightc ska se ut på ett annat sätt. Men hur gör man?

Permalänk
Medlem

Jodå.

#leftc div.hej a:hover { text-decoration: none; } #leftc h1 { color: red; }

osv.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Jodå.

#leftc div.hej a:hover { text-decoration: none; } #leftc h1 { color: red; }

osv.

Okej kan du inte skriva ut syntaxen för det?
Jag klistrade in det i mitt stylesheet men då ändrades inte
länkarna men h1en funkade. När jag tog bort
div.hej så funkade länkarna också. Varför?

Permalänk
Medlem

Det där var bara ett exempel. #leftc div.hej a:hover { }, alla länkar som hovras inom diven med klassen "hej" inuti elementet med id #leftc.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha_x
Jag måste nog säga att jag inte håller helt med dig där :).

Nu när jag satt in 100% på bodyn så satte jag min #container div top:0px med height:100% därifrån och sen satte jag #loggo framför istället. Sen flyttade jag bara ner alla andra divar med top:70px; istället...

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar med framför? z-index eller? Vad gäller lösningen lyckades du få det utseende du ville genom att ändra taktik men tekniskt gäller fortfarande: 100% är alltid 100%, precis som det inte finns tre halvlekar i forboll

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Det där var bara ett exempel. #leftc div.hej a:hover { }, alla länkar som hovras inom diven med klassen "hej" inuti elementet med id #leftc.

AH okej, då tror jag att jag fattar systemet lite bättre, tack så mycket

Citat:

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar med framför? z-index eller? Vad gäller lösningen lyckades du få det utseende du ville genom att ändra taktik men tekniskt gäller fortfarande: 100% är alltid 100%, precis som det inte finns tre halvlekar i forboll

Näe du kanske har rätt. Men nu funkar det som tur är. Vet du hur man får bort scrollsen i IE om de inte behövs? För nu syns skuggade scrolls.

Permalänk
Medlem

Börja här:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/a...

Lös det i första hand med script då scroll attributet inte är rekommenderat av W3C.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Lös det i sista hand med scripts säger jag. Men det är ju jag.
Har du prövat om inte...

body {overflow:hidden}

...fungerar?

Edit: Om de ska _kunna_ synas:

body {overflow:auto}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Har du prövat om inte...

body {overflow:hidden}

...fungerar?

Edit: Om de ska _kunna_ synas:

body {overflow:auto}

Funkar inte. Dock funkar:

html {overflow:hidden;}

vilket måste vara det bästa då du inte behöver scripta

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Locke: Auto har jag testat med, men det syns en icke-rullbar rullningslist då. Hidden samma sak, det funkar med auto i Firefox.

Andrin: tack för länken det funka utmärkt.
Edit: I Firefox syns inte sidan när man har med html attributet i CSS. Kan man fixa det på nått sätt?

html { overflow:auto; }

With Internet Explorer 6 and later, when you use the !DOCTYPE declaration to specify standards-compliant mode, this attribute applies to the HTML element. When standards-compliant mode is not specified, as with earlier versions of Internet Explorer, this attribute applies to the BODY element, not the HTML element.

Permalänk
Medlem

Hmm. htmlattributet? Vad menar du med det? Ett attribut som heter "html" eller? Var finns det någonstans?

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm. htmlattributet? Vad menar du med det? Ett attribut som heter "html" eller? Var finns det någonstans?

html { } det attributet.

Permalänk
Medlem

Hmm, har nog hållt på för länge med det här. Är lite känslig när det gäller nomenklaturen
i de olika teknologierna Fattade ju ingenting (måste nog ta och "unlearn" lite).

CSS:

html {...} ^ "selector" html {...} ^ "rules"

Att kalla det attribut gör att det lätt missuppfattas i diskussioner när man hoppar mellan
att diskutera HTML och CSS, T ex:

"har satt border till ... på div attributet som kommer efter h1 elementet..."

Hur som helst. Du är nog utelämnad att scripta olika för de olika läsarna eller utelämna
vissa utvalda eller helt enkelt strunta i om scroll baren syns eller inte. Man kan ju alltid
hålla på att fixa och trixa till man stuppar och när man gjort det så kommer någon och
säger att det inte funkar på den läsaren på det OS:et och då vill man bara gråta

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, har nog hållt på för länge med det här. Är lite känslig när det gäller nomenklaturen
i de olika teknologierna Fattade ju ingenting (måste nog ta och "unlearn" lite).

CSS:

html {...} ^ "selector" html {...} ^ "rules"

Att kalla det attribut gör att det lätt missuppfattas i diskussioner när man hoppar mellan
att diskutera HTML och CSS, T ex:

"har satt border till ... på div attributet som kommer efter h1 elementet..."

Hur som helst. Du är nog utelämnad att scripta olika för de olika läsarna eller utelämna
vissa utvalda eller helt enkelt strunta i om scroll baren syns eller inte. Man kan ju alltid
hålla på att fixa och trixa till man stuppar och när man gjort det så kommer någon och
säger att det inte funkar på den läsaren på det OS:et och då vill man bara gråta

Ja det har du nog rätt i, lika bra att se till att det ser lagom bra ut i de flesta browsers.
Men jag tycker det är tråkigt att IE är mycket bätre på att ha snygga och roliga
effekter på hemsidan så som färgade scrolls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha_x
Ja det har du nog rätt i, lika bra att se till att det ser lagom bra ut i de flesta browsers.
Men jag tycker det är tråkigt att IE är mycket bätre på att ha snygga och roliga
effekter på hemsidan så som färgade scrolls.

Frågan ställs till sin spets när man formulerar den så här:

Är scroll bars en del av designen på sidan eller en del av webbläsaren?

Jag anser ju att scroll bars inte är en del av designen på sidan och bör därför inte mixtras med.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan ställs till sin spets när man formulerar den så här:

Är scroll bars en del av designen på sidan eller en del av webbläsaren?

Jag anser ju att scroll bars inte är en del av designen på sidan och bör därför inte mixtras med.

Det tycker inte jag. Helt ok att mixtra med dem för att få ett snyggare helhetsintryck.
Speciellt när man använders scrollbars i lager och liknande.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

anser du även att det är helt ok fast det inte ingår i någon standard?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att det inte ingår i någon standard, att det bara är IE som stöder det är jättetråkigt, speciellt i lager och iframes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det tycker inte jag. Helt ok att mixtra med dem för att få ett snyggare helhetsintryck.
Speciellt när man använders scrollbars i lager och liknande.

Hmm. Scroll bars som är lagerbaserade är ju en helt annan sak då du för det mesta
bygger dessa själv. Då är det utan tvekan helt ok att mixtra hur mycket som helst.
Dock tycker jag fortfarande att man ska låta bli applikations-scroll-bars. Argument?

1. De tillhör inte någon rekommendation.

2. Om jag som användare valt ett speciellt tema i mitt OS eller ett skin till min webbläsare
så vill jag inte att någon extern part ska komma och fucka upp det. Min webbläsare
tillhör mig.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
anser du även att det är helt ok fast det inte ingår i någon standard?

Japp, som ex att ändra färgerna på scrollbaren. Det förstör ju inte sidorna i övriga läsare utan gör ju i vissa fall bara sidan bättre i IE och då är det helt rätt att gå utanför standarden.
IE-användare tjänar på det (de får en snyggare sida), övriga påverkas inte. Därmed kan jag inte se något vettigt själ att man prompt måste följa standarden.
Så länge den funkar i samtliga är det ok.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Därmed kan jag inte se något vettigt själ att man prompt måste följa standarden.

Nää... visst hade det varit underbart att vara tvungen att byta ut alla stickproppar om man bytte elleverantör Detta är faktiskt ett lysande exempel på hur bra det kan vara att alla samlas runt en standard/rekommendation.

Jag håller med dig till viss del Daniel med att då det inte påverkar andra läsare så är det ok att gå utanför rekommendationen men någon gång måste man sätta ner foten och säga ifrån att man inte tolererar allt skit som Microsoft slänger på oss. Deras implementering av att kunna ändra scroll bars är inte vidare genomtänkt. T ex om du kör WinXP så vill jag ha den designen på mina scrollbars för jag som användare har gjort ett aktivt val. Om jag sen surfar in på en sida med IE som har scroll bars regler så ändrar den inte bara färgerna utan även designen till Win Classic. Mina val ska väga tyngre än designerns val.

I slutändan måste man tänka på användaren även om man tycker ens sida ser bättre/tuffare/snyggare ut med det.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Då har jag en fråga hur gör man lagerbaserade scrolls då? För de enda scrollsen jag kommer på är de som kommer med overflow:auto t.ex. och de ser juh förskäckliga ut när de inte passar in i designen?

Ska man blanda in massa krångliga javascript och bygga nya scrolls käns bara så väldigt mycket overkill när det finns inbyggt och jag tycker andra webbläsare ska ha så man kan ändra färg på deras scrolls.

Permalänk
Medlem

Men då är det ju bara att använda det då

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW